Möte 2024-04-09
-
Kommunstyrelsen ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Kommunstyrelsen ska godkänna föreliggande dagordning.
-
Som ett led i att förbättra kommunstyrelsens uppsiktsplikt kallas nämnderna, bolagen och kommunalförbund till kommunstyrelsen för samtal och uppföljning gällande deras verksamheter. Vid kommunstyrelsens sammanträde den 9 april 2024 kommer socialnämnden på besök för att besvara de stående frågorna samt de frågor som kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat om enligt följande:
- Hur arbetar man med HME-resultatet?
- Redovisning av effekt av särskild satsning i budget 2023 som finansierades via elstödsbidraget
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
Personalredovisning för Askersunds kommun görs varje år i samband med bokslutet. Personalredovisningen ska ge politiker och andra beslutsfattare en övergripande redovisning av viktiga personalområden i Askersunds kommun och ge möjlighet till djupare analyser av verksamheten ur ett personalpolitiskt perspektiv.
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete (AFS 2001:1) 11 § ska arbetsgivaren följa upp det systematiska arbetsmiljöarbetet en gång per år. Om det inte fungerat bra ska det förbättras. Uppföljningen ska dokumenteras skriftligt om det finns minst tio arbetstagare i verksamheten. Syftet är att det egna arbetsmiljöarbetet ska granskas och motsvara de krav som finns i föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
-
De kommersiella lokaler som Askersunds kommun äger upplåts idag till näringsidkare via hyresavtal. Om hyresgäst önskar upphöra med sin verksamhet i lokalen har det varit brukligt att hyresgästen kommer överens om att sälja sin verksamhet till ny näringsidkare och Askersunds kommun godkänner att hyresavtal överlåtes. Den nya näringsidkaren övertar då hyresavtal med samma villkor. Mellan de två näringsidkaren sker en ekonomisk uppgörelse som Askersunds kommun inte känner till belopp av och har inte möjlighet eller rätt att påverka.
I stället för att upprätta hyreskontrakt är det möjligt att upplåta lokal genom ett upphandlat förförfarande och avtalsskrivning (tjänstekoncessionsavtal). Den verksamhet som bedrivs i lokalen får då ett tidsbegränsat avtal utifrån upprättade kriterier i de underlag som ligger till grund för upphandling. Vid avtalstidens slut görs ny upphandling.
Att övergå från hyresavtal till upphandlat förfarande kommer troligen medföra krav på ersättning vid respektive hyresavtal som avslutas med anledning av regler kring besittningsskydd i hyreslagen.
Att övergå till annan upplåtelseform kan vara lämpligt i och med att näringsidkare signalerar att man önskar avyttra sin verksamhet.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Årsredovisningen beskriver Askersunds kommuns verksamhet och ekonomi under föregående verksamhetsår. Den innehåller förvaltningsberättelse, resultaträkning, balansräkning, finansieringsanalys och en sammanställd redovisning för kommunen och dess bolag. Enligt kommunallagen skall årsredovisningen lämnas till kommunfullmäktige och revisorerna snarast möjligt och senast den 15 april året efter det år som redovisningen avser.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade 24 april 2023, §60 att fastställa budgeten för exploatering av skolan 2 till 3 057 tkr avseende utbyggnad av vatten och avlopp. I samma beslut flyttades ansvaret för projektet från kultur- och tekniknämnden till kommunstyrelsen.
Projektet glömde att redovisas i KS budget och verksamhetsplan för 2024–2027 och behöver nu läggas till i planen.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
En del av de budgeterade investeringsprojekten för 2023 har av olika anledningar blivit försenade eller har inte kunnat genomföras som planerat. Nämnderna har därför begärt ombudgeteringar för 33 608 tkr till 2024 års investeringsbudget. De projekt som är aktuella för om- och tilläggsbudgetering framgår i bilaga.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
-
Askersunds Rådhus AB har upprättat koncernredovisning. Årets resultat för koncernen är ett underskott på -11 406 tkr vilket är en förbättring jämfört med 2022 då resultatet var -14 988 tkr. Resultatet för Askersunds Rådhus AB blev 18 tkr jämfört med ett underskott på -2 tkr 2022.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
455kb Ladda ner dokument
-
777kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagens (KL) 6 kap. 1 § framgår att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje sådant bolag som avses i 10 kap. 2-6 § (hel- och delägda kommunala aktiebolag) pröva om den verksamheten som bolaget bedrivit under föregående kalenderår har varit förenligt med det fastställda kommunala ändamålet och utförs inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Kommunledningsförvaltningen har med anledning av bestämmelsen i kap. 6 3 § KL översiktligt gått igenom de verksamheter som bedrivits i kommunens hel- och delägda bolag. Utifrån genomförd granskning föreslås att kommunstyrelsen beslutar att göra bedömningen att verksamheten som respektive bolag bedrivit får anses ha varit förenlig med fastställda ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Vid fullmäktigesammanträdet i november beslutades om upptagande av nya lån 2024 på motsvarande 45 mkr. Beloppet var endast en del av det kalkylerade finansieringsbehovet för 2024. Det totala behovet för 2024 beräknas till 85 mkr varför nu beslut om de resterande 40 mkr föreslås.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund ansvarar för insamling av avfall från hushåll. Avfallshantering är avgiftsfinansierad och bedrivs enligt självkostnadsprincipen. Förpackningsinsamling ska i första hand finansieras av de verksamheter som säljer förpackade varor (producenterna). Ersättningsnivåerna är fastställda av Naturvårdsverket och kommer att betalas ut till kommunerna utifrån den rapporterade volymen och antal insamlingspunkter (schabloner). Regeringen beslutade i juni 2022 om förändringar i förpackningsförordningen vilket resulterar i att kommunerna från och med 2024 tar över ansvaret för insamling av avfall bestående av förpackningsmaterial från hushåll som tidigare hanterades av FTI AB. I dagsläget hanteras insamlingen via så kallade Återvinningsstationer (ÅVS) men under perioden fram till 2027 planerar Sydnärkes kommunalförbund att införa fastighetsnära insamling från villor via optisk sortering (flerfärgade påsar).
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
-
Efter beslut i kommunstyrelsen i Askersunds kommun den 1 september 2020 fick Samhällsbyggnad Sydnärke i uppdrag att ta fram en ny detaljplan som reglerar markanvändningen natur. Området ska göras om från tidigare industrimark till naturmark då området ingår i projekt för sanering av det gamla sågverksområdet med finansiering från Naturvårdsverket. Saneringsprojektet bygger på att marken sen i stället ska kunna nyttjas för friluftsliv.
Efter granskningen utreddes behovet av en ny detaljplan för fastigheterna. Det har efter det tagits ett beslut om att upphäva del av detaljplan för Rönneshytta 5:12, 1:64 och 1:65 m.fl. i stället för att uppföra en ny detaljplan. Detaljplanen har tidigare varit ute på samråd och granskning.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunfullmäktiges arbetsordning, §§ 31-32, ska kommunstyrelsen varje år redovisa de motioner och medborgarförslag som inte besvarats. Enligt fullmäktiges arbetsordning ska medborgarförslag vara besvarade inom ett års tid. I bifogad förteckning framgår vilka medborgarförslag och motioner som är obesvarade och under beredning.
Per den 2024-03-01 finns 22 obesvarade medborgarförslag. Ett av förslagen har varit under beredning längre än ett år men besvaras vid kommunstyrelsens sammanträde i mars.
Per den 2024-03-01 finns 10 obesvarade motioner. Ingen av motionerna har varit under beredning längre än ett år.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna (SD) har inkommit med en motion om bonus till barnskötare, vårdbiträden och undersköterskor. Motionen överlämnades till kommunstyrelsen för beredning. Motionärerna föreslår att tillsvidareanställd personal i yrkeskategorierna barnskötare, vårdbiträden och undersköterskor ska tilldelas en bonus baserat på antal arbetade timmar. Förslag på beräkningsmodell ska tas fram av HR-avdelningen och bonusen ska delas ut under innevarande mandatperiod.
Individuell lönesättning sker idag utifrån ett flertal parametrar där arbetsiver och erfarenhet är en viktig del. Det finns således redan ett system vars syfte är att premiera personal som presterar mer än godtagbar prestation. Kort förklarat kan sägas att lön får man för godkänd prestation vilket är att följa det som anges i anställningsavtalet. Den medarbetare som har ett arbetsresultat över godkänd prestation ska premieras i den individuella lönesättningen. Årligen genomförs medarbetarsamtal och lönesamtal då cheferna ska ha en dialog med sina medarbetare om prestation i förhållande till anställningsavtal och lönesättning. Att enbart koppla en bonus till arbetade timmar riskerar att inte bli ändamålsenligt eftersom man i all lönesättning måste ta hänsyn till helheten.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna (SD) har inkommit med en motion om extra timlön vid arbete med lägre bemanning än planerat på Smedsgården. Motionen överlämnades till kommunstyrelsen för beredning. Motionärerna föreslår att personal på Smedsgården som arbetar vid lägre bemanning än planerat får extra timlön. Förslag på beräkningsmodell ska tas fram av HR-avdelningen och analyseras och utvärderas inom ett år.
Socialförvaltningen och i förlängningen ansvariga chefer planerar hur arbetet på Smedsgården ska genomföras och planeras. Bemanningen ska alltid vara i paritet med vårdbehoven och det pågår ett aktivt arbete för att säkerställa detta. Nyligen har socialförvaltningen tagit över bemanningsfrågorna för den egna förvaltningens behov vilket ska förbättra arbetet med vikarieanskaffning. Vidare kommer en vårdtyngdsmätning genomföras för att säkerställa att Smedsgården resurssätts utifrån vårdbehov.
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Mariette Kemhagen (S) och Erik König (S) har inkommit med en motion om att slopa minutstyrningen i hemtjänsten. Motionen överlämnades till kommunstyrelsen för beredning som i sin tur skickade motionen på remiss till socialnämnden.
Motionärerna föreslår att minutscheman avskaffas i hemtjänsten, att tillsvidareanställning på heltid garanteras till alla som slutför vård- och omsorgsprogrammet som undersköterskor, att fler anställs inom äldreomsorgen samt att det tas fram en långsiktig kvalitetsplan för äldreomsorgen i kommunen.
Av socialnämndens yttrande framgår att tidsangivelserna i planeringen är preliminära och att nuvarande verksamhetssystem inte stödjer en förändring som innebär att dessa tas bort. Förvaltningen arbetar efter ”heltid som norm” vilket innebär att alla erbjuds en heltidsanställning vid rekrytering. Vidare framgår av nämndens yttrande att statsbidrag används för att stärka god kunskap och kompetens hos medarbetarna. Verksamheten utgår från nämndens mål i budget- och verksamhetsplanen med strävan att bedriva vård- och omsorg med hög kvalitet.
Baserat på socialnämndens yttrande föreslås kommunfullmäktige att anse motionen besvarad.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna (SD) har inkommit med en motion om jämn fördelning av skattemedel till alla barn och ungas intressen. Motionen överlämnades till kommunstyrelsen för beredning som i sin tur skickade motionen på remiss till kultur- och tekniknämnden.
Motionärerna föreslår att kommunen ska ha en jämn fördelning av skattemedel oavsett val av fritidsaktivitet och att skattemedel ska omfördelas från kulturbudgeten i händelse av att ojämnhet rådet samt att en ny bidragsform införs som genererar ett bidrag för barn och unga upp till 18 år och äldre över 68 år som förening/näringsidkare kan söka.
Av kultur- och tekniknämndens yttrande framgår att nämnden arbetar efter kommunen kultur- och fritidsprogram där en av inriktningarna som anges är att ”ett varierat och inkluderande kultur- och fritidsutbud i kommunen är viktigt utifrån tillgänglighet, allas lika värde och folkhälsa”. Alla kommuninvånare ska möjlighet till en meningsfull fritid genom ett brett utbud till rimliga kostnader. Utifrån att verksamheter har olika förutsättningar kan fördelningen av skattemedel behöva se olika ut för att möjliggöra ett brett utbud. Bidrag till näringsverksamhet är inte lämpligt då det enligt kommunallagen inte får ges individuellt riktat stöd till enskilda näringsidkare om det inte finns synnerliga skäl.
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
20
Svar på motion om konstnärlig utsmyckning vid kommunala nybyggen samt hantering av kommunala konstverk
Sverigedemokraterna (SD) har inkommit med en motion om konstnärlig utsmyckning vid kommunala nybyggen samt hantering av kommunala konstverk. Motionen överlämnades till kommunstyrelsen för beredning som i sin tur skickade motionen på remiss till kultur- och tekniknämnden.
Motionärerna föreslår att kommunens slutar arbeta enligt den nationellt så kallade ”enprocentsregeln” vid konstnärlig utsmyckning samt att konsten i kommunens ägo inventeras och placeras ut på publika platser. Av kultur- och tekniknämndens yttrande framgår arbete efter ”enprocentsregeln” bidrar till att göra konsten tillgänglig för alla och möjliggör avsättning av medel för konstnärlig gestaltning i samband med ny-, om- och tillbyggnationer. Även konsten i kommunens befintliga ägo ska vara tillgänglig och konsten ska visas så att allmänheten kan ta del av den. Konsten placeras bland annat i väntrum, foajéer, korridorer och personalrum. Det är nämndens uppfattning att nuvarande inriktning och arbetssätt kring den kommunala konstsamlingen fungerar väl.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
Kurt Blomqvist (S) har inkommit med en motion om gång- och cykelväg på Närlunda. Motionen överlämnades till kommunstyrelsen för beredning som i sin tur skickade motionen på remiss till kultur- och tekniknämnden.
Motionären föreslår att kommunen ska anlägga en gång- och cyckelväg utefter Ärlevägen 2, Fågelvägen 1 och grönytan mellan Fågelvägen och Närlundavägen för att på så sätt skapa en säker gång- och cykelväg från Närlundaskolan till Bergslagsvägen. Av kultur- och tekniknämndens yttrande framgår att tekniska förvaltningen har planerat att anlägga en gång- och cykelväg som binder ihop de ovan nämnda gatorna för att skapa en säker gång- och cykelväg från Närlundaskolan till Bergslagsvägen. Kommunen kommer till Region Örebro län ansöka om statlig medfinansiering år 2025 där detta projekt planeras ingå.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
-
När lag (2023:407) om viktigt meddelande till allmänheten trädde i kraft 1 januari 2024 så krävdes att kommunen delegerar rätten att begära VMA för kommunens räkning till vissa funktioner. Varje kommun har fått ett specifikt telefonnummer till SOS Alarms krisberedskapsavdelning. Detta nummer är hemligt och får bara delges personer som delegerats rätten av kommunstyrelsen.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit där förslagsställarna föreslår att kommunen åter ska öppna tillagningsköket i Rönneshytta.
I samband med sparkrav 2018 tog kommunen beslut om att maten till Rönneshytta skola skulle tillagas på Sjöängen. Besparingen bestod av att centralisera verksamheten och på det sättet få den mer personaleffektiv. Köket i Rönneshytta hade dessutom slitna lokaler med en gammal maskinpark som inte längre var lämplig att tillaga skolmat i. Investeringar krävdes för en fortsatt drift av köket. Förutsättningarna har inte förändrats. Att öppna skolköket igen skulle innebära ökade kostnader och även en renovering av köket och byte av stora delar av maskinpark.
Sjöängen har ett toppmodernt kök med utmärkta kockar som ska kunna tillaga minst lika god mat som det tidigare köket. Vi får säkerställa att mat som är god och uppskattad levereras genom matråd och god kommunikation med eleverna. Som läget är i dag är förslaget inte möjligt att genomföra utan kräver långsiktiga investeringar och utökad budget.Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
21kb Ladda ner dokument
-
-
24
Svar på medborgarförslag om att servera köttbullar och makaroner varje dag utöver rätterna i den befintliga skolmatsedeln
Ett medborgarförslag har inkommit där förslagsställaren önskar att kommunen serverar köttbullar, korv och makaroner varje dag utöver rätterna i den befintliga skolmatsedeln. Vi delar medborgarens mål att alla elever ska kunna äta sig mätta i skolan varje dag. Dock går förslaget inte ihop med kommunens kostpolitiska program och Livsmedelsverkets riktlinjer. Bland annat ser vi det svårt att lyckas med att följa näringsrekommendationer och ännu svårare att lyckas med den gröna omställningen. Skolmåltiden har en viktig roll att erbjuda elever möjligheten att testa på olika slags mat. För att täcka barns näringsbehov behövs en varierad meny. Förslaget skulle även innebära högre livsmedelskostnader.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
-
Länsstyrelsen har mottagit en remiss från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) gällande förslag till områden av riksintresse för totalförsvarets anläggningar, den civila delen. Länsstyrelsen inhämtar under remisstiden synpunkter från kommuner och andra aktörer.
MSB föreslår att samtliga ledningar och stationer i transmissionsnätet för el samt ledningarna i distributionsnätet för el mellan fastlandet och Gotland med tillhörande stationer ska utgöra områden som är av riksintresse på grund av att de behövs för totalförsvarets anläggningar, enligt 3 kap. 9 § miljöbalken. Förslaget har tagits fram tillsammans med beredskapsmyndigheten Affärsverket Svenska kraftnät. Det föreslagna riksintresset är utformat så att nuvarande 50 m breda ”gator” som ledningarna går i ska kompletteras med ytterligare 50 m riksintresse på varje sida, totalt 150 m bredd. Detta i syfte att kunna förlägga ytterligare en ledning vid sidan av den nuvarande. Sättet att planera innebär alltså att man planerar ”för säkerhets skull” trots att det är osannolikt att mer än två ledningar i bredd någonsin kommer att etableras.
Askersunds kommun berörs av förslaget, då tre ledningsstråk går genom kommunen, varav två längs långa sträckor. Ledningarna passerar i närheten av Åsbro, Lerbäck, Rönneshytta och Zinkgruvan, vilket gör att det relativt yviga förslaget skulle riskera att hämma dessa orters utveckling. I områden med glesare bebyggelse kan riksintresset påverka enskilda boende och markägare negativt, vilket enkelt kan undvikas om man avgränsar riksintresset på ett mer detaljerat sätt. Som förslaget är utformat är det lätt att se paralleller till dagens strandskyddsregler.
Förslaget till svar bygger på att kommunen ser vikten av goda möjligheter för en utbyggnad av eldistributionsnätet, men att utbredningen av riksintresset inte får bli så omfattande att det skapar problem i andra sammanhang. Vi föreslår att riksintresset läggs på ena sidan av ledningen samt att utökningen bara görs där det är rimligt att tro att ledningsnätet faktiskt kommer att byggas ut. Vi framhåller också att avgränsningen måste göras i samråd med berörda kommuner i stället för i form av en generell regel utan hänsyn till lokala förutsättningar.
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
-
Direktiv ska ges till kommunens ombud vid årsstämma för LEADER Mellansjölandet den 10 april. Vid stämman ska ombudet ta ställning till ansvarsfrihet för föreningens styrelse samt de förslag som i övrigt presenteras vid stämman.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut sedan föregående sammanträde.
-
Protokoll inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
Meddelanden inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
En redovisning av pågående ärenden per 2024-04-09 delges kommunstyrelsen och läggs till handlingarna.
-
31
Kommundirektören informerar