Möte 2023-04-18
-
Socialnämnden ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
-
Socialnämnden ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Vårdgivare ska 1 mars årligen upprätta en patientsäkerhetsberättelse där det ska framgå:
• Hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår
• Vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten
• Vilka resultat som uppnåttsBilagor
-
16kb Ladda ner dokument
-
-
Externa placeringar inom socialförvaltningen redovisas två gånger per år, en gång under våren och en gång på hösten. Informationen innehåller årets aktuella placeringar där det framgår vart placeringar finns, en dygnskostnad, samt hur länge placeringen har pågått samt beloppet på återsökningen av moms. Det resulterar i en nettokostnad per avläsningsdatumet i mars. Utöver det har en kolumn lagts till med en förväntad helårs nettokostnad utifrån känd information. Det innebär att för placeringar som ännu inte har verkställts kan det förekomma ett belopp i kolumn helårsprognos, då placeringen förväntas verkställas under våren.
Sammanställningen består av tre delar där placeringar inom individ och familjeomsorgens vuxna, barn och unga samt funktionsstöds externa placeringar redovisas separat.
I jämförelse med redovisningen i oktober 2022 har förvaltningen färre externa placeringar inom vuxen, där två placeringar är beslutade men ännu inte påbörjade. Det är även färre externa placeringar inom barn och unga. Det är fortsatt en aktuell SiS-placering, där en individ har flyttat mellan olika hem. Några få placeringar avslutades under 2022, och vissa kostnader som är av extra ordinära karaktär har inte beviljats under 2023. Inom LSS är antalet placeringar oförändrade, men under 2023 förväntas kostnaderna vara högre då verksamheten får helårseffekt av placering som verkställdes under 2022. Men denna redovisning avser ett nuläge, och kan komma att förändras under året.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har upprättat en månadsrapport per sista mars med en helårsprognos som uppgår till ett underskott på 15 miljoner kronor. Underskottet beror främst på att personalkostnaderna kommer överstiga budget. Samtliga områden förväntas upparbeta ett sämre resultat i förhållande till budget där äldreomsorgen och individ och familjeomsorgen står för de största avvikelserna.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har tidigare beslutat om en investeringsbudget avseende 2023. Under våren har ett nytt behov identifierades gällande inköp av skrivare / kopiatorer.
Verksamheterna har tidigare leasat skrivare/ kopiatorer med avtal om service. Detta avtal finns inte längre kvar och service och reparation av skrivare är kostsam. Skrivaren på Linden som rör verksamhet IFO och funktionsstöds ledning har under lång tid inte fungerat enligt de krav som kan ställas. Den får regelbundet startas om och mataren har slutat fungera helt. Det innebär att man måste kopiera och scanna ett papper i taget. Detta orsakar merarbete för administratörer, chefer och handläggare. Skrivaren är ca 6 år gammal. Utöver denna så har även skrivare på Västergården och Smedsgården slutat fungera ändamålsenligt och är i behov av reparation och service. Det pågår ett arbete kring att se över om skrivarna är i så pass gott skick att de går att reparera, eller om även dessa behöver bytas ut. Om inte verksamheten har fungerande skrivare får skrivaren i andra lokaler nyttjas men det skulle innebära mycket transporttid.
I dagsläget uppgår det förväntade behovet till tre skrivare inom förvaltningen där en skrivare har en uppskattad kostnad på 30 tkr. Priset varierar beroende på vilken funktion som efterfrågas på skrivare.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
7
Utökning av LSS insats daglig verksamhet
-
Socialnämndens delegationsordning har reviderats på grund av:
- förändring av befattning, områdeschef konverteras till verksamhetschef
- alkohol, tobak och spel handläggs inte längre av socialnämnden och lyfts därför ur delegationsordningen.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har tagit fram ett förslag på svar på revisionens granskning av informationssäkerhet. Förslaget presenteras i separat bilaga. I förslaget framgår att socialnämnden bekräftar bilden av revisionens granskning samt en beskrivning av konkreta aktiviteter som har påbörjats men även vad förvaltningen kommer arbeta vidare med.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
-
10
Remiss avseende upphävande av reglemente för kommunala pensionärsrådet och inrättande av ett kommunalt pensionärsråd under kommunstyrelsen
Remiss avseende upphävande av reglemente för kommunala pensionärsrådet samt inrättande av ett kommunalt pensionärsråd under kommunstyrelsen har inkommit till socialnämnden för yttrande.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag på yttrande som redovisas i separat bilaga.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
11
Remiss avseende upphävande av reglemente för rådet för funktionshinderfrågor samt inrättande av ett råd för funktionshinderfrågor under kommunstyrelsen
Remiss avseende upphävande av reglemente för rådet för funktionshinderfrågor (RFF) samt inrättande av ett råd för funktionshinderfrågor under kommunstyrelsen har inkommit till socialnämnden för yttrande.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag på yttrande som redovisas i en separat bilaga
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
För att få anställning till tjänst som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn inom socialförvaltningen krävs att den sökande uppvisar utdrag ur polisens register innan anställning.
Som en del i utredningsarbetet för att bli familjehem ingår att utdrag ur misstanke- och belastningsregister ska uppvisas.
Den som önskar få uppdrag av kommunen som kontaktfamilj, kontaktperson eller annan insats där direkt kontakt med barn förekommer ska visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
För den som ska erbjudas anställning för arbete inom korttids för barn och unga (LSS) gäller att utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas.
När kommunen har egna HVB-hem (hem för vård och boende för ensamkommande) gäller att den som ska arbeta där, ska innan anställning kunna uppvisa utdrag ur misstanke- och belastningsregistret.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Pilotprojekt med digitala inköp har sedan februari 2022 genomförts i hemtjänstområde Hammar. Projektet har fallit väl ut både hos brukare och personal enligt uppföljning som gjordes under hösten 2022. Socialnämnden beslutade 2022-12-13 att digitala inköp successivt ska införas inom alla hemtjänstområden i Askersunds kommun från och med årsskiftet. Vid detta tillfälle fattades inte något beslut om kostnadsansvaret för de merkostnader som uppkommer för brukaren.
Insatsen hjälp med inköp beviljas för digitala inköp.Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden får information om förvaltningens arbete med att minska korttidsfrånvaron.
-
15
Entledigande och fyllnadsval avseende uppdrag som ledamot och vice ordförande i socialnämndens arbetsutskott
Lena Östring (KD) har blivit entledigad från uppdraget som ledamot och vice ordförande i socialnämnden. Terese Nordahl Njord (KD) har blivit utsedd till ny ledamot och vice ordförande i socialnämnden. Med anledning av denna ändring föreslås Lena Östring (KD) entledigas från sina uppdrag i socialnämndens arbetsutskott och som ny ledamot och vice ordförande föreslås Terese Nordahl Njord (KD).
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Lena Östring (KD) har blivit entledigad från uppdraget som ledamot och vice ordförande i socialnämnden. Terese Nordahl Njord (KD) har blivit utsedd till ny ledamot och vice ordförande i socialnämnden. Med anledning av denna ändring föreslås Lena Östring (KD) entledigas från sitt uppdrag som ersättare i rådet för funktionshinderfrågor och som ny ersättare föreslås Terese Nordahl Njord (KD).
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Lena Östring (KD) har blivit entledigad från uppdraget som ledamot och vice ordförande i socialnämnden. Terese Nordahl Njord (KD) har blivit utsedd till ny ledamot och vice ordförande i socialnämnden. Med anledning av denna ändring föreslås Lena Östring (KD) entledigas från sitt uppdrag som ersättare i kommunala pensionärsrådet och som ny ersättare föreslås Terese Nordahl Njord (KD).
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Socialchef Therése Johansson ges möjlighet att informera socialnämnden.
-
Socialnämndens ordförande anmäler fattade delegationsbeslut.
-
Meddelanden inkomna sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
21
Övriga ärenden
-
Ungdomar födda 2006/2007 som ska gå eller går vård- och omsorgsprogrammet i Askersunds kommun erbjuds feriearbete i 6 veckor inom socialförvaltningen
Socialnämnden vill satsa på att få ungdomar att aktivt vilja arbeta inom socialförvaltningens områden. Socialnämnden vill därför skjuta till mellanskillnaden mellan ferielön och den faktiska lönen enligt lokal överenskommelse med kommunal.
Syftet är att främja och lyfta fram det viktiga arbetet inom nämndens område och säkra det framtida rekryteringsbehovet.
Nämnden avser att detta kommer vara ett pilotprojekt under ett år. Därefter ska utvärdering ske med återkoppling till nämnd.
Kostnad:
1. Lön enligt lokal överenskommelse med kommunal 16/17 åring
2. Individ arbetar 40 timmars vecka
3. Individ arbetar 6 veckor
4. Semesterersättning 12 % är inräknat i timlönen
5. Personalomkostnadspålägget uppgår till 10,21 %.
6. 8 individer
Den totala kostnaden för 8 personer är ca. 125 tkr.
Kostnaden ska belasta nämndens befintliga personalbudget. Beslutet innebär att det förväntade underskottet kommer att öka ytterligare med 125 tkr.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-