Möte 2024-10-23
-
Barn- och utbildningsnämnden ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
-
Barn- och utbildningsnämnden ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Barn- och utbildningsnämnden får information om arbete för ökning av måluppfyllelse på Sjöängsskolan.
-
Skadegörelse på Sjöängsskolan kostar årligen stora summor. Kommunens kostnad för skadegörelse uppgick till 273 310 kronor 2022 och 256 749 kronor 2023 och 204 375 för 2024 första halvåret. Anlagda bränder utgör en särskild risk, där skadorna kan bli mycket omfattande eller i värsta fall leda till en totalskada. Skadegörelse och bränder kan utöver ekonomiska konsekvenser också leda till otrygghet hos såväl elever som personal. Utifrån skadegörelsen så har förvaltningen sett över möjligheten att installera kameror på de ställen inomhus på Sjöängsskolan där skadegörelse ofta sker.
Under våren har förvaltningen varit i kontakt med tre olika övervakningsföretag och mottagit offerter från EI Tech, Securitas och Safe Team. Dessa företag har genomfört platsbesök på Sjöängsskolan tillsammans med förvaltning, biträdande rektor och vaktmästare. Syftet med dessa besök var att kartlägga områden där skadegörelse förekommer och identifiera lämpliga platser för kamerainstallationer.
Efter noggrant övervägande föreslår förvaltningen att gå vidare med Safe Team. Detta beslut grundar sig på att Safe Team lämnade den mest konkurrenskraftiga offerten och visade störst kompetens och erfarenhet inom kameraövervakning i skolvärlden. Förslaget innebär att Safe Team kommer att installera totalt 12 kameror på specifika platser där skadegörelse har rapporterats. Dessutom finns det möjlighet att denna lösning vid behov kan skala upp till andra byggnader.
Det är också viktigt att notera att förvaltningen inte behöver ansöka om tillstånd från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för denna installation. Anledningen till detta är att kamerorna kommer att placeras på områden inom skolan där allmänheten inte har tillträde, utan endast elever och personal vistas där. Denna åtgärd säkerställer att övervakningen kan genomföras i enlighet med gällande lagar och regler samtidigt som skolmiljön skyddas från ytterligare skadegörelse.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsnämnden får en uppföljning av kommunalt aktivitetsansvar (KAA).
Bilagor
-
Efter läsårets slut redovisar varje rektor i grundskolan och anpassade grundskolan sitt/sina enheters systematiska kvalitetsarbete i en rapport till förvaltningen. Förskolan skulle redovisa en rapport för varje biträdande rektors förskoleområde. Utifrån det underlaget sammanställs sedan en övergripande rapport för anpassade grundskolan och grundskolan då de har samma nationella mål och en övergripande rapport för förskolan och dess nationella mål. Uppföljningen av formerna för det systematiska kvalitetsarbetet är en uppföljning av hur långt skolorna i Askersunds kommun kommit i genomförandet av det systematiska kvalitetsarbetet. Uppföljningen av innehållet i det systematiska kvalitetsarbetet är en uppföljning av hur väl skolorna uppnått de nationella målen samt vilka utvecklingsområden som finns.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
616kb Ladda ner dokument
-
-
I barn- och utbildningsnämndens budget med verksamhetsplan för 2024 fick förvaltningen i uppdrag att utreda att öppna en resursskola i Askersund. Under utredningens tid har flera saker gjort att förvaltningen skulle vilja ha ett förändrat uppdrag då förvaltningen inte ser att det skulle vara möjligt eller gynnsamt att öppna en resursskola utan att först ha en helhet och genomlysning av befintliga åtgärder särskilda undervisningsgrupper.
Undervisningsgrupper är ett komplex område det är många omständigheter att beakta vid organisering och användning av särskilda undervisningsgrupper, liksom många aktörer involverade. Det finns en risk att omsorgen om elevens bästa inte alltid får den betydelse den ska ha i detta arbete. En elev i behov av särskilt stöd kan få det i en särskild undervisningsgrupp. Detta ska ske under förutsättning att den särskilda undervisningsgruppen ger bättre förutsättningar att tillgodose elevens stödbehov än vad elevens ordinarie undervisningsgrupp gör. Kan anpassningarna göras i större utsträckning i klassrummet. Finns det stora behov av ytterligare åtgärder. Utifrån ovan har förvaltningen uppmärksammat att det skulle vara av större värde att göra en genomlysning av de särskilda undervisningsgrupper som idag finns än att rekommendera att fortsätta att utreda resursskola. Det är ett flertal olika omständigheter att beakta, såsom skolans författningar, forskning och ekonomiska förutsättningar, liksom att samma lösning kan innebära både möjligheter och risker när det gäller elevers kunskapsmässiga och sociala utveckling. Vid beslut om åtgärd ska elevens bästa utgöra utgångspunkt. Finns det förutsättningar i verksamheten att anordna särskilda undervisningsgrupper utifrån behov. Förvaltningen behöver ha en gemensam syn på särskilda undervisningsgrupper och kvalitetssäkra det arbete som redan idag görs i de olika skolorna innan det skulle kunna vara aktuellt med att utreda resursskola vidare.
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsnämnden prognostiserar ett positiv resultat på 400 tkr.
En bidragande orsak till det positiva resultatet är extra intäkter från efterdebitering av avgifter för 2022 samt lägre personalkostnader på grund av vakanta tjänster och sjukskrivningar samt outnyttjat tilläggsbelopp och nya statsbidrag.
Osäkerheter i prognosen gäller
• Förskola – interkommunala ersättningar samt kostnader för förbrukningsmaterial och inventarier för nya förskolan i Åsbro samt flyttkostnader
• Grundskola – nya timplan på höstterminen 2024
• Statsbidrag- statsbidragen godkänns i efterhand och många statsbidrag är inte säkra förrän våren 2025.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsnämnden gav förvaltningen i uppdrag att ge förslag på riktlinjer och stipendier för elever i åk 9 grundskolan och i anpassade grundskolan. Idag finns redan privata stipendier som delas ut till elever i åk 9 grundskolan och nämndens stipendier bör komplettera de redan exciterande stipendierna.
Då det är svårt att dela ut stipendier inom anpassade grundskolan då det är få elever så föreslås att ett bidrag för aktiviteter delas ut till anpassade grundskolan och att förvaltningen återkommer med förslag på detta.
Essity bidrar med 6000 kr till tre olika stipendier efter tre olika kriterier, alla stipendier delas ut till åk 9 en pojke och en flicka för varje kategori och är på 1 000 kr per elev
Dessa är:
- God förebild
- God utveckling, progression under högstadietiden
- Bästa meritvärde
Folke Dahlberg stipendiet som delar ut en tavla, en bok samt 1000 kr var till två elever i åk 9. Området för stipendiet är:
- Ämnet bild
Förvaltningen har tillsammans med rektorer och arbetsutskottet tagit fram förslag till stipendier. Stipendierna föreslås delas ut till en pojke och en flicka i alla kategorier med 1 000 kr per elev.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
Nämnden gav i, budget och verksamhetsplanen för 2024-2027, i uppdrag till förvaltningen att se över hur Askersunds skolor och förskolor kan arbeta med särskilt begåvade barn och elever.
Konsekvenser för barn/elever
Högpresterande barn och elever följer oftast pedagogen och undervisningen väl, medan det särskilt begåvade barnet eller eleven inte helt sällan ifrågasätter undervisningen och pedagogen. Särskilt begåvade barn och elever skiljer sig således från högpresterande i många undervisningssituationer. Barn och elever som är särskilt begåvade behöver ofta annan stimulans och bemötande. Det har visat sig att de annars riskerar att inte trivas i skolan och t.o.m. bli så kallade ”hemmasittare”.
Syftet med framtagandet av handlingsplanen som beskrivs i ärendet är att fortbilda, stödja och vägleda lärare, skolledare, elevhälsa och övrig personal i kommunens skolor, i deras strävan att identifiera, möta och tillgodose behoven för barn och elever med särskild begåvning.Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Skolchef Eva Gustavsson ges möjlighet att informera barn- och utbildningsnämnden.
-
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut.
-
Meddelanden inkomna sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
15
Övriga ärenden