Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Kommunfullmäktiges ordförande öppnar dagens sammanträde och ett upprop genomförs för att klargöra vilka som är beslutsfattare.
Protokollet för dagens sammanträde ska justeras. Kommunfullmäktige ska utse två justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll. Protokollet justeras onsdagen den 18 juni klockan 11:00 på Rådhuset i Askersund.
Kommunfullmäktige ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
De av kommunfullmäktige utsedda revisorerna erbjuds vid varje fullmäktigesammanträde att avge en muntlig rapport gällande revisionens verksamhet och granskningar.
Bilagor
Årsredovisningen beskriver Askersunds kommuns verksamhet och ekonomi under föregående verksamhetsår. Den innehåller förvaltningsberättelse, resultaträkning, balansräkning, finansieringsanalys och en sammanställd redovisning för kommunen och dess bolag. Enligt kommunallagen skall årsredovisningen lämnas till kommunfullmäktige och revisorerna snarast möjligt och senast den 15 april året efter det år som redovisningen avser.
Bilagor
Kommunfullmäktige har att ta ställning till frågan om ansvarsfrihet för år 2024 avseende kommunstyrelsen och nämnderna. Enligt fullmäktiges arbetsordning ska fullmäktiges presidium bereda ärenden rörande ansvarsfrihet och anmärkning till fullmäktige. Presidiet föreslår kommunfullmäktige att bevilja styrelsen och övriga nämnder samt de enskilda ledamöterna i dessa organ ansvarsfrihet för år 2024.
Kommunfullmäktige har även att ta ställning till anmärkning som revisionen riktat mot kommunstyrelsen. Förklaring har inkommit från kommunstyrelsen samt från oppositionen. Med hänvisning till kommunstyrelsens förklaring föreslår presidiet kommunfullmäktige att inte rikta anmärkning mot kommunstyrelsen.
Bilagor
Askersunds Rådhus AB har upprättat koncernredovisning för 2024. Årets resultat för koncernen är ett underskott på -49 742 tkr vilket är en försämring jämfört med 2023 då resultatet var -11 406 tkr. Orsaken till underskottet är att en betydande nedskrivning har skett av tillgångarna i Askersunds Industrifastigheter AB. Nedskrivningen var nödvändig då det bokförda värdet inte speglade marknadsvärdet. Resultatet för Askersunds Rådhus AB blev -951 tkr jämfört med ett överskott på 18 tkr 2023. Inget koncernbidrag har skickats från dotterbolagen till moderbolaget för 2024.
Bilagor
Sydnärkes utbildningsförbund har inkommit med en årsredovisning för 2024. Resultatet för året uppgick till -37 496 tkr vilket också är avvikelsen mot budget då förbundet budgeterat med ett nollresultat för 2024. I enlighet med förbundsordningen så behöver förbundets egna kapital återställas. Det innebär att Askersunds kommun som har en andel som motsvarar 33,53 % av förbundet ska återställa 11 572 tkr av förbundets underskott.
Bilagor
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med en årsredovisning för 2024. Då verksamheten är taxefinansierad ska förbundet redovisa ett resultat lika med 0. För att kunna göra det har -1 224 tkr i underskott redovisats mot resultatutjämningsfond. Resultatet mot budget var ett överskott på 6 779 tkr. Överskottet mot budget beror i huvudsak på avsevärt högre intäkter i form av bidrag för förpackningsinsamlingen. Utfallet för Askersunds kommuns renhållningskollektiv var ett överskott på + 1 533 tkr vilket var +345 tkr bättre än budget.
Bilagor
Nerikes Brandkår har inkommit med en årsredovisning för 2024. Årets resultat är ett underskott på -4 471 tkr, vilket är -2 980 tkr sämre än budget. Underskottet beror främst på hög finansiella kostnader som kan hänföras till värdesäkringen av förbundets pensionsavsättningar och pensionsförpliktelser. Även driften av stationerna, räddningsmateriel och fordon har ökat mer än budget.
Bilagor
Samordningsförbund Sydnärke har inkommit med en årsredovisning för 2024. Årets resultat är ett överskott på 200 tkr som flyttas över till 2025. Det egna kapitalet uppgår per 2024-12-31 till 1 001 tkr.
Bilagor
Enligt kommunens reglemente för intern kontroll skall varje nämnd årligen rapportera resultatet från uppföljningen av den interna kontrollen inom nämnden till kommunstyrelsen. En sammanfattning av de brister som påvisats vid internkontrollen 2024 finns i bilaga.
Bilagor
Kommunledningsförvaltningen har sammanställt en kvartalsrapport och prognos för helåret baserad på utfallet per 31 mars 2025 och baserad på nämndernas budgetuppföljningar per 31 mars. Prognosen redovisar ett resultat på -1,7 mkr, vilket är -9,6 mkr sämre än det budgeterade resultatet på 7,8 mkr.
Bilagor
En budget med plan har arbetats fram avseende driftbudget för åren 2026–2029 och investeringsbudget för åren 2026–2030. I budgeten finns intentionen att så snart som möjligt kunna hålla en stabil resultatnivå som motsvarar minst 2 % av kommunens skatteintäkter och generella statsbidrag men också att inom planperioden kunna börja minska låneskulden.
Varje nämnd skall ange relevanta verksamhetsmål och planer för att kommunfullmäktiges mål ska uppfyllas. Nämnderna ska prioritera sitt arbete inom de ekonomiska ramar som tilldelats. Nämnderna ska säkerställa god planeringsförmåga och strategiskt arbeta med möjligheter och behov för de egna verksamheterna de kommande åren.
Varje nämnd skall fatta beslut om budget och plan för den egna verksamheten utifrån kommunfullmäktiges mål och budget. Budget och plan utgör nämndens huvudsakliga styrdokument för verksamheten. Nämnderna ska i sina planer redogöra för på vilket sätt de av kommunfullmäktige beslutade program som är relevanta för nämnden, beaktas.
Bilagor
Enligt kommunallagen ska kommunstyrelsen föreslå fullmäktige fastställa skattesatsen för det kommande budgetåret, i samband med budgetbeslutet dock senast i oktober månad. Sedan 2022 har Askersunds kommun haft en skattesats på 21,85 % vilket var en sänkning med 0,10 % jämfört med året dessförinnan. Senaste höjning med 60 öre är från 2014. För 2026 är förslaget att skattesatsen blir oförändrad.
Bilagor
Riksdagen har 23 april fattat beslut att tillåta gårdsförsäljning av den som småskaligt producerar alkohol. Kommunen får ta ut avgift för sin prövning och sin tillsyn. Kommunen bör ta ut samma ansökningsavgift för gårdsförsäljningstillstånd som för permanent serveringstillstånd, 10 000 kr. Den årliga tillsynsavgiften bör vara 5 000 kr per år. Avgift för kunskapsprov bör ingå i ansökningsavgiften för gårdsförsäljningstillstånd. De nya reglerna träder ikraft den 1 juni 2025.
Bilagor
Samhällsbyggnad Sydnärke fick 2021-10-05 §194 uppdrag av kommunstyrelsen att upprätta en detaljplan för aktuellt område. Planförslaget är framtaget för att ge förutsättningar för ägaren till fastigheten Olshammar 11:30 att utöka sin tomt med mark som idag är planlagd som parkmark. Den utökade marken ska användas till en större komplementbyggnad, så byggrätten för komplementbyggnader har utökats.
Bilagor
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade 2019-01-21 tas fram där frågorna om badplats, vattenområde och bostadsmark behandlas. Planförslaget syftar till att göra nuvarande markanvändning planenlig samt möjliggöra viss anpassning och utveckling av markanvändningen inom planområdet. Planförslaget är framtaget av Structor miljöteknik AB på uppdrag av dåvarande Sydnärkes byggförvaltning.
Planområdets storlek har varierat under planarbetets gång. Bland annat har möjligheten att skapa fler bostäder söder om nuvarande planområde testats. Eftersom detta skapade så många frågor har planområdet åter begränsats till att täcka det område som gällde när planarbetet startade. Hanteringen av strandskydd samt försöken att i denna plan passa på att reglera fler frågor än vad som fanns med i det ursprungliga planuppdraget är huvudskäl till att planarbetet tagit så lång tid.
Samhällsbyggnad Sydnärke bedömer nu att Structor miljöteknik AB:s förslag till detaljplan är redo för att antas.
Bilagor
Askersunds kommuns nuvarande skolskjutsregler fastställdes av kommunfullmäktige 2018-04-23 och de föreslås nu uppdateras, i första hand av tre anledningar:
De nya reglerna föreslås gälla från och med höstterminen 2025.
Bilagor
Inför varje val ska valnämnden se över valdistriktsindelningen och vid behov föreslå förändringar till kommunfullmäktige som sedan överlämnar förslaget till länsstyrelsen för fastställande senast 1 december året före valår. Enligt vallagen 4 kap. 17 § ska varje valdistrikt omfatta mellan 1000 och 2000 röstberättigade. Om det finns särskilda skäl får ett valdistrikt omfatta färre än 1000 eller fler än 2000 röstberättigade.
Enligt Valmyndighetens riktlinjer för utformning av valdistrikt ska valdistrikten vara rationellt utformade kring ett område så att de röstberättigade får en bra väg till vallokalen. En röstberättigad ska helst inte behöva passera en annan vallokal på väg till sin egen vallokal. Valdistriktets gränser ska också följa befintliga fastighetsgränser. Valdistriktsgränsen får också gärna följa topografiska landmärken, till exempel vattendrag och vägar, som ligger fast mellan valen. Gränserna ska inte gå i sicksack över andra gränser utan helst helt och hållet följa befintliga gränser.
I varje valdistrikt finns flera fastigheter där röstberättigade är folkbokförda. För att placera dessa personer i rätt valdistrikt använder Valmyndigheten adresspunkter. Enligt vallagen ska alla röstberättigade på en fastighet tillhöra samma valdistrikt. Det innebär att om fastigheten har flera adresspunkter och dessa finns i olika valdistrikt, kommer alla röstberättigade bli placerade enligt den adresspunkt där flest röstberättigade bor. Valdistriktsgränser får inte oavsiktligt dela fastigheter. De enda gånger valdistriktsgränser bör dras över fastigheter är när länsstyrelsen uttryckligen beslutat att det finns särskilda skäl att dela en fastighet.
Valkansliet har utifrån Valmyndighetens riktlinjer för utformning av valdistrikt samt med hänsyn till de synpunkter från röstmottagare som inkommit efter det allmänna valet 2022 samt efter valet till Europaparlamentet 2024 utformat förslag på ny valdistriktsindelning. Vid valnämndens behandling av ärendet den 5 maj 2025, §5, beslutade nämnden att föreslå kommunfullmäktige att godkänna förslag på ny valdistriktsindelning med den ändring att Snavlunda valdistrikt ska följa Snavlunda- sockengräns i söder. I det förslag som nu presenteras är Snavlunda valdistrikt ytterligare något utökat i söder för att följa Valmyndighetens riktlinjer om att inte dela fastigheter.
Bilagor
En motion har inkommit med förslag om att införa automatiska svarsmeddelanden vid mottagande av e-post till Askersunds kommun. Motionären lyfter att många medborgare skickar frågor och synpunkter via e-post utan att få någon bekräftelse på att meddelandet har mottagits. Detta kan skapa osäkerhet om ärendet kommit fram.
För att öka transparensen och tryggheten i kontakten mellan medborgare och kommunen föreslås att ett autosvar skickas vid mottagande av e-post till kommunens officiella adresser. Förslaget omfattar samtliga kommunala förvaltningar inom Askersunds kommun samt Sydnärkes Bygg- och miljönämnd, men inte andra gemensamma nämnder där ansvaret åligger respektive hemkommun.
Motionären betonar att ett autosvar inte behöver innehålla någon bedömning eller lösning, utan endast bekräfta mottagandet. Syftet är att skapa tydlighet och förbättra medborgardialogen.
Det är respektive förvaltnings ansvar att säkerställa att inkommande e-post besvaras med ett mottagningsmeddelande, antingen genom autosvar eller personligt svar, beroende på vad som är mest ändamålsenligt utifrån förvaltningens interna rutiner. Det ska alltid garanteras att avsändaren får en bekräftelse på att ärendet mottagits. Hanteringen ska ske i enlighet med förvaltningslagens krav på service och skyndsam handläggning (§6), samt Askersunds kommuns posthanteringsrutiner. Om ovan säkerställs kan förvaltningen avgöra om autosvar eller personligt meddelande är mest lämpligt för bekräftelse på mottagen e-post.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit gällande trafiksituationen på torget.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit gällande äng vid reningsverket i Askersund.
Bilagor
Ordförande och/eller vice ordförande i kommunens nämnder och bolag samt representanter i kommunalförbunden erbjuds vid varje fullmäktigesammanträde att avge en muntlig rapport gällande respektive instans situation och verksamhet såväl ekonomiskt som allmänt.
Inkomna meddelanden sedan föregående sammanträde meddelas kommunfullmäktige och läggs till handlingarna.