Möte 2023-12-05
-
Kommunstyrelsen ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Kommunstyrelsen ska godkänna föreliggande dagordning.
-
Revisorerna deltar vid kommunstyrelsen och nämndernas sammanträden under hösten. Besöken genomförs som en del av den grundläggande granskningen som revisionens har i uppdrag att genomföra.
Bilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har fastställt kommunstyrelsens ram för genomförande av reinvesteringar inom Askersunds kommuns fastighetsbestånd (Budget och mål 2024 med plan för 2025–2027, §105, 19 juni 2023). Utifrån kommunens ekonomiska förutsättningar är planering av reinvesteringsåtgärder återhållsam under perioden och i synnerhet 2024.
I Reinvesteringsplanering 2024 med plan 2025–2029 redogörs för planerade reinvesteringsåtgärder i fastighetsbeståndet för perioden 2024–2029. Åtgärder delas in i två kategorier; åtgärder som upprätthåller värdet i byggnaden och verksamhetens behov för att lokaler ska vara funktionella i verksamheten. Behov har identifierats gemensamt av fastighetsägare (fastighetsingenjör), förvaltare (Askersunds bostäder) och hyresgäster (verksamheter).
Bilagor
-
188kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
713kb Ladda ner dokument
-
-
Askersunds kommun har idag en pensionspolicy som kommunfullmäktige beslutade om 2019. Sedan dess har lagstiftning och kollektivavtal ändrats utan att policyn har reviderats. Därför har Askersund kommunen i samarbete med KPA-pension och pensionshandläggar på Sydnärkes löneförvaltning reviderat nuvarande policyn så att den har blivit enklare, tydligare och att den stämmer överens med de förändringar som är gjorda i lagar och kollektivavtal.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med det fastställda riktlinjerna har en konsekvens- och sannolikhetsbedömning gjorts som grund för den föreslagna internkontrollplanen. Representanter för samtliga avdelningar på förvaltningen har deltagit i arbetet med att dels ta fram nya förslag på rutiner och processer till internkontrollplanen, dels att lämna förslag på riskbedömning. Vid arbetet med riskbedömning har förslag tagits fram:
- där kontroller ej behöver genomföras.
- där kontroller ska göras med ej behöver återrapporteras till kommunstyrelsen.
- där kontroller ska göras och återrapporteras till kommunstyrelsen under februari 2025.
- där kontroller ska göras och återrapporteras till kommunstyrelsen under september 2024 och februari 2025.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
Budget och verksamhetsplan för kommunstyrelsen och finansförvaltningen 2024–2027 har upprättats inom den ram och de förbehåll som kommunfullmäktige beslutat.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
332kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningsförvaltningen har sammanställt en månadsrapport och prognos för helåret beräknad på utfallet och på nämndernas budgetuppföljningar per 31 oktober. Prognosen redovisar ett negativt resultat på -23,3 mkr, vilket är 27,6 mkr sämre än det budgeterade resultatet på 4,3 mkr.
Även om resultatet på sista raden är på samma nivå som vid delårsrapporten så har resultatet för nämnderna förbättrats med ca 2 mkr medan skatteintäkterna för året beräknas minska med ca 2mkr.Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit där förslagsställaren önskar att kommunen åter öppnar båtrampen i Stapelängen vid Citycampingen. Förslagsställaren menar att möjligheten för småbåtsägare till att nyttja Alsen kraftigt har reducerats med anledning av att båtrampen vid Stapelängen är stängd. Iläggningsrampen vid Haga som båtägare har hänvisats till är för grund vilket bland annat kan medföra skador på trailern.
Sjösättning vid iläggningsrampen vid Stapelängen medförde att båtekipage åkte genom camping-området vilket medförde trafikolägenheter för gäster vid Citycampingen, därför togs beslut att ingen sjösättning får ske där mellan 1 maj och 1 oktober, övrig tid är det tillåtet.
Om iläggning av båt, av olika anledningar, måste ske vid Stapelängens iläggningsramp under tiden 1 maj och 1 oktober, kan kontakt tas med arrendatorn för Citycampingen, för överenskommelse om tid för iläggning. Ett annan alternativ är att kontakta Askersunds småbåtsklubb för iläggning av båt vid deras anläggning.
I dagsläget ser vi ingen förändring av verksamheten vid Citycampingen som gör att vi kan
tillgodose önskemålet om att öppna iläggningsrampen under sommarsäsongen.Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att skapa en sagostig runt elljusspåret i Åsbro. Idén är bra och spännande men bedömningen görs att kommunen inte kan ta på sig ansvaret att anlägga och sköta en sagostig i dagsläget utifrån befintliga resurser. Förslagsställaren ombeds att ta kontakt med en förening om huvudmannaskap för en sagostig.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
504kb Ladda ner dokument
-
-
Leverantörskontrollutredningen föreslår i ett nytt betänkande att Bolagsverket ska ansvara för att tillhandahålla ett system för samordnad registerkontroll vid offentlig upphandling och valfrihetssystem. Upphandlande myndigheter och enheter ska kunna använda sig av denna nya möjlighet för att kontrollera leverantörer i samband med tilldelning av kontrakt eller för kontroll under ett avtals löptid.
Den föreslagna registerkontrollen föreslås träda i kraft den 1 oktober 2025. Kommunen föreslås ställa sig positiv en samordnad registerkontroll då det bedöms underlätta möjligheten att upptäcka oseriösa anbudsgivare i ett tidigt skede.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
Askersunds kommun har av Region Örebro län tagit emot ett förslag till ny överenskommelse om samverkan för god, jämlik och jämställd hälsa i Örebro län 2024-2029, för den södra länsdelen. Överenskommelsen är tänkt att ersätta nuvarande överenskommelse som går ut vid årsskiftet. En uppföljning av nuvarande överenskommelse har genomförts under hösten 2022 och under 2023 har arbetet pågått att skriva fram en ny överenskommelse.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
En ny arbetsmodell har fastställts för kommunala pensionärsrådet. Enligt arbetsmodellen ska kommunstyrelsen utse en oppositionsrepresentant till rådet.
Förslag har inkommit att utse Anna Ahnér (S) till representant i kommunala pensionärsrådet.
-
En ny arbetsmodell har fastställts för rådet för funktionshinderfrågor. Enligt arbetsmodellen ska kommunstyrelsen utse en oppositionsrepresentant till rådet.
Förslag har inkommit att utse Annika Finnström (V) till representant i rådet för funktionshinderfrågor.
-
Kommunstyrelsens ordförande anmäler fattat ordförandebeslut avseende återkallande av fordran.
-
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut sedan föregående sammanträde.
-
Representanter i kommunala och regionala råd ges möjlighet att lämna en rapport till kommunstyrelsen.
-
Protokoll inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
Meddelanden inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
En redovisning av pågående ärenden per 2023-12-05 delges kommunstyrelsen och läggs till handlingarna.
-
22
Kommundirektören informerar
-
23
EXTRA ÄRENDE Svar på remiss av undersökningstillstånd enligt minerallagen för området Håkantorp nr 100
En aktör har ansökt om undersökningstillstånd för att kartlägga berggrundens egenskaper, i syfte att ta reda på om det finns en fyndighet av koncessionsmineral inom det aktuella området. Tidigare undersökningar har visat på hög potential för järnfyndigheter på platsen. Om ett undersökningstillstånd beviljas innebär det en ensamrätt för tillståndshavaren att genomföra kartläggningen.
Kommunen ges genom remissen möjlighet att lämna synpunkter över ansökan. Upplysningar kan exempelvis lämnas om särskilt skyddsvärda miljöer eller andra lokala förhållanden som sökanden bör beakta vid genomförande av undersökningsarbete. Remissinstanserna kan även upplysa om viktiga allmänna intressen i området samt om eventuella konflikter i markanvändningen.
Förslaget till svar bygger på att kommunen upplyser om fakta om området samt att kommunen inte har några synpunkter på att undersökningarna genomförs.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-