Möte 2023-12-19
-
Socialnämnden ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
-
Socialnämnden ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Socialnämnden får en föredragning från Ensolution kring kostnad per brukare.
-
Beredning och remisshantering av förslag för ny överenskommelse för hälso- och sjukvård i hemmet. Den nya överenskommelsen kommer att ersätta nuvarande hemsjukvårdsavtal. Överenskommelsen är en överlåtelse av ansvar för hemsjukvård från Region till kommun enligt 14 kap. 1 § hälso-och sjukvårdslag (2017:30). Örebro län har den här formen av överenskommelse sedan 1992.
Överenskommelsen handlar om det delade och enskilda ansvaret för primärvård i hemmet mellan Regionen och Örebro läns kommuner, med fokus på personcentrerad vård och samordnade insatser för att möta individuella behov.
Överenskommelsen omfattar fyra delar:
1. Principer för samverkan
2. Hälso-och sjukvård i hemmet, primärvårdsnivå
3. Rehabilitering på primärvårdsnivå
4. Ekonomisk modell
samt ett förslag på inriktningsbeslut gällande medicintekniska produkter.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag på yttrande som redovisas i en separat bilaga.Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
968kb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
-
Riktlinjerna för utredning och beslut enligt LSS har reviderats i sin helhet innehållsmässigt då tidigare riktlinjer inte uppfyllde förvaltningens behov av tydlighet. Samtliga insatser enligt LSS har setts över och förtydligats. Vägledning har inhämtats från aktuella rättsfall.
Förvaltningen har även arbetat med att tydliggöra kraven för personkretstillhörighet samt insatsen personlig assistans. Insatsen personlig assistans har nu ett riktvärde på sju timmar per vecka gällande grundläggande behov för att beviljas personlig assistans enligt LSS, denna omfattning är baserad på nuvarande rättspraxis.
Förvaltningen har även gett förslag gällande ändrat innehåll gällande avlösarservice, korttidsvistelse samt ledsagarservice. För insatsen avlösarservice har en maximal omfattning på 15 timmar i månaden lagts till samt att insatsen avlösarservice inte beviljas i kombination med andra avlastande insatser.
Insatsen korttidsvistelse har haft ett riktvärde på 15 dygn per månad, detta har ändrats till 10 dygn per månad. Insatsen ledsagarservice enligt LSS har fått ett tillägg gällande ett riktvärde på maximalt 13 timmar per månad.
Ett tillägg har även gjorts gällande delegation, att beslut som frångår riktlinjen beslutas av socialnämndens arbetsutskott.
Förvaltningen föreslår att socialnämnden antar de reviderade riktlinjerna för utredning och beslut enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
474kb Ladda ner dokument
-
-
Dagrehabilitering har utförts under en dag/vecka utav två personal, dvs. 0,2 ÅA. MAR har tillsammans med enhetschef för dagverksamheten tagit fram rutiner och processer gällande denna verksamhet. Allt i samråd med undersköterskorna i verksamheten samt arbetsterapeut knuten till verksamheten.
Dagverksamheten för brukare med minnesproblematik och för rehabilitering hade ett uppehåll under covid. Verksamheten startades upp igen 20 september 2021, därefter har verksamheten varit igång och haft stängt fyra veckor årsvis under sommarperioden. I samband med uppstart efter Covid sågs rutiner, kriterier och processer över. I rutinen gällande rehabiliteringen står det beskrivet att brukaren ska inneha ett HSL-beslut från legitimerad personal för att vistas på dagverksamheten inriktning dagrehabilitering. Beslutet gäller i tre månader. Därefter fattas ett nytt beslut eller insatsen avslutas av legitimerad personal. Tidigare fattades beslut om vistelse på dagverksamhet för rehabilitering av biståndshandläggare.
Enligt de uppgifter som vi hämtat från LifeCare har fyra brukare haft ett HSL-beslut om att vistas på dagverksamheten för rehabilitering under år 2022 och under år 2023 har det varit tre brukare. I nuläget finns inga brukare med gynnande beslut för dagverksamhet inriktning rehabilitering och konsekvensen på kort sikt är därför låg.
På lång sikt ser verksamheten att konsekvenserna av avvecklingen kan mötas upp på följande sätt:
- Rehabiliteringsinsatser kan genomföras i hemmet med hjälp av hemtjänst eller fysioterapeut.
- Inga lokaler behövs för insatsen. Vid behov av lokaler behöver förutsättningar för samverkan med vårdcentralen undersökas.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har upprättat en månadsrapport per sista november med en helårsprognos som uppgår till ett underskott på 24,7 miljoner kronor. Underskottet beror främst på att personalkostnaderna kommer överstiga budget. Samtliga områden förväntas upparbeta ett sämre resultat i förhållande till budget där äldreomsorgen, funktionsstöd och individ och familjeomsorgen står för de största.
Försämringen av prognosen beror i huvudsak på ändrade riktlinjer från Socialstyrelsen gällande vilken period två statsbidrag ska fördelas över. Enligt Socialstyrelsen ska cirka 6 mnkr även fördelas på 2024.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har tagit fram ett förslag till drifts- och investeringsbudget för åren 2024 till 2027. Förslaget presenteras i bifogat dokument. I förslaget framgår, förutom förslag på mål och budget, de viktigaste händelserna under 2024 och en beskrivning av förvaltningens framtida utmaningar. Under framtidsstycket finns även en beskrivning av ev. förändrade lagkrav inom nämndens ansvarsområde. I dokumentet framhålls även förvaltningens osäkerhetsfaktorer som kan komma att påverka ekonomin negativt under 2024 och kommande år. Flera av dessa osäkerhetsfaktorer kan i dagsläget inte uppskattas i belopp.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Habiliteringsersättningen betalas ut till brukare inom LSS som deltar i daglig verksamhet. Socialförvaltningen söker statsbidrag från Socialstyrelsen och Askersunds kommun tilldelas en fast bidragsram per år. Ersättningen betalas ut för hel- eller halvdag.
Under 2022 höjdes ersättningsnivån till 70 kr heldag och 40 kr halvdag.
De senaste åren har Askersunds kommun fått återbetalat del av ersättningen till Socialstyrelsen då kommunen inte betalat ut hela beloppet till deltagarna. Med nuvarande utfall, och prognos för utbetalningen avseende december månad förväntas kommunen återbetala cirka 40 tkr.
Utifrån det finns utrymme att fördela ut kvarstående medel som ett engångsbelopp under 2023. Utbetalningen förväntas inte medföra extra kostnader då habiliteringsersättningen är helt finansierad av statsbidrag.
-
Socialnämndens delegationsordning gällande punkter som påverkar ekonomin har reviderats på punkt 14.8 och 14,17, varav 14,17 är helt ny.
14,17 innebär att socialchef ges möjlighet att disponera om driftsbudget inom beslutad budgetram och är ett nytt tillägg till delegationsordningen.
Den andra förändringen avser befintlig delegationspunkt, 14,8 vilken ger socialchef möjlighet att delegera attestanter. I nuvarande delegationsordning framgår det att socialchef endast har rätt att under löpande år utse besluts- och behörighetsattestanter för socialnämndens verksamheter, när komplettering behövs.
Från den 15 november 2023 har Individ- och familjeomsorgen utökats med en Förste biståndshandläggare. Uppdrag med fokus på myndighetsutövning, såsom mottagning, utredning och insats. Där främsta ansvarsområdet är att fungera som ett vardagsnära och ett lättillgängligt stöd samt tillhandahålla ett nära beslutsstöd till biståndshandläggare och LSS handläggare, med syfte att stärka rättssäkerheten. Ändringen inom förvaltningen föranleder förslag på revidering i befintlig delegationsordning.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
819kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har på kommunledningsförvaltningens uppdrag, upprättat ett yttrande över motion från Socialdemokraterna (S) om att slopa minutstyrningen i hemtjänsten.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade 2021-06-14, § 70 att anta policy för intern kontroll. Policyns syfte är att säkerställa att nämnder och styrelse har en god intern kontroll så att verksamhetens mål om ändamålsenlig och kostnadseffektiv verksamhet uppnås. Den interna kontrollen syftar till att följa upp styrningen av verksamheten.
Internkontrollplan ska fastställas av varje nämnd inför varje budgetår.
Av ovan nämnda policy framgår att de enskilda nämnderna ska se till så att kommunens riktlinjer för intern kontroll efterlevs inom nämndens ansvarsområde.
Internkontrollplanen ska visa vilka aktiviteter/rutiner/system som omfattas av granskning under perioden. Aktiviteter/rutiner/system som ska granskas har valts ut genom riskbedömning av inventerade risker i verksamheten.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige i Askersunds kommun antog 2018-04-23 ett ANDT-program, (ANDT = alkohol, narkotika, doping och tobak), vars övergripande syfte är att bidra till en god folkhälsa, en minskad brottslighet samt minskade sociala och ekonomiska kostnader för samhället. Av programmet framgår att nämnderna utifrån bland annat programmet ska utforma mål, indikatorer och aktiviteter samt inkludera dessa i verksamhetsplanerna inom respektive förvaltning.
Socialförvaltningen upprättade med utgångspunkt från kommunens ANDT-program, en handlingsplan ANDT för perioden 2020 – 2025.
2019-12-17 beslutade socialnämnden, § 169, att anta handlingsplan ANDT och att planen ska revideras varje år och lyftas till nämnden i december.
Socialförvaltningen föreslår istället nämnden att besluta om att handlingsplanen ska tas bort, utifrån att utformningen av mål, indikatorer och aktiviteter som avser arbete kring ANDTS (S=spel) ska ingå i verksamhetens verksamhetsplan, i enlighet med vad som framkommer av ANDT-programmet.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
-
Handlingsplan mot våld i nära relationer är beslutad och ska revideras årligen. I samband med översynen ses innehållet över och uppdateras. Handlingsplanen har granskats av ansvarig tjänsteperson. Vid granskningen framkommer att innehållet är aktuellt och relevant, därmed finns inget behov av revidering av handlingsplanen.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
354kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år ska revidering ske av Äldreomsorgsplan 2018 – 2027 enligt beslut taget av socialnämnden. Planen ska redovisas på sammanträdet i december. Översyn har gjorts och inget behov av ändringar har upptäckts.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Varje år ska revidering av plan för funktionsstöd 2020 – 2029 genomföras enligt beslut taget av socialnämnden. Planen ska redovisas på sammanträdet i december. Översyn har gjorts och inget behov av ändringar har upptäckts.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
993kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningens digitaliseringsplan ska årligen ses över och vid behov revideras. Detta har inte varit möjligt att prioritera just nu utan översynen planeras under våren 2024.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden måste välja nya representanter till kommunala pensionärsrådet i och med kommunstyrelsens beslut om arbetsmodell för kommunala pensionärsrådet den 5 september 2023 (§163). I arbetsmodellen står det att socialnämnden utser en representant för styrande koalition och en oppositionsrepresentant, båda från socialnämnden.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden måste välja nya representanter till rådet för funktionshinderfrågor i och med kommunstyrelsens beslut om arbetsmodell för rådet för funktionshinderfrågor den 5 september 2023 (§164). I arbetsmodellen står det att socialnämnden utser en representant för styrande koalition och en oppositionsrepresentant, båda från socialnämnden.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
20
Yttrande gällande begäran om överföring av behörighet enligt den s.k. Bryssel Il-förordningen
-
Socialchef Therese Johansson ges möjlighet att informera socialnämnden.
-
Socialnämndens ordförande anmäler fattade delegationsbeslut.
-
Meddelanden inkomna sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
24
Övriga ärenden
-
Socialförvaltningarna i de kommuner som ingår i Sydnärkes IT-förvaltning har som önskemål att kunna upphöra med fax för att hantera underskrifter av olika ärenden. En utvärdering av möjligheten att använda ett system från det svenska företaget Verified för detta ändamål har genomförts av Sydnärkes IT-förvaltning. Baserat på utredningen finner Sydnärkes IT-förvaltning inget hinder för att gå vidare med implementering av lösningen från Verified.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
787kb Ladda ner dokument
-