Möte 2023-10-03
-
Kommunstyrelsen ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Kommunstyrelsen ska godkänna föreliggande dagordning.
-
Som ett led i att förbättra kommunstyrelsens uppsiktsplikt kallas nämnderna, bolagen och kommunalförbund till kommunstyrelsen för samtal och uppföljning gällande deras verksamheter. Vid kommunstyrelsens sammanträde 2023-10-03 kommer VD samt ordförande för de kommunala bolagen på besök för att besvara de stående frågorna samt de frågor som kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat om.
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen delges information från Samordningsförbundet Sydnärke.
-
Kommunstyrelsen delges information om arbetet med översiktsplanen.
-
Kommunstyrelsen genomför utbildning gällande internkontroll.
-
7
Antagande av Ändring av detaljplan: Förslag till utvidgning av Stadsplan för del av Askersunds stad (Torebergsområdet)
Snickaren 11 m.fl. ingår i detaljplanen för Torebergsområdet som vann laga kraft 1964. Totalt består kvarterat Snickaren av 12 fastigheter som i detta ärende företräds som en sakägare. Den aktuella detaljplanen ger gällande att enbart bostadshuset på Snickaren 13 får uppföras i två (2) bostadsvåningar. De resterade 11 fastigheterna får enbart uppföra bostäder i en (1) våning. Fastigheterna är idag uppförda i 2 bostadsvåningar. Fastigheterna i Kv. Snickaren vill därför ändra bestämmelsen över bostadsvåningar i gällande detaljplan.
Syftet med planen är att genom ändrade egenskapsbestämmelser för bostäders våningsantal tillgängliggöra en korrekt detaljplan som, vid brand eller annan olycka, tillåter en återuppbyggnad av bostadshus i ursprunglig karaktär. Ändringen har för avseende att upphäva de tidigare bestämmelserna för antal våningar, och istället regler byggnadernas höjder genom att införa en bestämmelse om högsta nockhöjd.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
599kb Ladda ner dokument
-
392kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningsförvaltningen har sammanställt en delårsrapport och prognos för helåret. Prognosen redovisar ett negativt resultat på 23,1 mkr, vilket är 27,4 mkr sämre än det budgeterade resultatet på 4,3 mkr.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
858kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Idag köper arbetsmarknadsenheten (AME) in kontorsmaterial för hela kommunen som inte är verksamhetsspecifik. Alla förvaltningar kan sedan via en e-tjänst beställa kontorsmaterial utan kostnad från AME. Som ett incitament att hålla nere förbrukning av kontorsmaterial föreslås nu beställningarna från förvaltningarna att beläggas med en självkostnad. Därför föreslås budgeten på 90 tkr att fördelas ut från AME till förvaltningarna. Sedan debiteras förvaltningarna för det material som de beställer.
Förutom det material som AME köper in så sker beställningar även av förvaltningarna direkt till leverantörer. Föreslaget upplägg innebär att AME är de som från och med 2024 gör alla beställningarna. Det ökar förutsättningarna att kommunen köper varor av rätt leverantörer, dvs de leverantörer som vi har avtal med. Dessutom är det här en bra arbetsuppgift för deltagarna på AME.
Förslaget till fördelning av budget speglar beställningarna för åren 2021 och 2022.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning, §§ 31-32, ska kommunstyrelsen varje år redovisa de motioner och medborgarförslag som inte besvarats. Enligt fullmäktiges arbetsordning ska medborgarförslag vara besvarade inom ett års tid. I bifogad förteckning framgår vilka medborgarförslag och motioner som är obesvarade och under beredning.
Per den 2023-09-08 finns 16 obesvarade medborgarförslag. Inget av förslagen har varit under beredning längre än ett år.
Per den 2023-09-08 finns 9 obesvarade motioner. Ingen av motionerna har varit under beredning längre än ett år.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
I syfte att få bukt med störande busliv i Askersunds centrum nattetid, har kommunstyrelsen under våren 2022 (22KS74) fattat beslut om en trafikföreskrift som gäller en begränsad tid på natten viss del av året. Sverigedemokraterna har motionerat om att den lokala trafikföreskriften bör annulleras.
Förvaltningen har i sitt förslag till yttrande framfört argument för att trafikföreskriften ska gälla även fortsättningsvis. Polisen har inledningsvis varit skeptisk till åtgärden, för att i utvärdering nu vara positiv.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
957kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Vid fullmäktiges sammanträde 2023-06-19 beslutades till förmån för oppositionens (S+C+MP+V) budget. Då oppositionens budgetdokument inte är att betrakta som ett komplett budgetförslag är tolkningen att den ska anses var ett ändringsförslag till de styrande partiernas budgetförslag.
Ärendet behandlades vid kommunstyrelsens sammanträde den 2023-09-05, § 161, därefter har frågetecken uppstått kring tolkningen varför ärendet lyfts igen.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
13
Kommunstyrelsens svar till revisorerna hur kommunen arbetar för att vara en attraktiv arbetsgivare
Revisorerna har granskat kommunstyrelsen och nämndernas arbete för att vara en attraktiv arbetsgivare. Revisorernas sammanfattande bedömning utifrån granskningens syfte är att det delvis finns en ändamålsenlig styrning och uppföljning för att säkerställa att kommunen är en attraktiv arbetsgivare. Det finns uppsatta mål och det finns indikatorer som delvis gör målen mätbara, men revisorerna påpekar att de saknar djupare analyser av vad som gör Askersunds kommun till en attraktiv arbetsgivare.
Vad gäller kommunstyrelsen lämnar revisorerna sju rekommendationer de önskar att kommunstyrelsen svarar på. I svaret till revisorerna redovisas kommunstyrelsens svar på revisorernas rekommendationer.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen är ålagd enligt 2 kap. 1§ lag (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH), analysera vilka extraordinära händelser i fredstid som kan inträffa i kommunen och hur dessa händelser kan påverka den egna verksamheten. Resultatet dokumenteras i en risk- och sårbarhetsanalys.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamheternas ökade beroende av informationsteknik innebär ökade risker i form av dataintrång, bedrägerier och skadlig kod. Informationssäkerhetspolicyn utgör kommunens viljeinriktning för att hantera kommunens information på ett systematiskt och säkert sätt. Policyn kompletteras av riktlinjer inom olika områden. Kommunstyrelsen beslutade den 11 april att anta en informationssäkerhetspolicy och en riktlinje för organisation och roller.
De riktlinjer som kommunstyrelsen nu föreslås besluta om handlar om två andra aspekter av informationssäkerhet, vad som krävs av medarbetare och vad som gäller för fysisk och teknisk säkerhet.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit där förslagsställaren föreslår att kommunen bidrar till en ny belysning i motionsspåret i Rönneshytta. Ett medborgarförslag ska vara ett förslag om att förändra någon verksamhet inom kommunens ansvarsområde. Motionsspåret i Rönneshytta, inklusive belysningsanläggningen, ägs av Rönneshytta Allaktivitetsförening. Av förslaget till svar framgår att föreningen har möjlighet att söka driftbidrag och att föreningen haft en träff med kommunen för att få information om var man kan söka medel.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
-
Från 1 juli 2023 ska verksamheter som ansöker om att bedriva verksamheter som innebär hantering och efterbehandling av utvinningsavfall tillhandahålla en ekonomisk säkerhet. Riksgälden har på Regeringens uppdrag kommit med ett förslag på hur säkerheten ska beräknas och hanteras över tid. Detta förslag har bland annat remitterats till kommuner med gruvverksamhet. Enligt konsekvensbeskrivningen i förslaget bedöms inte kommuner vara berörda av Riksgäldens förslag. Samhällsbyggnad Sydnärke delar denna bedömning.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
-
Den nationella planen för moderna miljövillkor (NAP) är ett resultat av lagstiftningen som infördes genom propositionen Vattenmiljö och vattenkraft. Genom NAP ska Sveriges vattenkraftverk omprövas, på ett samordnat sätt, för att få moderna och tidsbegränsade miljötillstånd. Prövningarna av vattenkraftens miljövillkor ska leda till största möjliga nytta för vattenmiljön och till en nationell effektiv tillgång till vattenkraftsel, samtidigt som viktiga kulturmiljöer ska bevaras.
Till följd av detta så har Länsstyrelserna fått i uppdrag att uppdatera befintliga bevarandeplaner för berörda Natura 2000-områden så att de tydliggör vilka bevarandeåtgärder som krävs för att leva upp till bevarandemålen.
Eftersom den nuvarande bevarandeplanen för Vättern bedöms vara fortsatt aktuell och innehålla det mesta som krävs för arbetet inom NAP-processen, blir det i Vätterns fall ingen revidering av hela bevarandeplanen. De nödvändiga delar som idag saknas i bevarandeplanen hanteras i stället i en ny kompletterande bilaga till gällande bevarandeplan.
Länsstyrelsen i Jönköpings län har önskat att Askersunds kommun lämnar synpunkter rörande layout, läsbarhet och syfte.
Sammanfattningsvis så anser Askersunds kommun att bilagan till bevarandeplanerna för Vättern fyller sitt syfte och förtydligar vilken påverkan vattenkraften i anslutning till Natura 2000-området har på bevarandemålen tydligt redovisat i tabellform
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
547kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
-
Askersunds kommun har av Länsstyrelsen i Örebro län lämnats tillfälle att yttra sig över förslag om geografisk utökning av naturreservatet Knalla i Askersunds kommun. Ett förslag till beslut och skötselplan var föremål för remiss under hösten 2022. De synpunkter som då inkom har lett till så betydande förändringar av beslutsförslaget att Länsstyrelsen beslutat att skicka ut förslaget på en ny remiss. I det omarbetade förslaget har kommunens synpunkter att kunna göra åtgärder mot granbarkborrar beaktats genom att precisera föreskrift B6 att särskilt gälla träd angripna av granbarkborre och föreskriften har även införts som en skötselåtgärd i skötselplanen.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Representanter i kommunala och regionala råd ges möjlighet att lämna en rapport till kommunstyrelsen.
-
Protokoll inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut sedan föregående sammanträde.
-
Meddelanden inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
En redovisning av pågående ärenden per 2023-10-03 delges kommunstyrelsen och läggs till handlingarna.
Bilagor
-
385kb Ladda ner dokument
-
-
25
Kommundirektören informerar