Möte 2023-04-24
-
Kommunfullmäktiges ordförande öppnar dagens sammanträde och ett upprop genomförs för att klargöra vilka som är beslutsfattare.
-
Protokollet för dagens sammanträde ska justeras. Kommunfullmäktige ska utse två justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll. Protokollet justeras torsdagen den 27 april klockan 16:00 på Rådhuset.
-
Kommunfullmäktige ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
-
De av kommunfullmäktige utsedda revisorerna erbjuds vid varje fullmäktigesammanträde att avge en muntlig rapport gällande revisionens verksamhet och granskningar.
-
Annika Finnström (V) har lämnat in en interpellation ställd till barn- och utbildningsnämndens ordförande Johanna Martin (M) gällande personal på fritidshem. Interpellationen besvaras vid nästkommande sammanträde.
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Annika Finnström (V) har lämnat in en interpellation ställd till socialnämndens ordförande Niina Iinatti (M) gällande identifierade risker inom arbetsmiljön hos socialförvaltningen. Interpellationen besvaras vid nästkommande sammanträde.
Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
-
Årsredovisningen beskriver Askersunds kommuns verksamhet och ekonomi under föregående verksamhetsår. Den innehåller förvaltningsberättelse, resultaträkning, balansräkning, finansieringsanalys och en sammanställd redovisning för kommunen och dess bolag. Enligt kommunallagen skall årsredovisningen lämnas till kommunfullmäktige och revisorerna snarast möjligt och senast den 15 april året efter det år som redovisningen avser.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
949kb Ladda ner dokument
-
-
Askersunds Rådhus AB har upprättat koncernredovisning. Årets resultat för koncernen är ett underskott på 14 988 tkr vilket är en försämring jämfört med 2021 då resultatet var -5 436 tkr. Resultatet för Askersunds Rådhus AB blev -2 tkr jämfört med ett överskott på 8 tkr 2021.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
621kb Ladda ner dokument
-
787kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har att ta ställning till frågan om ansvarsfrihet för år 2022 avseende kommunstyrelsen och nämnderna. Enligt fullmäktiges arbetsordning ska fullmäktiges presidium bereda ärenden rörande ansvarsfrihet och anmärkning till fullmäktige.
Bilagor
-
949kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
En del av de budgeterade investeringsprojekten för 2022 har av olika anledningar blivit försenade eller har inte kunnat genomföras som planerat. Nämnderna har därför begärt ombudgeteringar för 40 864 tkr till 2023 års investeringsbudget. De projekt som är aktuella för om- och tilläggsbudgetering framgår i bilaga.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
-
Den beslutade budgeten för 2023 är stram och når inte upp till resultatmålet på 2 % av skatter och generella statsbidrag. Dessutom kämpar socialnämnden med ett strukturellt underskott från 2022. Trots det kan det ändå vara av värde att genom särskilda punktinsatser vidta åtgärder för att komma tillrätta just med dessa strukturella underskott och/eller förbereda verksamheterna inför kommande demografiska förändringar genom exempelvis öka takten i digitaliseringsutvecklingen. Satsningarna skulle finansieras av de elstödsbidrag som förväntas komma in från staten under året och kan totalt uppgå som mest till 2 mkr. Förvaltningarna har ombetts att komma med förslag på punktinsatser som kan ge en positiv ekonomisk effekt över tid.
Av de två förslag som inkommit har socialförvaltningen presenterat förslag som motsvarar totalt 1 080 tkr. HR-avdelningens förslag motsvarar 521 tkr.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och tekniknämnden lyfter ytterligare behov avseende 2023 i sin budget och verksamhetsplan 2023-2026. Bland annat nämns behovet av ett nytt elevadministrativt system för Kulturskolan. Idag använder sig kulturskolan av barn- och utbildningsförvaltningens elevadministrativa system men eftersom BOU ska byta ut det systemet så står kulturskolan utan ett elevadministrativt system. Ett sådant system är en förutsättning för att hålla en hög servicenivå ut mot invånarna.
Inköp av systemet ligger på 100 tkr. Därtill äskas även ett tillskott till driftbudgetramen på 70 tkr från och med 2024 för drift av systemet. Frågan kring äskandet till driftbudgetramen tas upp i budgetberedningen under våren.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och tekniknämnden lyfter ytterligare behov avseende 2023 i sin budget och verksamhetsplan 2023-2026. Bland annat nämns behovet av skapa fler mötesplatser i kommunen och därför vill nämnden anlägga boulebanor i Zinkgruvan och i Åsbro. För skötsel och drift av banorna skrivs avtal med föreningarna på orterna. Projektet uppgår till 150 tkr.
Med tanke på det ansträngda ekonomiska läget, inte minst för åren 2023 och 2024, så föreslås avslag på de nya investeringsäskanden som inte har högsta prioriteringsgrad. Det vill säga som är av sådan betydelse att de är nödvändiga för att kunna upprätthålla verksamheten.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur och tekniknämnden har hos kommunfullmäktige begärt att budgeten för utbyggnaden av vatten och avlopp i området Skolan 2 ska fastställas 3 057 tkr. Den kalkylerade intäkten från anslutningsavgifterna beräknas till 3 018 tkr utifrån 2022 års taxa. Det innebär att byggnationen av VA-anläggningen i det närmaste ryms inom de intäkter som anslutningsavgifterna ger. Övriga kostnader hänförliga till exploateringsprojektet ryms inom de av fullmäktige beslutade ramarna samt täcks även av de intäkter som försäljningen av markområdet ger.
Kommunledningsförvaltningen föreslår vidare att ekonomiskt ansvar för exploateringar förs från kultur- och tekniknämnden till kommunstyrelsen med hänvisning till §16 i styrelsen reglemente. Det avser i nuläget exploateringsområdena Gustavslund/Nordhagen och Skolan 2.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
422kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Det nya bostadsområdet Gustavslund i norra delen av Askersunds stad exploateras under våren 2023. Det är nu dags att prissätta tomter och byggrätter inför försäljningsstart. Området omfattar 25 villatomter och två byggrätter för flerfamiljshus. De bostäder som byggs kommer att vara anslutna till kommunens vatten- och avloppsnät.
Förslaget till prissättningen är gjord utifrån principen att den pågående investeringen, bokfört värde på de berörda fastigheterna, kostnaderna för lantmäteriförrättning och marknadsföring samt kompensation för räntekostnader utifrån gjorda antaganden skall täckas av intäkter från debitering av kompensation för utlagda VA-anslutningsavgifter och tomtförsäljning. Prissättningen är bedömd som marknadsmässigt rimlig.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige fattade 1995-11-27 (D,nr. 1995.193, KF §78) beslut om att inrätta Särskild färdtjänst med särskilt regelverk. Man beslutade också att Särskild färdtjänst skall handhas av Socialförvaltningen, varför budget finns där medan annan färdtjänst hanteras inom kommunstyrelsens budget.
Särskild färdtjänst innebär att pensionärer som har minst 1 km till närmaste busshållplats från sin bostad, en gång i veckan har möjlighet att resa till centralorten eller närmaste affär. Detta till samma egenavgift som för färdtjänst, även om man inte har ett beslut om färdtjänst. Egenavgiften är, beroende av resans längd, 40 till 125 kr per enkelresa.
Funktionen Särskild färdtjänst är idag inte längre relevant, då dagens färdtjänst och den relativt nyinrättade anropsstyrda närtrafiken tillgodoser de behov som finns. Särskild färdtjänst används i mycket blygsam omfattning, vilket innebär att en avveckling inte innebär någon märkbar försämring för målgruppen.
Anropsstyrd närtrafik ger alla (såväl invånare som besökare i alla åldrar) möjlighet att åka till eller från landsbygd (definieras som områden minst 1 km från busshållplats med minst 10 avgångar per dygn i vardera riktningen) till eller från närmaste närtrafikhållplats eller till eller från kommunhuvudorten, Askersund. Detta till ett enhetspris om 47 kr per resa för den som är 20-70 år och 38 kr per resa för den som är över 70 år. Taxan för barn 7-19 år är 23 kr. Resorna kan ske dagtid: helgfri måndag - fredag klockan 09.00-14.30 och kvällstid: helgfri måndag - torsdag klockan 17.30-21.00. Från och med mars 2023 införs även helgtrafik. Närtrafiken finansieras inom Region Örebro läns budget.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige antog 2020-02-24, § 8, kostpolitiskt program för Askersunds kommun 2020-2022. Programmet ska revideras varje mandatperiod. Samtliga partier deltog under 2020 i framtagande av programmet. Under framtagandet diskuterades även programmet med berörd personal på APT, Sydnärkes folkhälsoteam samt nutritionssköterskor. Det har inför kommande period inte framkommit några signaler om förändrade ambitioner.
Kultur- och tekniknämnden beslutade vid sammanträde 2022-11-10, § 140, att nuvarande kostpolitiskt program ska fortsätta gälla tills vidare.
Kommunfullmäktige beslutade vid sammanträde 2023-03-27, § 36, att bordlägga ärendet.
Bilagor
-
252kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
606kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning, §§ 31-32, ska kommunstyrelsen varje år redovisa de motioner och medborgarförslag som inte besvarats. Enligt fullmäktiges arbetsordning ska medborgarförslag vara besvarade inom ett års tid. I bifogad förteckning framgår vilka medborgarförslag och motioner som är obesvarade och under beredning.
Per den 2023-03-13 finns 8 obesvarade medborgarförslag. Inget av förslagen har varit under beredning längre än ett år.
Per den 2023-03-13 finns 2 obesvarade motioner. Ingen av motionerna har varit under beredning längre än ett år.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Johan Calais (S) har lämnat in en motion om busstrafik från resecentrum genom Askersund.
Bilagor
-
33kb Ladda ner dokument
-
-
20
Motion om omorganisering av hemtjänsten samt utökning av rehabiliterings- och avlastningsplatser på Västergården
Sverigedemokraterna (SD) har lämnat in en motion om omorganisering av hemtjänsten samt utökning av rehabiliterings- och avlastningsplatser på Västergården.
Bilagor
-
357kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående båtramp i Tisaren. Kommunfullmäktige överlämnar medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Bilagor
-
32kb Ladda ner dokument
-
-
Val av ordinarie ledamöter och ersättare i styrelsen för Askersunds Rådhus AB för verksamhetsåren 2023-2026 ska genomföras. Kommunfullmäktiges valberedning har inkommit med förslag till ledamöter och ersättare.
Bilagor
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Val av ordinarie ledamöter och ersättare i styrelsen för Askersundsbostäder AB för verksamhetsåren 2023-2026 ska genomföras. Kommunfullmäktiges valberedning har inkommit med förslag till ledamöter och ersättare.
Bilagor
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Val av ledamöter och ersättare i styrelsen för Askersunds industrifastigheter AB för verksamhetsåren 2023-2026 ska genomföras. Kommunfullmäktiges valberedning har inkommit med förslag till ledamöter och ersättare.
Bilagor
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Det finns en vakant plats (KD) som ersättare i barn- och utbildningsnämnden. Som ny ersättare föreslås Mattias Hulth (KD).
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Per-Olof Thulin (M) har begärt att bli entledigad från uppdraget som revisor för Askersunds kommuns verksamheter. Som ny revisor föreslås (X).
-
Per-Olof Thulin (M) har begärt att bli entledigad från uppdraget som ersättande revisor för Askersunds Rådhus AB. Som ny ersättande revisor föreslås (X).
-
Per-Olof Thulin (M) har begärt att bli entledigad från uppdraget som ersättande revisor för Askersundsbostäder AB. Som ny ersättande revisor föreslås (X).
-
Per-Olof Thulin (M) har begärt att bli entledigad från uppdraget som ersättande revisor för Askersunds industrifastigheter AB. Som ny ersättande revisor föreslås (X).
-
Lena Östring (KD) har begärt att bli entledigad från uppdraget som ersättare i socialnämnden. Som ny ersättare föreslås X (X).
-
Ordförande och/eller vice ordförande i nämnder erbjuds vid varje fullmäktigesammanträde att avge en muntlig rapport gällande nämndens situation och verksamhet såväl ekonomiskt som allmänt.
-
Inkomna meddelanden sedan föregående sammanträde meddelas kommunfullmäktige och läggs till handlingarna.