Möte 2024-09-25
-
Barn- och utbildningsnämnden ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
-
Barn- och utbildningsnämnden ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Barn- och utbildningsnämnden får information om slutbetyg för årskurs 6 och 9, antagningsstatistik samt genomströmning i gymnasiet.
-
När den nya förskolan Solberga är klar, våren 2025, behöver nämnden besluta om vilken förskola i Askersund förutom Kristinagården som ska flytta in i den nya förskolan.
Bakgrund: När Solberga förskola är klar finns sedan tidigare beslut om att Kristinagårdens förskoleverksamhet ska flyttas till de nya lokalerna. För tillfället inrymmer Kristinagården även förskolans leding, administration och barnhälsoteam etc. När Askersunds kommun går ur Krisnagården behöver nya lokaler även för dessa funktioner ersättas.
Förskolan får tillgång till de nya lokalerna under våren 2025. Solberga förskola kommer när den står färdig rymma sex avdelningar. I dagsläget består Kristinagårdens förskola av tre avdelningar. Detta innebär att det finns plats för ytterligare en av centralornes förskolor att rymmas i de nya lokalerna. Under hösten 2024 är prognosen att Kristinagården har 40–45 barn inskrivna.
Nedan följer tre förslag på samlokalisering av centralortens förskolor till den nya förskolan Solberga.
Alternativ A: Kristinagården och Snörmakaren
Bakgrund: Hösten 2024 finns det 50 förskolebarn inskrivna på Snörmakarens förskola. Snörmakaren består av 4 avdelning lokaliserat i tre hus varav två av husen byggs ihop med en sluss. Utifrån minskat söktryck och ett av husens skick så pausas under hösten 2024 en avdelning så att Snörmakaren bedriver verksamhet på tre avdelningar.
Lokalerna kan rymma ett större antal barn än vad som idag finns inskrivet, men då måste delar av dem renoveras. I dagsläget gör skicket på delar av lokalerna samt minskat söktryck att verksamheten bedriv i separata hus, något som gör verksamheten resurskrävande. Delar av lokalerna skulle med mindre renoveringar kunna användas till annan verksamhet än förskola, exempelvis kontor. Gården är stor och är anpassad för förskoleverksamhet.
Utdrag ur Askersunds kommuns lokalförsörjningsplan 2024:
”Förskola Snörmakaren/Repslagaren, husen är bygga 1979 och 1981. Delar av installationerna samt dörrar och fönster behöver bytas. Ytskikten är delvis bytta men det finns golv som inte lagts om sedan husen byggdes. Miljöförvaltningen har vid tillsyn påpekat brister i inomhusmiljön. Våningshöjden är 2,4 m vilket begränsar ombyggnadsmöjligheterna i båda fastigheterna. Våningshöjden gör att det är näst intill omöjlig att bygga om för att skapa en inomhusmiljö lämpad för förskola med akustiska åtgärder, ny ventilation och installera ny belysning. Kan man hitta andra användningsområden t.ex. kontor eller liknande kan man säkert anpassa lokalerna. Repslagaren totalt behov ca 2 500 tkr, ej planerad, Snörmakaren totalt behov ca 2 000 tkr, ej planerad.”
Alternativ B: Kristinagården och Sundsängen
Bakgrund: Hösten 2024 finns det finnas 32 förskolebarn inskrivna på Sundsängens förskola. Sundsängen besår av två avdelningar i samma hus med gemensam matsal och mottagningskök.
Lokalerna är av god kvalité och anpassade för förskoleverksamhet. Söktrycket är stort till Sundsängens förskola och platserna nyttas i hög grad. Gården är en av kommuners minsta förskolegårdar men är anpassad till verksamheten.
Alternativ C: Kristinagården och Humlegården
Bakgrund: Hösten 2024 finns det 32 förskolebarn inskrivna på Humlegårdens förskola. Humlegården besår av två avdelningar i samma hus med gemensam matsal och mottagningskök.
Lokalerna är av god kvalité och anpassade för förskoleverksamhet. Söktrycket är stort till Humlegårdens förskola och platserna nyttas i hög grad. Nya bostäder byggs i förskolans närområde. Gården är stor och är anpassad för förskoleverksamhet
Statistiska centralbyrån, SCB, har lagt en prognos om minskat antal barn i Askersunds kommun och utifrån hur det idag ser ut med behov av förskoleplatser så ser vi ett minskat tryck. Att göra en prognos på antal födda är svårt. Små kommuner kommer inte att påverkas lika mycket av minskat antal födda som stora kommuner. Se SCB, statistik i bilaga. Detta gör att vi i dagsläget inte ser behov av flera avdelningar just nu. Detta kan dock förändras.
Oavsett vilket förslag så är effektiviseringen inom BOU den samma ca 650 tkr. För kommunen och helhet är dock alternativ A den mest gynnsamma, så utifrån ovan så föreslår förvaltningen alternativ A.Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
587kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsnämnden får en uppföljning av hur förskolorna anpassat sin undervisning utifrån resultatet på kartläggning av förskoleklass.
Bilagor
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsnämnden prognostiserar ett positiv resultat på 400 tkr.
En bidragande orsak till det positiva resultatet är extra intäkter från efterdebitering av avgifter för 2022 samt lägre personalkostnader på grund av vakanta tjänster och sjukskrivningar samt outnyttjat tilläggsbelopp och nya statsbidrag.
Osäkerheter i prognosen gäller
- Förskola – interkommunala ersättningar samt kostnader för förbrukningsmaterial och inventarier för nya förskolan i Åsbro samt flyttkostnader
- Grundskola – nya timplan på höstterminen 2024
- Statsbidrag- statsbidragen godkänns i efterhand och många statsbidrag är inte säkra förrän våren 2025.
Måluppfyllelse
- Sjuktal under 5 % ligger 6,92 %. Målet har inte uppnåtts men sjuktalen har minskat från föregående år.
- HME mål 80. Inget resultat då mätning sker under hösten.
- Effektivitetsindex för förskola Målbeskrivning Effektivitetsindex förskola ska ligga på medel i jämförelse med liknande kommuner/ mätning, 49. – Målet har inte uppnåtts Askersund ligger på 24 - måluppfyllelsen har ökat från föregående år.
- Effektivitetsindex för skola, - Målbeskrivning Effektivitetsindex grundskola ska ligga på medel i jämförelse med liknande kommuner, mätning 45. Målet har inte uppnåtts, Askersund ligger på 32 - måluppfyllelsen har ökat från föregående år.
- Alla barn ska nå kunskapsmålen minst E. Målet har inte uppnåtts, 275 har godkänt minst E i alla ämnen, 175 har inte minst E i alla ämnen. Måluppfyllelsen har ökat från föregående mätning
- Målbeskrivning: Grundskolans närvaro ska ligga på minst 94 %. Målet har inte uppnått närvaron ligger på 86,6 %
- Målbeskrivning: Elever upplever att de får det stöd de behöver i sin utbildning- index ska öka till 8. Målet är uppfyllt och ligger på 8,3.
- Öka andel som kommer in på yrkesgymnasium 100% - Målet har inte uppnåtts, 75,5 % måluppfyllelsen har minskat mot föregående år.
- Alla barn ska ha uppnått läsförståelse i åk 2. Målet har inte uppnåtts, 72 % – måluppfyllelsen ligger på samma nivå som föregående år.
- Digitaliseringen genomförande ska ha skett med 60 %- måluppfyllelsen ligger vid delår på 40 %.
- Progression i SVA. Antal elever som uppnått målen i SVA ska öka- 29 av 39 vilket är en ökning från föregående mätning.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
911kb Ladda ner dokument
-
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en internkontrollplan för varje budgetår. Kontrollplanen visar vilka områden och rutiner som ska omfattas av granskning en viss period. Valet av granskningsområdet ska motiveras utifrån en bedömning av väsentlighet och risk. Det innebär att områden där sannolikheten att fel uppstår och får allvarliga konsekvenser ska prioriteras. Under 2024 har nämnden beslutat om nedan områden för internkontroll. Områdena följs av resultat från uppföljning delår. I kontrollrapporterna går att läsa mer om uppföljningen.
- Kompetensförsörjning –vikarieanskaffning och behörigheter, visar vissa brister och allvarliga brister
- Delegationsbeslut–rapporterade delegationsbeslut visar vissa brister och allvarliga brister
- Informationssäkerhet – säkra inloggningar/ tvåfaktorsinlogg – visar visa brister.
- Kommunikation - visar vissa brister, kanalstrategi ej klar- finns med i 2024 års plan.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Barn – och utbildningsnämnden har i sitt reglemente ansvar för det kommunala aktivitetsansvaret, KAA. Gruppen unga mellan 16-20 år som varken arbetar eller studerar är ofta en ”tyst” grupp. Det är dock oerhört viktigt att kommunen fångar upp dessa individer för att minska risken att de hamnar utanför samhället. Andelen unga som varken arbetar eller studerar har, oavsett konjunktur, legat på samma höga nivå under lång tid. Det krävs ett långsiktigt och sammanhållet samarbete på nationell nivå för att vända utvecklingen.
Enligt Skollagen ska hemkommunen löpande under året hålla sig informerad om hur de ungdomar i kommunen är sysselsatta som
1. inte har fyllt 20 år
2. har fullgjort sin skolplikt eller folkbokförd i landet vid en tidpunkt då ungdomen inte hade skolplikt
3. inte genomför utbildning i gymnasieskola eller anpassad gymnasieskola eller motsvarande utbildning
4. inte har en gymnasieexamen
5. inte har ett anpassat gymnasieskolebevis och
6. inte har fullföljt utbildning som motsvarar gymnasieskolan eller anpassad gymnasieskolan med godkänt resultat.
Hemkommunen ska erbjuda de ungdomar som avses lämpliga individuella åtgärder.
Ungdomar som aldrig har påbörjat, avbrutit eller inte har fullföljt sin gymnasieutbildning kan få svårigheter att komma vidare i utbildning och i förlängningen hamna i arbetslöshet. Syfte
Syftet med det kommunala aktivitetsansvaret är:
• att motivera till att påbörja eller återuppta en utbildning.
• att minska riskerna för att ungdomar hamnar i ett långvarigt utanförskap.
Den kommunala handlingsplanen syftar till:
• att skapa tydliga rutiner för hur arbetet med det kommunala aktivitetsansvaret ska genomföras i kommunen för att en ungdom så snart som möjligt ska få det stöd hen behöver för att kunna komma vidare i livet.
Mål för Askersunds kommun
• Öka andel (%) ungdomar som återgår till studier efter deltagande i insats inom KAA.
• Utveckla och förstärka samverkan mellan den egna kommunens olika förvaltningar/verksamheter då KAA är hela kommunens ansvar.
• Öka och förstärka samverkan mellan kommunerna som ingår i SUF.Bilagor
-
176kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
733kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsnämnden i Askersunds kommun utser verksamhetschef för elevhälsans medicinska delar. Att förordna en verksamhetschef för elevhälsans medicinska delar är ett led i att. Askersunds kommun ska leva upp till gällande reglemente (Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) 4 kap § 2)
Då tidigare verksamhetschef för EMI, Sophie Rönnklint, avslutade sin tjänst i början av året utsågs en TF verksamhetschef, utvecklingsledare Mikaela Björck. Från hösten 2024 föreslår förvaltningschef för barn- och utbildningsförvaltningen att nämnden utser rektor Åsa Persson till verksamhetschef för EMI.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Förslag till sammanträdesschema för barn- och utbildningsnämnden för 2025 har upprättats.
Mötestid för arbetsutskott föreslås till kl. 13:00 och mötestid för nämnd föreslås till kl. 13:00.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
-
Skolchef Eva Gustavsson ges möjlighet att informera barn- och utbildningsnämnden.
-
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut.
-
Meddelanden inkomna sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
14
Övriga ärenden