Möte 2025-10-21
-
Socialnämnden ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
-
Socialnämnden ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Socialnämnden får information om personligt ombud.
-
Socialnämnden får information om anhörigstöd.
-
Enligt 11 kap 5§ Socialtjänstlagen (SoL) får socialnämnden tillhandahålla insatser för att tillgodose personliga behov utan individuell behovsprövning. I 11 kap 6 § framkommer att den som genomför insatser som har beslutats enligt 5 § ska informera enskilda som vänder sig till verksamheten om möjligheten att ansöka om insatser enligt 1 §. Informationen ska lämnas på lämpligt sätt och i lämplig utsträckning.
I prop. 2024/25:89 framkommer att ett värdigt liv kan innebära sådant som respekt för självbestämmande, respekt för privatliv och kroppslig integritet, insatser av god kvalitet och gott bemötande, individanpassning och delaktighet, trygghet och säkerhet. Vidare framkommer att insatser som sällan eller aldrig leder till avslag ska kunna tillhandahållas utan behovsprövning. Enskilda som är utskrivningsklara från slutenvården och ansöker om insatser enligt socialtjänstlagen för att få hjälp och stöd i hemmet efter utskrivningen har en låg avslagsfrekvens. Avslagsfrekvensen i den gruppen finns hos de enskilda som ansöker om korttidsvård i samband med utskrivning från slutenvården.
Förvaltningens bedömning är att enskilda kan erbjudas insatser utan behovsprövning i samband med utskrivning från sjukhus, det möjliggör för den enskilde att inte behöva genomgå en byråkratisk handläggningsprocess i en utsatt situation. Genom insatser utan behovsprövning efter utskrivning får den enskilde kontakt direkt med förvaltningens hemtagningsenhet för att planera sin första tid i hemmet, detta ökar den enskildes självbestämmande i en redan utsatt situation. Utförarna får möjlighet att tidigt skapa en kontakt med den enskilde, socialtjänsten blir mer lättillgänglig och att direkt få prata med en utförare under vårdtiden på sjukhuset kan öka den enskildes känsla av trygghet inför utskrivningen. Genom att kunna erbjuda insatser utan behovsprövning till enskilda som är utskrivningsklara från slutenvården ökar utförarnas möjlighet till flexibilitet i utförandet. Ett utökat eller minskat behov av insatser hos den enskilde efter hemgången ger utförarna möjlighet att tillsammans med den enskilde på ett flexibelt sätt kunna justera insatser utan fördröjning i form av en handläggningsprocess hos myndighetsutövningen.
Förslaget innebär att utskrivningsklara inom aktuell målgrupp kan begära insatser enligt bifogad riktlinje i 14 dagar, under denna period görs en uppföljning av ansvarig handläggare för sedvanlig behovsprövning.
Resurser som idag används för att utreda och besluta i ärenden med mycket hög bifallsfrekvens kan istället läggas på uppföljningar av behovsprövade insatser och på ärenden som kräver mer omfattande utredning. Därigenom kan insatser utan individuell behovsprövning även bidra till att minska den administrativa bördan och ge socialtjänsten möjlighet att lägga mer tid på de ärenden som kräver mer kvalificerad handläggning.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
-
Revidering av socialförvaltningens gemensamma digitaliseringsplan har genomförts. Avsnittet Bakgrund och omvärld justerats till att återges i nutid. Här har även ett tillägg gjorts om att införandet av säker digital kommunikation (SDK) beräknas ske under fjärde kvartalet 2025. Under avsnittet Identifierade utmaningar har det avslutande stycket reviderats för att tydliggöra att en systemförvaltare/objektledare har tillsatts. Vidare har delmålen reviderats i enlighet med gällande förutsättningar och prioriteringar.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har upprättat en månadsrapport per sista september med en helårsprognos som uppgår till ett underskott på – 9,7 miljoner kronor. Underskottet beror främst på att personalkostnaderna kommer överstiga budget inom äldreomsorgen och gruppbostäder inom funktionsstöd. Avvikelsen beror även på nya placeringar inom IFO i jämförelse med våren.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
389kb Ladda ner dokument
-
-
Externa placeringar inom socialförvaltningen redovisas två gånger per år, en gång på våren och en gång på hösten. Informationen innehåller årets aktuella placeringar där det framgår vart placeringar finns, en dygnskostnad, hur länge placeringen har pågått samt beloppet på återsökningen av moms. Det resulterar i en nettokostnad per avläsningsdatumet för aktuell period. Utöver det framgår årets förväntade helårs nettokostnad utifrån känd information vid avläsningsdatumet. Det innebär att för placeringar som ännu inte har verkställts kan det förekomma ett belopp i kolumn helårsprognos, då placeringen förväntas verkställas under året.
Sammanställningen består av tre delar där placeringar inom individ och familjeomsorgens vuxna, barn och unga samt funktionsstöds externa placeringar redovisas separat.
I jämförelse med redovisningen under våren 2025 så har det tillkommit flertalet placeringar av vuxna. Placeringen på SiS renforsen avser samma individ men vid olika tidpunkter.
Inom barn har tre unika individer haft HVB-placering vilket är en ökning med en i jämförelse med redovisningen i mars 2025. Tre externa familjehem har tillkommit under sommaren och fanns inte med i vårens redovisning.
Inom funktionsstöd har en placering avslutats under hösten. Ingen ny har tillkommit under 2025.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
691kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet för taxor och avgifter består av två delar; de som fastställs av kommunfullmäktige och de som fastställs av socialnämnden på delegation av kommunfullmäktige. Denna tjänsteskrivelse avser den första delen där socialnämnden lämnar förslag till kommunfullmäktige som är beslutande organ. Den andra delen beslutas av socialnämnden.
Taxorna som socialnämnden föreslår kommunfullmäktige att besluta om har sin grund i måltidschefens meddelande om måltidspriser för 2026.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
16kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden får information från verksamhetschef för Vård och omsorg (VoO).
-
Socialnämnden får information från verksamhetschef för Individ och familjeomsorg (IFO) samt Funktionsstöd.
-
Varje nämnd ska årligen, som en del av sin budget- och verksamhetsplanering, analysera sitt behov av lokaler i ett akut perspektiv (1 - 2 år) på medellång sikt (3 - 5 år) och på längre sikt (5 - 10 år).
Socialförvaltningen har utifrån detta uppdrag inventerat befintliga lokaler samt gjort en översiktlig analys av kommande, kända lokalbehov, vilket framgår av dokumentet Lokalförsörjningsplan, socialnämnden 2026 - 2034.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med att införa kontaktpolitiker är att stärka informationsutbytet och skapa förtroende mellan politiken och verksamheterna inom socialförvaltningen. Kontaktpolitiker ska fungera som en länk mellan nämnden och respektive verksamhetsområde, med fokus på insyn, dialog och ökad förståelse för det dagliga arbetet.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Under rubriken övrigt på sidan 33 har ett tillägg gjorts kopplat till delegationen för bostadsanpassningsbidrag enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag (2018:222)
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
967kb Ladda ner dokument
-
-
Socialchef ges möjlighet att informera socialnämnden.
-
Socialnämndens ordförande anmäler fattade delegationsbeslut.
-
Meddelanden inkomna sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
21
Övriga ärenden