Möte 2025-01-29
-
Barn- och utbildningsnämnden ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
-
Barn- och utbildningsnämnden ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Enligt nämndens årshjul följer här en uppföljning av förskoleklassens ämneskunskaper i svenska och matematik.
-
Kommunstyrelsen har av kommunfullmäktige tilldelats en budgetram för 2025 på 221 362 tkr. I den ramen finns ett effektiviseringskrav på 3 713 tkr vilket motsvarar 1,7 %. Nämndens uppdrag är att varje år besluta om verksamhetens inriktning, målsättning och budget och därigenom sätta agendan för verksamheten.
För att nämnden skall komma in i av kommunfullmäktige beslutade budgetramen för 2025 har politiken lagt förslag på effektiviseringar och besparingar. Vidare har förvaltningen utifrån analyser av verksamheternas uppdrag, kvalité och måluppfyllelse lagt fram förslag på effektiviseringar och besparingar.
Förvaltningen har i samverkan med professioner och rektorer gjort konsekvensanalyser av alla förslag på effektiviseringar och besparingar. Utifrån resultat av analyser och med hänsyn tagen till verksamheternas kvalité och förutsättningar att genomföra sina uppdrag föreslår förvaltningschef/ skolchef att följande förslag antas. (alla siffror är beräknade på helår)
1. minska kostnader för köpta tjänster, tilläggsbelopp, administration och tilläggsbelopp med 1000 tkr
2. ta bort generellt stöd för förskola med 1 000 tkr
3. avveckla pedagogisk omsorg, fritidshem i Snavlunda, Zinkgruvan och Olshammar med 800 tkr/ helår
4. generell besparing som rektorerna själva väljer med 1100 tkr
5. effektivisera avdelningar på förskolan med 360 tkr minska kostnader för köpta tjänster.
Den totala effektiviseringen och besparingen beräknas till 4 520 tkr på helår och 3 860 tkr halvår vilket gör att nämndens budget är inom tilldelad ram för 2025. Utifrån konsekvensanalyser och samtal med rektorer är dessa förslag de som minst påverkar verksamheten kvalité och förutsättningar att genomföra uppdraget. Därför föreslår förvaltningen att dessa förslag antas.
Konsekvensanalyser av samtliga förslag finns beskrivna i bilaga.Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunens budgetprocess ska respektive nämnd besluta om nämndmål med budget för den egna verksamheten. Nämnderna ska prioritera sitt arbete för att nå kommunfullmäktiges vision inom de ekonomiska ramar som tilldelats.
I nämndmål och budget för 2025 uttrycker Barn- och utbildningsnämnden sina politiska ambitioner för året. I arbetet med att ta fram detta dokument har följande beaktats:
• Nämndens ansvarsområden enligt reglementet
• Planeringsförutsättningar
• Ekonomiska förutsättningar
• Kommunfullmäktiges beslutade Budget och mål 2025 med plan 2026–2028 samt kommunens planer och program
• Uppföljningar och utvärderingar av genomförd verksamhet
• Lagar, förordningar och föreskrifter
Barn- och utbildningsnämnden har utifrån kommunfullmäktige beslut om budgetramar, § 156KF, tilldelats en budgetram för 2025 på 221 362 tkr. I ramen finns ett effektiviseringskrav för barn- och utbildningsnämnden på 3 713 tkr vilket motsvarar 1,7 %.
Förutom effektiviseringskravet på 1,7 % så har nämnden ökade kostnader utifrån volymökning i förskoleklass och i fritidshem. En stor barnkull börjar förskoleklass hösten 2025 som beräknas ha behov av placering på fritidshem samtidigt som inte lika många elever beräknas avsluta sin fritidshemsplacering. Vidare ökar kostnaderna för anpassade grundskolan och dess fritidshem.
Grundskolan F-9 beräknas inte öka sina kostnader totalt trots ett större antal elever på högstadiet.
Inom förskolan sker inga stora kostnadsförändringar, trots prognos på ett minskat antal barn. Det minskade antalet barn är än så länge utspridda över kommunen. Effektiviseringar kan göras vid avveckling av avdelningar och / eller av förskolor. Vilket i nuläget inte är möjligt.
Barn- och utbildningsnämndens budget fördelas utifrån resursfördelningsmodell för förskola, skola och anpassad grundskola.
Effektiviseringar och besparingar för att anpassa verksamheten till tilldelad ram har genomförts och resursfördelningsmodellen uppdateras utifrån beslutade förändringar.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
I lokalförsörjningsplanen identifieras nämndens behov av byggnader och lokaler för att verksamhet ska kunna bedrivas. Planen ska lägga grunden för en långsiktig planering och ett ändamålsenligt nyttjande av Askersunds kommuns byggnader och lokaler
Varje nämnd ska varje år, som en del av sin budget- och verksamhetsplanering, analysera sitt behov av lokaler i ett akut perspektiv (1–2 år) på medellång sikt (3–5 år) och på längre sikt (5–10 år). Nämndens lokalförsörjningsplan ska redogöra för behov av lokaler till följd av till exempel volymökningar, nya verksamheter, organisationsförändringar, planerade förbättringar eller andra förändrade förutsättningar.
Samtliga nämnders planer sammanställs i en kommunövergripande lokalinvesterings- samt reinvesteringsplan vilka utgör underlag i budgetberedningens arbete för såväl ekonomiska konsekvenser i drift och investeringar.
Lokalförsörjningsplanen visar på att förskola och skola har många bra lokaler men att vissa lokaler har stor behov av underhåll och anpassning för en god arbetsmiljö och för att kunna bedriva förskole och skolverksamhet på ett kvalitativt och säkert sätt för barn, elever och medarbetare.
Vidare även att utomhusmiljön behöver uppdateras för vissa verksamheter. Behovet redovisas i bilagan ”Lokalförsörjningsplan, Barn och utbildningsförvaltningen”.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
392kb Ladda ner dokument
-
779kb Ladda ner dokument
-
-
En kommun får ta ut en avgift för att ta emot ett barn i förskolan. Avgiften som kommunen tar ut ska vara skälig.
Alla kommuner använder sig av maxtaxan idag. Det innebär att det finns ett tak för hur hög avgiften får bli. Om en familj betalar den högsta tillåtna avgiften får förskolan inte ta ut någon mer än denna. Det gäller för både kommunala och fristående förskolor. Det ingår i förskolans omsorg av barnen att servera dem varierade och näringsrika måltider. Förskolan får inte ta ut någon avgift utöver maxtaxans tak för dessa måltider.
Från och med höstterminen det år då ett barn fyller tre år får avgiften för en plats i förskolan bara avse den del av verksamheten som överstiger 525 timmar om året. Det gäller alla barn som är inskrivna i förskolan. Från och med höstterminen det år då barnet fyller tre år, har alla barn också rätt att gå i förskola under minst 525 timmar om året, oavsett vilken sysselsättning föräldrarna har. Detta kallas för allmän förskola.
För barn som har erbjudits förskola för att de behöver särskilt stöd i sin utveckling i form av förskola får avgiften bara avse den del av verksamheten som överstiger 15 timmar i veckan. Kommunen är alltid skyldig att ge de barn som behöver särskilt stöd i sin utveckling förskola 15 timmar i veckan, oavsett vad föräldrarna har för sysselsättning.
Skolverket beslutar om maxtaxa varje- år. För 2025 gäller avgifterna från 1 januari till och med 31 december. Hur beräkning görs framgår av 3 och 5 §§ i förordning (2001:160) om statsbidrag till kommuner som tillämpar maxtaxa inom förskola och fritidshem.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Skolchef Eva Gustavsson ges möjlighet att informera barn- och utbildningsnämnden.
-
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut.
-
Meddelanden inkomna sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
11
Övriga ärenden