Möte 2023-11-21
-
Socialnämnden ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
-
Socialnämnden ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Socialnämnden får en uppföljning av beslut kring insatserna matdistribution och digitala inköp.
-
Socialnämnden har delegation från kommunfullmäktige att årligen fastställa taxor för hemtjänst, måltider och boende efter pris- och kostnadsutvecklingen. Förslag till taxor 2024 inom dessa områden lämnas nedan där föregående års taxor lämnas inom parentes. Samtliga belopp är inklusive moms.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har upprättat en månadsrapport per sista oktober med en helårsprognos som uppgår till ett underskott på 18,2 miljoner kronor. Underskottet beror främst på att personalkostnaderna kommer överstiga budget. Samtliga områden förväntas upparbeta ett sämre resultat i förhållande till budget där äldreomsorgen, funktionsstöd och individ och familjeomsorgen står för de största. Prognosen förutsätter att kostnadsminskningar kommer att ske i förvaltningen.
Förbättringen av prognosen beror i huvudsak på lägre utfall på personalkostnader inom särskilt boende samt hemtjänsten.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden får information från socialförvaltningen inför budget och verksamhetsplan 2024
-
Varje nämnd ska årligen, som en del av sin budget- och verksamhetsplanering, analysera sitt behov av lokaler i ett akut perspektiv (1 – 2 år) på medellång sikt (3 – 5 år) och på längre sikt (5 – 10 år).
Socialförvaltningen har utifrån detta uppdrag inventerat befintliga lokaler samt gjort en översiktlig analys av kommande, kända lokalbehov, vilket framgår av dokumentet Lokalförsörjningsplan, socialnämnden 2024 – 2033.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
-
Idag får de personer som har uppdraget kontaktperson inom funktionsstöd arvodesersättning samt omkostnadsersättning som är rekommenderad av Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, utbetalat varje månad. Beloppen är beräknade på 2023 års prisbasbelopp, 52 500 kronor.
Arvodesersättningen är kontaktpersonens lön för uppdraget, omkostnadsersättningen ska täcka för de omkostnader som uppkommer i samband med att uppdraget utförs. I Askersunds kommun har omkostnadsersättningen betalats ut utan någon form av redovisning. Krav på redovisning saknas.
Om kontaktpersonen träffar brukaren en gång per vecka så betalas 1 094 kronor ut varje månad.
Förslag till förändring
Kontaktperson ska varje månad, med kvitton redovisa omkostnader i samband med sitt uppdrag och därefter få omkostnadsersättningen utbetalad retroaktivt.
Kontaktperson ska varje månad redovisa vilka aktiviteter som denne gjort tillsammans med sin brukare
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Idag får uppdragstagare/personliga assistenter inom funktionsstöd ersättning utifrån högsta schablonersättningen på 324:50, vilket enbart är en rekommendation från Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, utan krav på specificering.
Förslag till förändring
Nya ärenden om personlig assistans ska omfattas av nedanstående ersättning.
För uppdraget utgår följande ersättning vid kommunalt beslut enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS:
- Anhöriga 243,38 kr/tim (75 %) - Outbildad personalgrupp 275,83 kr/tim (85 %) - Utbildad personalgrupp 308,28 kr/tim (95 %) - Försäkringskassans schablonbelopp 2023 324,50 kr/tim (100 %) Vid avsaknad av uppgifter från assistansanordnare ersätter kommunen endast 85 procent av Försäkringskassans schablonbelopp. Priset för uppdraget ska vara fast under uppdragets tolv första månader, under förutsättning att Försäkringskassan, SKR eller annan myndighet inte beslutar om annat.
Schablonnivåerna utgår ifrån vilken utbildningsnivå uppdraget kräver.
Prisjustering
Prisjustering får ske först efter tolv månader.
Vid prisjustering ska part som önskar åberopa prisjustering, skriftligen meddela den andra parten om detta senast 30 dagar innan prisjustering ska träda ikraft.
Betalningsvillkor
Betalning sker 30 dagar efter mottagen korrekt faktura och godkänd prestation. Eventuell dröjsmålsränta utgår enligt räntelagen, dock ej räntebelopp understigande 100 kronor per för sent betald faktura. Som fakturadatum gäller dag då fakturan kommer till kommunen.
Expeditions, fakturerings- eller andra tilläggsavgifter betalas ej.
Säkerhet och sekretess
Sekretess gäller enligt sekretesslagen.
Uppgifter från assistansanordnaren
- Scheman
- Anställningsavtal
- Utbildningsunderlag, för att styrka rätten till 95 procent av Försäkringskassans schablonbelopp (vid kommunalt beslut om LSS).
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden beslutade 2022-11-22, § 152, att anta informationshanteringsplan för socialförvaltningens verksamheter. En årlig översyn har nu gjorts och förändringar har gjorts avseende gallringstid för ärenden som avser hälso- och sjukvårdsdokumentation och brukarjournaler från att handlingarna skulle bevaras till att gallras 10 år efter inaktualitet, se rad 14 till rad 147, flik Vård o oms, Funk, HSL.
Tillägg har gjorts avseende internkontrollrapporter; förvaltningschefens rapport ska bevaras, rad 256 samt att granskningsrapporter ska gallras efter 2 år, rad 257, flik Demokrati och ledning.
Förvaltningen föreslår också socialnämnden att besluta om att delegera till socialchef att godkänna förändringar i informationshanteringsplanen.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen sammanställer en rapport över ej verkställda beslut enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen samt enligt 9 § lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Rapporten skickas till Inspektionen för vård och omsorg och till kommunens revisorer. Rapporten delges nämnden.
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
Socialchef Therese Johansson ges möjlighet att informera socialnämnden.
-
Socialnämndens ordförande anmäler fattade delegationsbeslut.
-
Meddelanden inkomna sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
16
Övriga ärenden