Möte 2023-06-19
-
Kommunfullmäktiges ordförande öppnar dagens sammanträde och ett upprop genomförs för att klargöra vilka som är beslutsfattare.
-
Protokollet för dagens sammanträde ska justeras. Kommunfullmäktige ska utse två justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll. Protokollet justeras onsdagen den 21 juni klockan 15:00 på Rådhuset.
-
Kommunfullmäktige ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
-
De av kommunfullmäktige utsedda revisorerna erbjuds vid varje fullmäktigesammanträde att avge en muntlig rapport gällande revisionens verksamhet och granskningar.
-
Kommunens revisorer har gjort en granskning av informationssäkerhet i Askersunds kommun. Revisionsrapporten har ställts till, och behandlats av, styrelsen och samtliga nämnder i kommunen som nu återrapporterar vilka åtgärder som har gjorts och som planeras att göras med anledning av det som framförts i granskningsrapporten.
I enlighet med kommunens riktlinjer för hantering av revisionens granskningsrapporter har nämndernas svar rapporterats till kommunstyrelsen, som i sin tur ska rapportera till kommunfullmäktige hur granskningsrapporten har behandlats i nämnderna.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Annika Finnström (V) har lämnat in en interpellation ställd till socialnämndens ordförande Niina Iinatti (M) gällande identifierade risker inom arbetsmiljön hos socialförvaltningen. Niina Iinatti (M) besvarar interpellationen.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Annika Finnström (V) har lämnat in en interpellation ställd till barn- och utbildningsnämndens ordförande Johanna Martin (M) gällande personal på fritidshem. Johanna Martin (M) besvarar interpellationen.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Catharina Pisoni Söderblom (SD) har lämnat in en interpellation ställd till socialnämndens ordförande Niina Iinatti (M) gällande tjänster inom socialförvaltningen.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Catharina Pisoni Söderblom (SD) har lämnat in en interpellation ställd till socialnämndens ordförande Niina Iinatti (M) gällande nationell granskning av äldreomsorgen.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Lina Fogelqvist Särén (SD) har lämnat in en interpellation ställd till kultur- och tekniknämndens ordförande Joakim Blückert (M) gällande ekonomisk redovisning för kulturverksamhet. Joakim Blückert (M) besvarar interpellationen.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Lina Fogelqvist Särén (SD) har lämnat in en interpellation ställd till kommunstyrelsens ordförande Caroline Dieker (M) gällande kommunens ansvar enligt språklagen. Caroline Dieker (M) besvarar interpellationen.
Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Lina Fogelqvist Särén (SD) har lämnat in en interpellation ställd till socialnämndens ordförande Niina Iinatti (M) gällande socialnämndens ansvar enligt språklagen. Niina Iinatti (M) besvarar interpellationen.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Lina Fogelqvist Särén (SD) har lämnat in en interpellation ställd till barn- och utbildningsnämndens ordförande Johanna Martin (M) gällande barn- och utbildningsnämndens ansvar enligt språklagen. Johanna Martin (M) besvarar interpellationen.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Siv Ahlstrand (S) har lämnat in en interpellation ställd till socialnämndens ordförande Niina Iinatti (M) gällande riktade statsbidrag inom socialnämndens område.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Siv Ahlstrand (S) har lämnat in en interpellation ställd till socialnämndens ordförande Niina Iinatti (M) gällande socialnämndens beräknade underskott. Niina Iinatti (M) besvarar interpellationen.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Siv Ahlstrand (S) har lämnat in en interpellation ställd till kommunstyrelsens ordförande Caroline Dieker (M) gällande kommunens beräknade underskott. Caroline Dieker (M) besvarar interpellationen.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes utbildningsförbund har inkommit med en årsredovisning för 2022. Resultatet för året uppgick till -4 093 tkr vilket också är avvikelsen mot budget då förbundet budgeterat med ett nollresultat för 2022.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
26mb Ladda ner dokument
-
307kb Ladda ner dokument
-
628kb Ladda ner dokument
-
-
Nerikes Brandkår har inkommit med en årsredovisning för 2022. Årets resultat är ett överskott på 1 787 tkr, vilket är 1 424 tkr bättre än budget. Överskottet beror bland annat på högre intäkter avseende obefogade larm, externa avtal och externutbildning. För att möta de ökade kostnaderna för exempelvis drivmedel har andra verksamheter haft stor återhållsamhet, särskilt under senare delen av året.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
-
Samordningsförbund Sydnärke har inkommit med en årsredovisning för 2022. Årets resultat är ett underskott på -351 tkr som flyttas över till 2023. Det egna kapitalet uppgår per 2022-12-31 till 492 tkr.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes Kommunalförbund har inkommit med en årsredovisning för 2022. Då verksamheten är taxefinansierad ska förbundet redovisa ett resultat lika med 0. För att kunna göra det har 557 tkr i överskott redovisats till resultatutjämningsfond. Resultatet mot budget var ett överskott på 4 202 tkr. Överskottet beror i huvudsak på förseningar vid byggnation av de nya återvinningscentralerna. Även utfallet på köpta tjänster blev lägre än budgeterat. Utfallet för Askersunds kommuns renhållningskollektiv var ett överskott på 630 tkr vilket var ca 1 358 tkr bättre än budget.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens reglemente för intern kontroll skall varje nämnd årligen rapportera resultatet från uppföljningen av den interna kontrollen inom nämnden till kommunstyrelsen. En sammanfattning av de brister som påvisats vid internkontrollen 2022 finns i bilaga.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningsförvaltningen har sammanställt en kvartalsrapport och prognos för helåret baserad på utfallet per 2023-03-31 och baseras på nämndernas budgetuppföljningar per 31 mars. Prognosen redovisar ett resultat på -13,5 mkr, vilket är 17,8 mkr sämre än det budgeterade resultatet på 4,3 mkr.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
812kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt alkohollagen ska kommunen utöva tillsyn över servering av alkoholdrycker samt handlägga ansökningar om serveringstillstånd. Kommunen ska också utöva tillsyn över butiker som detaljhandlar med folköl. Tillsynen kan delas in i en yttre tillsyn som sker på serveringsstället och en inre tillsyn där kommunen kontrollerar tillståndshavarens ekonomiska förhållanden och betalning av skatter och avgifter.
Med tilltagande kostnader under senare år visar det sig nödvändigt med en viss höjning av taxorna för att säkerställa finansieringen av kommunernas handläggning och tillsyn enligt alkohollagen. I bifogad handling redovisas de föreslagna förändringarna i taxorna. Taxorna föreslås uppräknas med konsumentprisindex i oktober månad året före avgiftsåret med index i oktober 2023 som bas. Avgifterna avrundas till närmaste hundratal kronor och justeras årligen enligt KPI efter behov.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Under perioden oktober 2022 till oktober 2023 löper de leasingavtal ut som kommunen har för sina skrivare och kopiatorer. Ett stort antal maskiner är uttjänta och inte längre funktionsdugliga och behöver därför bytas ut. För att kunna byta ut maskinerna görs avrop från Addas ramavtal vilket innebär att kommunen hädanefter kommer att äga sina skrivare/kopiatorer i stället för att leasa. Den budget som funnits för att betala leasingavgiften kommer därmed att användas för att i stället täcka kapitaltjänstkostnader (avskrivningar och internränta).
Nämnderna har i sina budgetäskanden för investeringar 2024–2028 tagit med budget för inköp av skrivare/kopiatorer men redan för 2023 behöver uppskattningsvis 15–20 maskiner bytas ut varför ett anslag på 600 tkr behöver sättas av för ändamålet.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsnämnden har beslutat att flytta investeringsanslag på 2 mkr från 2024 avseende inventarier till nya Närlunda skola till inköp redan under 2023. Inköpen i år avser inventarier och installationer till Hammars skola men även till andra skol- och förskoleenheter. Då budgetförändringen medför förändringar av kommunens driftkostnader 2023 och 2024 så behöver förändringen godkännas av kommunfullmäktige.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
En budget med plan har arbetats fram avseende driftbudget för åren 2024–2027 och investeringsbudget för åren 2024–2028. I budgeten finns intentionen att så snart som möjligt kunna hålla en stabil resultatnivå som motsvarar 2 % av kommunens skatteintäkter och generella statsbidrag men också att inom planperioden kunna börja minska låneskulden.
Varje nämnd skall ange relevanta verksamhetsmål och handlingsplaner för att kommunfullmäktiges mål ska uppfyllas. Nämnderna ska prioritera sitt arbete inom de ekonomiska ramar som tilldelats. Nämnderna ska säkerställa god planeringsförmåga och strategiskt arbeta med möjligheter och behov för de egna verksamheterna de kommande åren.Varje nämnd skall fatta beslut om budget och verksamhetsplan för den egna verksamheten utifrån kommunfullmäktiges mål och budget. Verksamhetsplanen utgör nämndens huvudsakliga styrdokument för verksamheten. Nämnderna ska i sina verksamhetsplaner redogöra för på vilket sätt de av kommunfullmäktige beslutade program som är relevanta för nämnden, beaktas.
Nämnderna ska vara aktiva och delaktiga i budgetarbetet genom att i samband med beslut om verksamhetsplan ta fram det underlag som behövs för budgetberedning och kommande beslut om budget i kommunfullmäktige. Nämndens arbete ska präglas av långsiktighet och god framförhållning.Nämnderna ska i delårsbokslut och årsbokslut utöver ekonomisk redovisning, redovisa verksamhetsmål och måluppfyllelse samt redovisa av kommunfullmäktige givna uppdrag.
Uppföljning av de av kommunfullmäktige beslutade programmen görs i samband med årsbokslut.Bilagor
-
353kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
747kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen ska kommunstyrelsen föreslå fullmäktige fastställa skattesatsen för det kommande budgetåret, i samband med budgetbeslutet dock senast i oktober månad. Sedan 2022 har Askersunds kommun haft en skattesats på 21,85 % vilket var en sänkning med 0,10 % jämfört med året dessförinnan. Senaste höjning med 60 öre är från 2014. För 2024 är förslaget att skattesatsen blir oförändrad.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har fått i uppdrag att se över Kommunala pensionärsrådets (KPR) roll och arbetssätt. KPR föreslås organiseras under kommunstyrelsen i stället för under socialnämnden och få ett mindre formaliserat arbetssätt. Förslaget innebär att rådets reglemente upphävs och att kommunstyrelsen i stället beslutar om en arbetsmodell. Det nya arbetssättet skall gälla från och med 2024-01-01.
Kommunstyrelsen beslutade vid sammanträde 2023-06-07, § 130, att från och med 2024-01-01 inrätta ett kommunalt pensionärsråd under kommunstyrelsen samt fastställa den föreslagna arbetsmodellen att gälla under förutsättning att kommunfullmäktige beslutar att upphäva reglementet för rådet.
Bilagor
-
310kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har fått i uppdrag att se över roll och arbetssätt för rådet för funktionshinderfrågor (RFF). Rådet föreslås organiseras under kommunstyrelsen i stället för under socialnämnden och få ett mindre formaliserat arbetssätt. Förslaget innebär att rådets reglemente upphävs och att kommunstyrelsen i stället beslutar om en arbetsmodell som ska gälla från och med 2024-01-01.
Kommunstyrelsen beslutade vid sammanträde 2023-06-07, § 131, att från och med 2024-01-01 inrätta ett råd för funktionshinderfrågor under kommunstyrelsen samt fastställa den föreslagna arbetsmodellen att gälla under förutsättning att kommunfullmäktige beslutar att upphäva reglementet för rådet.
Bilagor
-
308kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Johan Calais (S) har motionerat om att bussar som ej är i tjänst och körs tomma mellan resecentrum och depån på Ullavivägen i Askersunds by ska använda den norra utfarten för att inte onödigtvis åka genom centrum, där problem med såväl trängsel som säkerhet för oskyddade trafikanter kan uppstå. Bussar i linjetrafik med av- och påstigning vid torget föreslås inte påverkas av ändringen.
Länstrafikens avtal med entreprenörerna är konstruerat så att entreprenören får betalt per sträcka och per tid. Den föreslagna vägen är 2 km längre än den nuvarande, se karta nedan. Den extra kostnaden på grund av ökad körsträcka och ökad tidsåtgång beräknas av Länstrafiken/Svealandstrafiken till minst 750 tkr per år, vilket skulle innebära antingen minskad annan trafik eller en lösning där kommunen belastas med en extra kostnad.
Utöver detta tillkommer trafiksäkerhetsaspekten. Vänstersvängen på väg från depån, ut från Vretstorpsvägen på riksväg 50, är klassad som hög risk medan vänstersvängen vid utfart från Askersund vid norra infarten klassas som mellanrisk. Frågan har utretts tidigare och vid detta tillfälle kom protester från fackligt håll med motiveringen att trafiksäkerheten för chaufförerna skulle försämras.
Om en förändring ändå skulle genomdrivas i enlighet med motionärens förslag, så måste processen starta åtminstone 18 månader i förväg, då omloppsändringar påverkar trafiken i hela Sydnärke.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
-
Rolf Karlsson (S) har inkommit med en motion om tillgång till handlingar till kommunfullmäktige och nämnder för medborgare. Motionären beskriver hur det kan skapa ett större engagemang om alla har tillgång till de handlingar som ligger som grund för beslut. Idag kan man endast se kallelsen till fullmäktige men inte underliggande dokument som är underlag för beslut.
Det pågår redan ett arbete hos kommunledningsförvaltningen med att publicera handlingar till allmänheten på kommunens nya hemsida när den publiceras. När hemsidan publiceras så kommer medborgare kunna läsa handlingar från kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, socialnämnden, barn- och utbildningsnämnden samt kultur- och tekniknämnden inför sammanträdena. Undantaget är handlingar som innehåller sekretess eller känsliga personuppgifter.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna (SD) har lämnat in en motion om jämn fördelning av skattemedel till alla barn och ungas intressen.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna (SD) har lämnat in en motion om avveckling av 1%-regeln gällande konstnärlig utsmyckning vid kommunala nybyggen samt hantering av kommunala konstverk.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna (SD) har lämnat in en motion om att ge barnskötare, vårdbiträden och undersköterskor en bonus efter x antal arbetade timmar.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna (SD) har lämnat in en motion om att ge arbetare på Smedgården en extra timlön vid arbete med lägre bemanning än planerat.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Kurt Blomqvist (S) har lämnat in en motion om ny gång- och cykelväg från Närlundavägen till Bergslagsvägen.
Bilagor
-
44kb Ladda ner dokument
-
-
Mariette Kemhagen (S) och Erik König (S) har lämnat in en motion om att slopa minutstyrningen i hemtjänsten.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Jonas Bygdén (SD) har lämnat in en motion om att klä Askersunds kommuns tätorters elskåp med fotografier.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående fotbollsmål på Lustenrust. Kommunfullmäktige överlämnar medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående trappa i Väderkvarnsbacken. Kommunfullmäktige överlämnar medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Bilagor
-
32kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit angående brunnsfontänen i Torgparken. Kommunfullmäktige överlämnar medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om trampolinpark i Askersunds kommun. Kommunfullmäktige överlämnar medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Bilagor
-
26kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om parkeringar vid hamnen. Kommunfullmäktige överlämnar medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Bilagor
-
17kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om tillagningskök i Rönneshytta skola. Kommunfullmäktige överlämnar medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Bilagor
-
21kb Ladda ner dokument
-
-
Val av nämndemän vid Örebro tingsrätt för perioden 2024-2027 ska genomföras. Kommunfullmäktiges valberedning har inkommit med förslag till nämndemän.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Det finns en vakant plats (M) som revisor för granskning av Askersunds kommuns verksamheter. Som ny revisor föreslås Gunnar Jonsson (KD).
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
-
Det finns en vakant plats (KD) som ersättare i socialnämnden. Som ny ersättare föreslås X (X).
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Tiina Huhtala Fransson (V) har begärt att bli entledigad från uppdraget som ersättare i kultur- och tekniknämnden. Som ny ersättare föreslås Gunnel Ask (V).
-
Bo Areng (SD) har begärt att bli entledigad från uppdraget som ledamot i styrelsen för Askersunds industrifastigheter AB. Som ny ledamot föreslås Jonas Bygdén (SD).
-
Ordförande och/eller vice ordförande i nämnder erbjuds vid varje fullmäktigesammanträde att avge en muntlig rapport gällande nämndens situation och verksamhet såväl ekonomiskt som allmänt.
-
Inkomna meddelanden sedan föregående sammanträde meddelas kommunfullmäktige och läggs till handlingarna.