Möte 2023-05-09
-
Socialnämnden ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
-
Socialnämnden ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Socialnämnden får information om aktiviteter.
-
Socialförvaltningen har upprättat en månadsrapport per sista april med en helårsprognos som uppgår till ett underskott på 15 miljoner kronor. Underskottet beror främst på att personalkostnaderna kommer överstiga budget. Samtliga områden förväntas upparbeta ett sämre resultat i förhållande till budget där äldreomsorgen och individ och familjeomsorgen står för de största avvikelserna.
Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden får information om hemsjukvårdsavtal.
-
Socialnämnden har erbjudits att yttra sig angående Region Örebro läns förslag om ”Regional strategi för föräldraskapsstöd 2024 – 2030.
Område välfärd och folkhälsa inom Region Örebro län har upprättat förslag till strategi ”Regional strategi för föräldraskapsstöd 2024 – 2030 i Örebro län. Syftet med strategin är att ge länet en gemensam riktning i arbetet med föräldraskapsstöd och skapa förutsättning för en kraftsamling så att fler föräldrar får tillgång till råd och stöd i sitt föräldraskap under barnets hela uppväxt. En strategi kring föräldraskapsstöd i Örebro län ökar förutsättningarna för att fler blivande föräldrar, föräldrar och andra viktiga vuxna runt barnet får tillgång till ett jämlikt och jämställt kunskapsbaserat stöd i sitt föräldraskap, oavsett i vilken kommun i länet familjerna bor.
Med föräldraskapsstöd avses insatser, aktiviteter och verksamheter riktade till föräldrar och som stärker föräldraförmågan och relationen mellan förälder och barn. Insatserna bör ske genom samverkan mellan kommuner, Region Örebro län, Länsstyrelsen och civilsamhället.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Utvecklingen inom digital välfärdsteknik har gått fort framåt och möjliggör tillsyn, trygghet och utveckling på ett resurseffektivt sätt.
I samband med att upphandling av larm aktualiserats ser socialförvaltningen behov av att samtidigt öppna upp för möjligheterna att utveckla nyttjande av digital välfärdsteknik. Genom att investera i digital teknik förväntas förvaltningen göra både effektvinster och leverera förbättrad kvalitet. Målet är att insatser utförda med hjälp av välfärdsteknik beviljas till äldre personer, personer med funktions-nedsättning och till personer som har insatser från individ- och familjeomsorgen så att de får möjlighet att kunna leva aktiva, trygga och självständiga liv så länge som möjligt.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen står inför kompetensutmaningar där man behöver se över den samlade kompetensen och använda de resurser vi har på rätt sätt. Det finns behov av att förändra arbetssätten för att öka effektiviteten i verksamheterna men också för att kunna möta de allt högre krav som kommer ställas på värdfärdstjänsterna. Förvaltningen har därför gjort en översyn över vilka insatser som kan tillgodoses på annat sätt än genom utförande av nämnden, där har insatsen matdistribution identifierats.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
497kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
1012kb Ladda ner dokument
-
-
Under en längre tid har det varit ett stort behov av korttidsplatser och trots att förvaltningen utökade antalet platser under 2022 till 15 vårdplatser så möter inte antalet platser upp behovet.
Ett starkt skäl till obalansen mellan behov och tillgång på platser är att flertalet brukare som väntar på en verkställighet inom särskilt boende i dagsläget får sina behov tillgodosedda via korttidsvård på syrenen samt att antalet utskrivningsklara patienter ligger på en konstant hög nivå. Askersundskommun vårdplanerar hem i genomsnitt 1 patient om dagen från slutenvård till vård och omsorg i kommunenens regi. Utöver det så har vi en demografisk utveckling som vittnar om fortsatt ökade behov av platser inom ramen för särskilt boende.
Utökningen under 2022 från 10-15 platser finansierades via statsbidrag och vid det föregående ärendet i nämnden så var ambitionen att likt 2022 nyttja del av statsbidraget att täcka upp kostnaderna från 10-15 platser. Dock är det faktiska gapet från de budgeterade 10 platserna upp till nämndens nu (till och med april -23) beslutade 21 platser. Och utifrån att det ekonomiska läget är ansträngt i flera verksamheter, och i högre omfattning än tidigare befarat, så arbetar förvaltningen med att se över om statsbidraget ( om det blir beviljat) behövs i annan verksamhet / annat område.
Förvaltningen har ännu inte kunnat ansöka om statsbidraget men förväntas kunna göra det under våren. Hur prioriteringar av statsbidrag behöver göras mellan verksamheter är också beroende på om förvaltningen blir beviljade andra sökta statsbidrag.
Utifrån den osäkra planeringen avseende statsbidrag är den ekonomiska finansieringen avseende utökning av antalet korttidsplatser osäker dock finns ett fortsatt behov av fler vårdplatser än de budgeterade trots åtgärder som förvaltningen genomfört.
- För att minska behovet av korttidsvård har förvaltningen arbetat aktivt med insatsen tryggt mottagande samt påbörjat ett utvecklingsarbete avseende kommunens interna in och utskrivningsprocess inom korttidsvården.
- För att undvika betalningsansvar från Regionen har förvaltningen även gjort överbeläggningar, samt temporärt stoppat några som har löpande behov av avlastning (växelvård), dock är det en åtgärd som på sikt kan leda till ökade behov.
- Tecknat avtal med närliggande kommuner om möjlighet att köpa korttidsplatser. Dock är det enbart genomförbart i mån av plats.
- Planering för projektering av ett nytt särskilt boende är tidigarelagt i investeringsbudgeten.
Antal individer i kö till särskilt boende har varierat under året mellan ca 8-16 individer och för närvarande är det 10 personer som väntar på en verkställighet inom särskilt boende. Av dessa vistas 8 individer inom korttidsvården och förvaltningen ser en trend som tyder på att behovet av vistelse inom korttidsvård i väntan på en plats på särskilt boende sannolikt kommer att kvarstå på den nivån.
För att undvika framtida betalningsansvar ser förvaltningen för närvarande inga andra lösningar än att utöka vårdplatserna på Syrenen till stadigvarande 18, och behöver därför utöka bemanningen ytterligare. Stadigvarande innebär att verksamheten har en planering som möjliggör 18 platser men arbetar även fortsatt utifrån behov vilket innebär att om behovet är mindre under vissa perioder så kommer beläggningen och bemanningskravet att vara lägre.
Alternativet till utökning av antalet platser är ett föreläggande om betalningsansvar från Region Örebro län och det betalningsansvaret utgör en kostnad på 8-9000kr/ dygn för varje patient som överskrider tre dagar efter utskrivningsklar.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
Förvaltningen sammanställer en rapport över ej verkställda beslut enligt 4 kap. 1 § socialtjänstlagen samt enligt 9 § lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Rapporten skickas till Inspektionen för vård och omsorg och till kommunens revisorer. Rapporten delges nämnden.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Socialchef Therése Johansson ges möjlighet att informera socialnämnden.
-
Socialnämndens ordförande anmäler fattade delegationsbeslut.
-
Meddelanden inkomna sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
928kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
14
Övriga ärenden