Möte 2023-11-07
-
Kommunstyrelsen ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Kommunstyrelsen ska godkänna föreliggande dagordning.
-
Kommunstyrelsen delges information från Sydnärkes folkhälsoteam gällande statistik från enkäten Liv och hälsa ung 2023.
-
Kommunstyrelsen genomför utbildning i internkontroll.
-
Kommunstyrelsen delges information om budgetarbetet 2024-2027.
-
Boende i området runt Nydalen i kommunens sydöstra del har lämnat in ansökan om flytt av kommungränsen i syfte att det aktuella området i framtiden skulle tillhöra Motala kommun. Ansökan är undertecknad av årsbofasta personer och fritidsboende. I området bor 212 årsbofasta, av vilka 139 personer har skrivit under ansökan. Här måste dock vägas in att 26 invånare är under 18 år och att det är oklart hur många av dessa som har undertecknat ansökan.
Ansökan tar upp ett antal aspekter på varför en flytt av gränsen borde genomföras. Förslaget till svar visar att vissa av aspekterna bygger på missförstånd (räddningstjänst) och att vissa är relativt enkelt avhjälpta (postort).
I Lag (1979:411) om ändringar i Sveriges indelning i kommuner och regioner framgår att Ändringen ska medföra bestående fördel för en kommun eller en del av en kommun eller andra fördelar från allmän synpunkt. Utifrån utredning av ärendet kan vi konstatera att sådana fördelar inte uppnås, vilket gör att förslaget till svar bygger på att kommunen ska avstyrka ansökan.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
711kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
-
Företaget Sunbeam by Helios AB har lämnat in förfrågan om förhandsbesked inför eventuell ansökan om etablering av ett vindkraftverk och en solpark vid Mon, Stora Forsa.
Projektet omfattar etablering av ett vindkraftverk och en solpark. Vindkraftverket är tänkt att placeras på en plats där vindbruksparker ej får förekomma enligt gällande vindbruksplan, se karta nedan. Solparken planeras på brukningsvärd jordbruksmark. Den är dock inte bygglovspliktig, varför kommunen inte kommer att fatta beslut om denna.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Piren i Åsbro är en strategiskt viktig punkt för det sjönära livet i Åsbro. Piren ägs idag av Sveaskog som erbjuder kommunen att köpa fastigheten. Förvaltningen har tillsammans med Sveaskog tagit fram ett kontraktsförslag för köpets genomförande.
Kommunledningsförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen godkänner det föreslagna köpeavtalet och hänskjuter frågan om medel för ökade driftkostnader och framtida investeringsbehov till budgetberedningen.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har ställt ut förslag till justering av länsplan för regional transportinfrastruktur (populärt kallad länstransportplanen) på remiss. Behovet av justering grundar sig i de omfattande förändringar i omvärlden som har skett efter att beslutet om planen fattades. Planen innehåller inga namnsatta projekt i Askersunds kommun.
I den ursprungliga planen finns medel avsatta för ”Planeringsutrymme”, vilket bland annat ska täcka oförutsedda kostnadsförändringar. Tack vare detta och genom medfinansiering av vissa projekt från nationell plan för mötesfria vägar respektive cykelvägar kan länsplanen genomföras utan att stryka projekt, vilket är mycket positivt.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
422kb Ladda ner dokument
-
-
Lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap (LEH) reglerar den lokala krishanteringen i kommuner och regioner.
En överenskommelse har tecknats mellan MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) och SKR (Sveriges kommuner och regioner) som reglerar ersättningen för de uppgifter kommunen har enligt LEH. Enligt överenskommelsen ska kommunen fastställa ett styrdokument som beskriver hur kommunen ska arbeta med krisberedskap. Kommunfullmäktige ska besluta om styrdokumentet under mandatperiodens första år.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen ska i enlighet med Lagen (2006:544) om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extra ordinära händelser, ha en krisledningsnämnd. Reglemente för krisledningsnämnd ska fastställas under mandatperiodens första år.
Krisledningsnämnden kan fatta beslut om att överta hela eller delar av verksamhetsområden från övriga nämnder i kommunen i händelse av en allvarlig kris. Om det inte finns behov av krisledningsnämndens speciella beslutsbefogenheter behöver nämnden heller inte träda i funktion. Då får kommunen klara den uppkomna situationen inom ramen för sin ordinarie nämndsorganisation.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Under de gångna åren har förslag till förändrad finansieringsmodell avseende verksamhet som bedrivs av Sydnärkes utbildningsförbund utretts på förvaltningsnivå, inledningsvis utifrån uppdrag från respektive medlemskommuns kommunstyrelseordförande. I november 2021 skickade Askersunds kommun en framställan om ändring av förbundsordningen till Laxå och Hallsbergs kommuner. Kommunstyrelsen i Laxå kommun beslutade 2022-01-27 att ett ställningstagande till framställan tas efter valet och med resultatet och analysen av den genomlysning som skulle göras av förbundets kostnader och intäkter under 2022 som underlag. Kommunstyrelsen i Hallsbergs kommun beslutade 2022-02-08 också att invänta resultatet från genomlysningen av förbundets kostnader och intäkter och därefter fatta beslut om eventuella förändringar i förbundsordningen. Genomlysningen blev klar under hösten 2022. Därefter har utredningsarbetet fortsatt på förvaltningsnivå och resulterat i att det nu finns ett förslag till förändring av förbundsordningen framtagen. Förslaget bygger på hur bidraget ska fördelas mellan kommunerna. Förändringen påverkar inte nivån på bidraget till förbundet. Förändringen föreslås genomföras från och med 2024.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget är att Askersunds kommuns ANDTS-program 2022–2023 ersätts av den reviderade versionen ANDTS-program 2024–2026. Revideringarna har genomförts i enlighet med den nya nationella ANDTS-strategin 2022–2025, bland annat gällande den stärkta kopplingen till brottsförebyggande arbete och att även innefatta spel om pengar samt tobaks- och nikotinprodukter.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Nerikes Brandkår har inkommit med en verksamhetsberättelse för del av 2023. Utfallet per sista juli uppgår till -11 405 tkr medan helårsprognosen är bättre. Per sista december 2023 beräknas resultatet uppgå till -7 236 tkr vilket är -5 799 tkr sämre än det budgeterade resultatet på -1 437 tkr. Det är främst kostnadsutvecklingen som överskrider budget. Det avser både driftkostnaderna och de finansiella kostnaderna. Den största enskilda avvikelsen avser pensionskostnaderna. Här finns dock en överenskommelse att medlemskommunerna bidrar med 75 % av avvikelsen på pensionskostnaderna.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes Kommunalförbund har inkommit med en verksamhetsberättelse för del av 2023. Resultatet 2023-08-31 uppgår till 1,7 mkr i överskott. Prognosen för hela året uppgår till - 1,1 mkr vilket regleras mot resultatutjämningsfonden. För abonnenterna i Askersund är resultatet per 31 augusti ett överskott på 1,8 mkr och beräknas även ligga på 1,8 mkr vid årsskiftet. Detta är främst avfallsintäkterna och driften av återvinningscentralen som genererar överskottet.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
872kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes utbildningsförbund har inkommit med ett delårsbokslut per 2023-08-31. Verksamheten har under flera år brottats med ekonomiska utmaningar och många effektiviseringsåtgärder har vidtagits i syfte att få en ekonomi i balans. Verksamhetens “egna” kostnader har minskat stadigt trots pris- och löneökningar, däremot så har kostnaden för köp av skolplats ökat, delvis till följd av ökade volymer men också på grund av prisökningar som inte förbundet råder över.
Förbundets resultat för perioden 2023-01-01 – 2023-08-31 uppgick till – 11,4 mkr.
Periodens resultat är en följd av den regleringspost, intäktsförstärkning som förbundet har budgeterat med för att få budgeten i balans. Prognosen på helår är ett underskott på -18 mnkr, vilket motsvarar den intäktsförstärkning som ligger i nuvarande budget och som har kommunicerats tidigare.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Samordningsförbundet har inkommit med ett delårsbokslut per 2023-06-30. Samordningsförbundets insatser finansieras genom medlemsbidrag. De bidrag som inte förbrukas under året balanseras över till kommande år. Förbundet har för först halvåret 2023 haft kostnader för 2,6 mkr för att bedriva sina insatser. Vid årets slut räknas med ett överskott på ca 0,1 mkr. Resultatet balanseras över till 2024.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
919kb Ladda ner dokument
-
-
Vid fullmäktigesammanträdet i november ska beslut fattas om upptagande av nya lån och omsättning av gamla förfallna lån under 2024. Fullmäktige beslutar även inom vilka ramar borgen kan beviljas under 2024 för kommunen, de kommunägda bolagen och för de kommunalförbund kommunen ingår i.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan 2017 har borgensavgiften för Sydnärkes Utbildningsförbund varit 198 mkr. Inga nya upplåningar är planerade för 2024.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Vid fullmäktigesammanträdet i november ska beslut fattas om upptagande av nya lån och omsättning av gamla förfallna lån under 2024. Fullmäktige beslutar även inom vilka ramar borgen kan beviljas under 2024 för de kommunägda bolagen och för de kommunalförbund kommunen ingår i.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Vid fullmäktigesammanträdet i november ska beslut fattas om upptagande av nya lån och omsättning av gamla förfallna lån under 2024 för Askersunds kommun. Fullmäktige beslutar även inom vilka ramar borgen kan beviljas under 2024 för de kommunägda bolagen och för de kommunalförbund kommunen ingår i.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Vid fullmäktigesammanträdet i november ska beslut fattas om upptagande av nya lån och omsättning av gamla förfallna lån under 2024. Fullmäktige beslutar även inom vilka ramar borgen kan beviljas under 2024 för de kommunägda bolagen och för de kommunalförbund kommunen ingår i.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Vid fullmäktigesammanträdet i november fattas beslut om upptagande av nya lån och omsättning av gamla förfallna lån under 2024. Fullmäktige beslutar även inom vilka ramar borgen kan beviljas under 2024 för de kommunägda bolagen och för de kommunalförbund kommunen ingår i.
Efter fusionen mellan Askersunds Industrifastigheter AB och Askersunds Kommunfastigheter AB så gäller nu borgensbeslutet de lån som tidigare var uppdelade på de två bolagen.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Vid årets sista fullmäktigesammanträde fastställs de taxor som inte hanteras som delegationsbeslut hos de olika nämnderna i kommunen. I huvudsak rör det sig om taxor som påverkar privata personer och privata företag.
Ytterligare ett antal taxor har inte behandlats av respektive facknämnd och föreslås därför lämnas oförändrade för 2024: avfallstaxan, avgift kulturskolan, avgift för kopior av allmänna handlingar och taxan för markupplåtelse.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Askersunds kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området, kommunallagen 4 kap. 29-32§§. Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna in en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna.
Föreliggande redovisning, som kommunfullmäktige har att fatta beslut om, avser det partiarbete som bedrivits under 2022 och ligger till grund för utbetalning av 2024 års partistöd.
Fördelningen enligt de av kommunfullmäktige antagna reglerna för partistöd blir enligt följande för 2024 års utbetalning:
Socialdemokraterna 184 333 kr
Centerpartiet 41 533 kr
Moderaterna 148 633 kr
Liberalerna 23 683 kr
Kristdemokraterna 41 533 kr
Vänsterpartiet 23 683 kr
Miljöpartiet 23 683 kr
Sverigedemokraterna 130 783 kr
Landsbygdspartiet oberoende 23 683 krBilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
26
Äskande om förslag till ändringar i barn- och utbildningsnämndens investeringsbudget 2023 och 2024
Barn- och utbildningsnämnden har i ett beslut från 23 mars 2023 lyft fram behovet av att tidigarelägga budgeten på 2 mkr för inköp av inventarier till nya skol- och förskoleenheter från 2023 till 2024. Eftersom de ursprungligen beslutade budgetramarna nu bedöms vara tillräckliga kvarstår inte behovet av att flytta budgetramarna varför ärendet kan avslutas utan beaktande.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Tekniska förvaltningen har föreslagit att bidragsbeloppet för 2023 enligt typ A ska justeras från 14,5 % till 12,4 % per vägförening. Förslaget innebär att den budget som avsatts för ändamålet inte överskrids. Kultur- och tekniknämnden har med anledning av detta föreslagit kommunfullmäktige att nämnden ska tillåtas göra ändringar i reglerna för år 2023.
Kultur- och tekniknämnden ansvarar enligt nämndens reglemente för att besluta om bidrag för enskilda vägar enligt de av fullmäktige fastställda reglerna. Eftersom förslagna justeringar innebär en förändring av det fastställda regelverket så behöver kultur- och tekniknämnden få kommunfullmäktiges tillåtelse att göra ändringar. Beslutet avser endast år 2023.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
560kb Ladda ner dokument
-
-
Det finns ett behov att förtydliga kommunens arvodesbestämmelser för förtroendevalda avseende ersättningar för förlorade pensionsförmåner. Förslaget innebär ingen förändring i sak utan är bara ett tydliggörande av gällande regler.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens revisorer har gjort en granskning av hur kommunen arbetar för att vara en attraktiv arbetsgivare. Revisionsrapporten har ställts till och behandlats av kommunstyrelsen, socialnämnden, barn- och utbildningsnämnden samt kultur- och tekniknämnden som nu återrapporterar vilka åtgärder som har gjorts och som planeras att göras med anledning av det som framförts i granskningsrapporten.
I enlighet med kommunens riktlinjer för hantering av revisionens granskningsrapporter har nämndernas svar rapporterats till kommunstyrelsen, som i sin tur ska rapportera till kommunfullmäktige hur granskningsrapporten har behandlats i nämnderna.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
Svar på revisionsgranskning avseende hur kommunen arbetar för att vara en attraktiv arbetsgivare.pdf182kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
§107 SN Revisionsgranskning avseende hur kommunen arbetar för att vara en attraktiv arbetsgivare.pdf196kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
30
Svar på motion om omorganisering av hemtjänsten samt utökning av rehabiliterings- och avlastningsplatser på Västergården
Sverigedemokraterna (SD) har inkommit med en motion om omorganisering av hemtjänsten samt utökning av rehabiliterings- och avlastningsplatser på Västergården. Motionen överlämnades till kommunstyrelsen för beredning som i sin tur skickade motionen på remiss till socialnämnden.
Motionärerna föreslår att man planerar för en decentralisering och omorganisation av hemtjänsten, att antalet administrativa tjänster inom hemtjänsten reduceras, att nya lokaler skapas för hemtjänstens arbetsgrupper samt att antalet rehabiliterings- och avlastningsplatser på Västergården utökas. Av socialnämndens yttrande framgår att ett arbete med lokalöversyn samt översyn av hemtjänstens nuvarande organisation pågår inom förvaltningen. Varje ny vakans inom förvaltningen behovsprövas innan den tillsätts och med start hösten 2023 startar en ny resurs- och bemanningsstrategisk enhet i syfte att stärka förvaltningens arbete inom både bemanning och resursstrategiska frågor. Under 2023 utvecklades även arbetssättet ”Trygg hemgång” i enlighet med omställningen till Nära vård, vilket innebär att brukaren kommer direkt hem och rehabiliteras i sin hemmiljö då detta ses som mest gynnsamt för brukaren.
Baserat på socialnämndens yttrande föreslås kommunfullmäktige att anse motionen besvarad.
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
357kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Askersunds kommun har för få platser i särskilt boende och står inför att utöka lokalerna. Senast 2029 behövs drygt 70 platser, varav knappt hälften skulle ersätta befintliga platser på Syrenen och Borgmästargården och hälften är nya. Till 2040 behövs ytterligare ett trettiotal i en andra etapp.
Förvaltningen har gjort en utredning som innehåller olika delar som behöver belysas för att komma vidare i processen att bygga ett nytt boende med tyngdpunkt på frågan om lokalisering. Utredningen presenterar tre olika lokaliseringsalternativ.
När beslut om lokalisering har fattats kan beslut om att beställa en ny detaljplan för vald plats tas. Arbetet med att ta fram en förstudie inför byggnation och planering av verksamhet i de nya lokalerna tar också vid.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
En lönekartläggning ska enligt Diskrimineringslagen göras varje år i syfte att kartlägga om osakliga löneskillnader förekommer mellan könen, vilket också ligger i linje med bestämmelserna i Askersunds kommuns lönepolicy.
Lönekartläggningen har med utgångspunkt i Diskrimineringslagens regler genomförts i tre separata analyser, det vill säga mellan individer som utför lika arbete, likvärdigt arbete samt med utgångspunkt i kvinnodominerat arbete. Lönekartläggningen 2023 har genomförts i det nya kartläggningsverktyget Heartpace som implementerades 2021. Inga nya befattningsgrupper har lagts till årets lönekartläggning utan faktorplanen är likvärdig den som arbetades fram 2021.
Resultatet av 2023-års lönekartläggning visar inte på några osakliga löneskillnader. Arbetsgivaren har inte kunnat påvisa några osakliga löneskillnader i någon av analyserna lika arbete, likvärdigt arbete eller kvinnodominerat arbete. Samtliga löneskillnader har gått att knyta till marknadsfaktorer eller faktorer som faller inom ramen för den individuella lönesättningen. Ingen handlingsplan har därför upprättats. Däremot innehåller lönekartläggningen en plan för aktiva åtgärder i enlighet med Diskrimineringslagens bestämmelser.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
545kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt ny policy och nya riktlinjer för internkontroll ska de rutiner och processer som löper särskild risk att gå fel och där konsekvenserna av dessa fel kan bli omfattande, återrapporteras vid två tillfällen under året. För kommunstyrelsen ska kontrollen av att rehabärenden sätts in för de medarbetarna med upprepade korttidsfrånvaro, återrapporteras vid två tillfällen.
För barn- och utbildningsnämnden ska kontrollen av rättssäker ärendehantering och kontrollen rutiner för statsbidragsansökan återrapporteras vid två tillfällen.
Sydnärkes miljö- och byggnämnd har i sin internkontrollplan inte angivit några kontroller som ska återrapporteras vid flera tillfällen under året men har ändå gjort en delavstämning till nämnden efter årets första kvartal.
Ingen av de övriga nämnderna har någon kontroll i sin plan som ska återrapporteras mer än en gång under året.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
34
Svar på remiss avseende ansökan om undersökningstillstånd enligt minerallagen (1991:45) för området Flaxen nr 3 i Motala kommun och Askersunds kommun
Askersunds kommun har getts möjlighet att lämna synpunkter över Zinkgruvan Minings ansökan om undersökningstillstånd för området de kallar för ”Flaxen 3”, vars utbredning kan ses på kartan i ansökningshandlingarna.
Ett undersökningstillstånd innebär en ensamrätt för tillståndshavaren att kartlägga berggrundens egenskaper i syfte att ta reda på om det finns en fyndighet av koncessionsmineral inom det aktuella området. För att bryta och bearbeta eventuella fyndigheter krävs ett separat tillstånd med en egen prövning. I beredningen av detta ärende tas därför ingen hänsyn till vilken påverkan en eventuell framtida brytning kan få. Endast de risker och störningar som finns vid själva undersökningen beaktas.
Zinkgruvan Mining avser undersöka området genom diamantborrning och geofysiska mätningar. Dessa metoder har generellt låg miljöpåverkan. Borrningen kommer dessutom i huvudsak utföras under jord från befintlig gruva ut i undersökningsområdet.
Undersökningarna påverkar naturmiljön genom terrängkörning, borrning och transport av utrustning, vilket kan innebära viss avverkning av skog.
Inom området finns vissa naturvärden samt två potentiellt förorenade områden i Askersunds kommun och två potentiellt förorenade områden i Motala kommun.
Samhällsbyggnad Sydnärke anser att viss försiktighet bör iakttas i anslutning till naturvärden och potentiella föroreningar, vilka redovisas i förslag till remissvar.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens ordförande anmäler fattat ordförandebeslut avseende direktiv till stämmoombud för Leader Vättern 2023.
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
295kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
36
Ordförandebeslut avseende delegation gällande beslut om anställningar under generellt anställningsstopp
Kommunstyrelsens ordförande anmäler fattat ordförandebeslut avseende delegation gällande beslut om anställningar under generellt anställningsstopp.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
Representanter i kommunala och regionala råd ges möjlighet att lämna en rapport till kommunstyrelsen.
-
Protokoll inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde och läggs till handlingarna.
Bilagor
-
11mb Ladda ner dokument
-
-
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut sedan föregående sammanträde.
-
Meddelanden inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
En redovisning av pågående ärenden per 2023-11-07 delges kommunstyrelsen och läggs till handlingarna.
-
42
Kommundirektören informerar