Möte 2023-04-11
-
Kommunstyrelsen ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Kommunstyrelsen ska godkänna föreliggande dagordning.
-
Som ett led i att förbättra kommunstyrelsens uppsiktsplikt kallas nämnderna, bolagen och kommunalförbund till kommunstyrelsen för samtal och uppföljning gällande deras verksamheter. Vid kommunstyrelsens sammanträde 2023-04-11 kommer förvaltningschef samt ordförande för kultur- och tekniknämnden på besök för att besvara de stående frågorna samt de frågor som kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat om enligt följande:
- Hur många deltagare finns på kulturskolan?
- Hur arbetar nämnden med kostnadsökningarna inom livsmedel och andra områden?
- Redovisning gällande VA-anslutningar Tisarbaden
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
Personalredovisning för Askersunds kommun görs varje år i samband med bokslutet. Personalredovisningen ska ge politiker och andra beslutsfattare en övergripande redovisning av viktiga personalområden i Askersunds kommun och ge möjlighet till djupare analyser av verksamheten ur ett personalpolitiskt perspektiv.
Bilagor
-
150kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) 11 § ska arbetsgivaren följa upp det systematiska arbetsmiljöarbetet en gång per år. Syftet är att det egna arbetsmiljöarbetet ska granskas och motsvara de krav som finns i föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete. Uppföljningen går ut på att bedöma om centrala delar finns och hur följande fungerar:
• Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) som en naturlig del i den dagliga verksamheten
• Samverkan
• Arbetsmiljöpolicy, mål och rutiner
• Uppgiftsfördelning, det vill säga fördelning av arbetsmiljöuppgifter
• Kompetens
• Rutiner för undersökning och riskbedömning
• Årlig uppföljning
• Företagshälsovård.
Förtroendevalda har arbetsmiljöansvar för verksamheten i kommunen. Arbetsmiljöansvaret fördelas från nämndsordförande till förvaltningschef som fördelar vidare till de operativa cheferna. Varje år sker en uppföljning av det systematiska arbetsmiljöarbetet i samverkansorganisationen. Det är viktigt att även förtroendevalda, som ytterst ansvariga, får ta del av uppföljningen.
En enkät med frågeställningar enligt ovan har skickats ut till samtliga chefer i Askersunds kommun. Resultat visar att det systematiska arbetsmiljöarbetet i huvudsak fungerar bra, men att det finns några förbättringsområden; översyn av uppgiftsfördelningarna, skyddsombudets deltagande i det systematiska arbetsmiljöarbetet, användningen av IT-system för dokumentation av olycksfall/arbetsskador/tillbud/arbetsmiljöronder/riskbedömningar samt några brister inom Socialförvaltningen och Samhällsbyggnad Sydnärke, med anledning av flera nya chefer. En handlingsplan har upprättats.Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
915kb Ladda ner dokument
-
-
Det nya bostadsområdet Gustavslund i norra delen av Askersunds stad exploateras under våren 2023. Det är nu dags att prissätta tomter och byggrätter inför försäljningsstart. Området omfattar 25 villatomter och två byggrätter för flerfamiljshus. De bostäder som byggs kommer att vara anslutna till kommunens vatten- och avloppsnät.
Förslaget till prissättningen är gjord utifrån principen att den pågående investeringen, bokfört värde på de berörda fastigheterna, kostnaderna för lantmäteriförrättning och marknadsföring samt kompensation för räntekostnader utifrån gjorda antaganden skall täckas av intäkter från debitering av kompensation för utlagda VA-anslutningsavgifter och tomtförsäljning. Prissättningen är bedömd som marknadsmässigt rimlig.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige fattade 1995-11-27 (D,nr. 1995.193, KF §78) beslut om att inrätta Särskild färdtjänst med särskilt regelverk. Man beslutade också att Särskild färdtjänst skall handhas av Socialförvaltningen, varför budget finns där medan annan färdtjänst hanteras inom kommunstyrelsens budget.
Särskild färdtjänst innebär att pensionärer som har minst 1 km till närmaste busshållplats från sin bostad, en gång i veckan har möjlighet att resa till centralorten eller närmaste affär. Detta till samma egenavgift som för färdtjänst, även om man inte har ett beslut om färdtjänst. Egenavgiften är, beroende av resans längd, 40 till 125 kr per enkelresa.
Funktionen Särskild färdtjänst är idag inte längre relevant, då dagens färdtjänst och den relativt nyinrättade anropsstyrda närtrafiken tillgodoser de behov som finns. Särskild färdtjänst används i mycket blygsam omfattning, vilket innebär att en avveckling inte innebär någon märkbar försämring för målgruppen.
Anropsstyrd närtrafik ger alla (såväl invånare som besökare i alla åldrar) möjlighet att åka till eller från landsbygd (definieras som områden minst 1 km från busshållplats med minst 10 avgångar per dygn i vardera riktningen) till eller från närmaste närtrafikhållplats eller till eller från kommunhuvudorten, Askersund. Detta till ett enhetspris om 47 kr per resa för den som är 20-70 år och 38 kr per resa för den som är över 70 år*. Taxan för barn 7-19 år är 23 kr. Resorna kan ske dagtid: helgfri måndag - fredag klockan 09.00-14.30 och kvällstid: helgfri måndag - torsdag klockan 17.30-21.00. Från och med mars 2023 införs även helgtrafik. Närtrafiken finansieras inom Region Örebro läns budget.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Zephyr Renewable AB planerar att söka tillstånd för en vindpark benämnd Björnamossen, cirka 7 km sydväst om Askersund. Vindparken avses omfatta 12 vindkraftverk med en totalhöjd om 250 m.
Förslaget till svar är uppdelat i en inledande del som bygger på den politiska diskussionen inför kommande ställningstagande till en eventuell etablering. Svarets andra del är miljöavdelningens syn på vad MKB:n skall innehålla.
Svaret ger inte något besked om ställningstagande för eller emot etableringen men bygger på fakta, att Askersunds kommun redan nu har en jämförelsevis omfattande etablering av vindkraftverk, då vi påverkas av ett femtiotal verk i vår egen kommun eller mycket nära intill. Även om etableringen följer vår vindbruksplan från 2013 så kan det ifrågasättas om denna kan anses relevant, såväl med tanke på övriga etableringar som den teknikutveckling som innebär att verken är avsevärt högre idag än för tio år sedan.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
675kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
Den beslutade budgeten för 2023 är stram och når inte upp till resultatmålet på 2 % av skatter och generella statsbidrag. Dessutom kämpar socialnämnden med ett strukturellt underskott från 2022. Trots det kan det ändå vara av värde att genom särskilda punktinsatser vidta åtgärder för att komma tillrätta just med dessa strukturella underskott och/eller förbereda verksamheterna inför kommande demografiska förändringar genom exempelvis öka takten i digitaliseringsutvecklingen. Satsningarna skulle finansieras av de elstödsbidrag som förväntas komma in från staten under året och kan totalt uppgå som mest till 2 mkr. Förvaltningarna har ombetts att komma med förslag på punktinsatser som kan ge en positiv ekonomisk effekt över tid.
Av de två förslag som inkommit har socialförvaltningen presenterat förslag som motsvarar totalt 1 080 tkr. HR-avdelningens förslag motsvarar 521 tkr.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
-
Årsredovisningen beskriver Askersunds kommuns verksamhet och ekonomi under föregående verksamhetsår. Den innehåller förvaltningsberättelse, resultaträkning, balansräkning, finansieringsanalys och en sammanställd redovisning för kommunen och dess bolag. Enligt kommunallagen skall årsredovisningen lämnas till kommunfullmäktige och revisorerna snarast möjligt och senast den 15 april året efter det år som redovisningen avser.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Askersunds Rådhus AB har upprättat koncernredovisning. Årets resultat för koncernen är ett underskott på 14 988 tkr vilket är en försämring jämfört med 2021 då resultatet var -5 436 tkr. Resultatet för Askersunds Rådhus AB blev -2 tkr jämfört med ett överskott på 8 tkr 2021.
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
621kb Ladda ner dokument
-
-
En del av de budgeterade investeringsprojekten för 2022 har av olika anledningar blivit försenade eller har inte kunnat genomföras som planerat. Nämnderna har därför begärt ombudgeteringar för 40 864 tkr till 2023 års investeringsbudget. De projekt som är aktuella för om- och tilläggsbudgetering framgår i bilaga.
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och tekniknämnden lyfter ytterligare behov avseende 2023 i sin budget och verksamhetsplan 2023-2026. Bland annat nämns behovet av ett nytt elevadministrativt system för Kulturskolan. Idag använder sig kulturskolan av barn- och utbildningsförvaltningens elevadministrativa system men eftersom BOU ska byta ut det systemet så står kulturskolan utan ett elevadministrativt system. Ett sådant system är en förutsättning för att hålla en hög servicenivå ut mot invånarna.
Inköp av systemet ligger på 100 tkr. Därtill äskas även ett tillskott till driftbudgetramen på 70 tkr från och med 2024 för drift av systemet. Frågan kring äskandet till driftbudgetramen tas upp i budgetberedningen under våren.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur- och tekniknämnden lyfter ytterligare behov avseende 2023 i sin budget och verksamhetsplan 2023-2026. Bland annat nämns behovet av skapa fler mötesplatser i kommunen och därför vill nämnden anlägga boulebanor i Zinkgruvan och i Åsbro. För skötsel och drift av banorna skrivs avtal med föreningarna på orterna. Projektet uppgår till 150 tkr.
Med tanke på det ansträngda ekonomiska läget, inte minst för åren 2023 och 2024, så föreslås avslag på de nya investeringsäskanden som inte har högsta prioriteringsgrad. Det vill säga som är av sådan betydelse att de är nödvändiga för att kunna upprätthålla verksamheten.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur och tekniknämnden har hos kommunfullmäktige begärt att budgeten för utbyggnaden av vatten och avlopp i området Skolan 2 ska fastställas 3 057 tkr. Den kalkylerade intäkten från anslutningsavgifterna beräknas till 3 018 tkr utifrån 2022 års taxa. Det innebär att byggnationen av VA-anläggningen i det närmaste ryms inom de intäkter som anslutningsavgifterna ger. Övriga kostnader hänförliga till exploateringsprojektet ryms inom de av fullmäktige beslutade ramarna samt täcks även av de intäkter som försäljningen av markområdet ger.
Kommunledningsförvaltningen föreslår vidare att ekonomiskt ansvar för exploateringar förs från kultur- och tekniknämnden till kommunstyrelsen med hänvisning till §16 i styrelsen reglemente. Det avser i nuläget exploateringsområdena Gustavslund/Nordhagen och Skolan 2.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
422kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning, §§ 31-32, ska kommunstyrelsen varje år redovisa de motioner och medborgarförslag som inte besvarats. Enligt fullmäktiges arbetsordning ska medborgarförslag vara besvarade inom ett års tid. I bifogad förteckning framgår vilka medborgarförslag och motioner som är obesvarade och under beredning.
Per den 2023-03-13 finns 8 obesvarade medborgarförslag. Inget av förslagen har varit under beredning längre än ett år.
Per den 2023-03-13 finns 2 obesvarade motioner. Ingen av motionerna har varit under beredning längre än ett år.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har fastställt plan för reinvesteringar av kommunalt ägda byggnader (22KS146, §221, 1 november 2022). Planen har budgeterat 700 tkr för omlokalisering av turistbyrån men verksamheten har för närvarande omvärderat sitt behov samt att del av medel för utbyte av värmesystem budgeteras till 2024. Tekniska förvaltningen föreslår att avsatta medel i stället planeras för utbyte av ventilation i Åsbrohallen, nybyggnation av vägg på Sjöängen, takrenovering Borgmästarholmens paviljong, förbättrad trafiksituation Rönneshytta skola, plattläggning Hamntorget.
Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att omfördela avsatta medel i reinvesteringsplan 2023 till tillkommande projekt Åsbro ventilation, avgränsning Sjöängen, Paviljong Borgmästarholmen, Trafiklösning Rönneshytta skola samt Hamntorget.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
-
Alltmer information hanteras idag med olika tekniska lösningar. Verksamheternas ökade beroende av informationsteknik innebär ökade risker i form av dataintrång, bedrägerier och skadlig kod. Informationssäkerhetspolicyn utgör kommunens viljeinriktning för att hantera kommunens och de kommunala bolagens information på ett systematiskt och säkert sätt. Riktlinjerna beskriver hur arbetet med informationssäkerhet ska organiseras och hur ansvaret fördelas mellan olika roller. Den här riktlinjen kommer att följas av fler som reglerar olika aspekter på informationssäkerhet.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
19
Teckningsrätt i ekonomiska ärenden 2023
-
Det har inkommit ett medborgarförslag angående grusplanen vid reningsverket, även kallat Hagabadets parkering. Förslagsställare anger att det finns stora problem på parkeringsytan där det parkerar både husbilar och bilar med släp under längre perioder. Förslagsställaren vill att det införs förbud för husbilar att parkera och att grusytan utökas för att ge fler parkeringsplatser.
Kultur- och tekniknämnden har vid sammanträdet den 16 februari 2023 beslutat att ändra regler för vilka fordon som får parkera på ytan. Beslutet innebär att endast personbilar klass 1 och bilar med tillkopplat släp får parkera.
Kultur- och tekniknämnden gav förvaltningen i uppdrag att utvärdera konsekvens av förbud för husbilar att parkera efter sommarsäsongen 2023 samt att se över möjlighet att utöka parkeringsytan.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Askersunds kommun har av Länsstyrelsen lämnats tillfälle att yttra sig över förslag om bildande av naturreservat Örberga. Kommunen har fått förlängd svarstid till och med den 12 april.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Representanter i kommunala och regionala råd ges möjlighet att lämna en rapport till kommunstyrelsen.
-
Protokoll inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut sedan föregående sammanträde.
-
Meddelanden inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
En redovisning av pågående ärenden per 2023-04-11 delges kommunstyrelsen och läggs till handlingarna.
-
27
Kommundirektören informerar