Möte 2023-03-07
-
Kommunstyrelsen ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Kommunstyrelsen ska godkänna föreliggande dagordning.
-
Som ett led i att förbättra kommunstyrelsens uppsiktsplikt kallas nämnderna, bolagen och kommunalförbund till kommunstyrelsen för samtal och uppföljning gällande deras verksamheter. Vid kommunstyrelsens sammanträde 2023-03-07 kommer förvaltningschef samt ordförande för barn- och utbildningsnämnden på besök för att besvara de stående frågorna samt de frågor som kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat om enligt följande:
- Beskriv er analys och hur ni tänker arbeta med barn som har både hög och låg måluppfyllelse i tidiga år
- Redovisa hur arbetet gått med elever med hög frånvaro
- Hur långt har man kommit med att införa planeringstid i förskolan?
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
Kommunfullmäktige beslutade 2014 att inrätta ett folkhälsoråd i stället för ett folkhälsoutskott under kommunstyrelsen. Arbetet med folkhälsofrågor bedrivs gemensamt i Sydnärke genom Sydnärke folkhälsoteam och det är önskvärt att det organiseras på ett mer likartat sätt i kommunerna. Förslaget att avskaffa folkhälsorådet i Askersund är ett led i detta. Folkhälsoarbetet föreslås utgå direkt från kommunstyrelsen och att folkhälsoteamet besöker kommunstyrelsen inom ramen för kommunensstyrelsens verksamhetsuppföljning.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
349kb Ladda ner dokument
-
886kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
815kb Ladda ner dokument
-
529kb Ladda ner dokument
-
298kb Ladda ner dokument
-
456kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut finns sedan tidigare att beställa Fas 1 innebärande projektering och budgetering av entreprenaden, en SKR förskola typ C, KS § 151 2022-06-23. Beslut ska nu fattas gällande tecknande av avtal avseende byggnation, Fas 2, av ny förskola Solberga. Förskolan kommer ha 6 avdelningar i två våningar och vara placerad intill Solberga IP.
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
653kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut finns sedan tidigare att beställa Fas 1 innebärande projektering och budgetering av entreprenaden, en SKR förskola typ C, KS § 150 2022-06-23. Beslut ska nu fattas gällande tecknande av avtal avseende byggnation, Fas 2, av förskolan Mosippan. Förskolan kommer ha 6 avdelningar i två våningar och vara placerad intill befintlig förskola, Mosippan.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
653kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
I avsiktsförklaring tecknad den 25 maj 2013 mellan Askersunds kommun och Silkflower Import in Askersund AB framkommer att Silkflower, i syfte att skapa möjlighet för att utöka sin fastighet och bygga ut sitt lager, ska bekosta flytt/nybyggnation av Askersunds kommuns förrådsbyggnad.
Med anledning av att förrådsbyggnaden får ny plats sker även en utveckling av byggnaden utifrån nuvarande behov. För att motsvara verksamhetens behov behöver grunden bestå av platsgjutna plintar samt gjuten platta i varmdelen. Varmförrådet förses med en rullport plus att kalldelen asfalteras.
Kommunstyrelsen har i Reinvesteringsplan 2023 med plan 2024-2027 (§221 KS 2022-11-01) avsatt 400 tkr för genomförande av avsiktsförklaring tecknad med Silkflower. Projektet är avsett att genomföras under 2023.Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
905kb Ladda ner dokument
-
702kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
-
Medarbetarundersökning 2022 har genomförts med hjälp av de nio frågorna i Hållbart Medarbetar Engagemang, HME (enligt SKR och RKA). Svarsfrekvensen var 74,6 % (718 svar av 966). Resultatet delas upp och redovisas för olika verksamheter och rapporteras sedan in i Kolada där jämförelser kan göras med andra kommuner. Kommunens totala HME-index blev 77.
Ledarskapsindex: 76
Styrningsindex: 77
Motivationsindex: 79Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen delges information om arbetet med översiktsplan för Askersunds kommun.
-
Kommunstyrelsen delges information om samråd avseende vindpark Björnamossen. Samrådsmöte äger rum den 2023-03-08 och kommunstyrelsen har möjlighet att inkomma med synpunkter inför samrådet. Beslut i ärendet fattas vid kommunstyrelsens sammanträde den 2023-04-11.
Bilagor
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplan för tillfällig vistelse och besöksanläggning inom Askersunds golfbana i Åmmeberg har varit föremål för planprocess sedan 2011 då positivt planbesked gavs. Omfattande utredningsarbete kring de förorenade gruvrester som finns i området har skapat ett gott kunskapsläge. Bedömning är att föreslagen markanvändning är förenlig med platsens förutsättningar och att detaljplanen bedöms vara redo för antagande.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
410kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
670kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige antog 2020-02-24, § 8, kostpolitiskt program för Askersunds kommun 2020-2022. Programmet ska revideras varje mandatperiod. Samtliga partier deltog under 2020 i framtagande av programmet. Under framtagandet diskuterades även programmet med berörd personal på APT, Sydnärkes folkhälsoteam samt nutritionssköterskor. Det har inför kommande period inte framkommit några signaler om förändrade ambitioner.
Kultur- och tekniknämnden beslutade vid sammanträde 2022-11-10, § 140, att nuvarande kostpolitiskt program ska fortsätta gälla tills vidare.
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
Vid styrelsemötet för Askersunds Rådhus AB 2022-11-14 då styrelsen hade ägardialog med dotterbolagen, togs frågan upp om antalet suppleanter i styrelserna för de kommunala bolagen ska minskas från fem till två i samband med den nya mandatperioden då nya styrelser ska utses. Förslaget kom från VD:n för dotterbolagen. Styrelsen ställde sig positiva till förslaget och beslutade att ge VD i Askersunds Rådhus AB i uppdrag att skicka ut förslaget på remiss till partierna. Remissvaren visar att det finns en samsyn att minska antalet suppleanter. Det är bolagsordningen som anger antalet suppleanter och för att genomföra förändringen så har förslag till reviderad bolagsordning för Askersunds Rådhus AB tagits fram. Förändringar avseende att det ska vara möjligt att skicka kallelse till bolagsstämman även via epost har skrivits in.
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
398kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Vid styrelsemötet för Askersunds Rådhus AB 2022-11-14 då styrelsen hade ägardialog med dotterbolagen, togs frågan upp om antalet suppleanter i styrelserna för de kommunala bolagen ska minskas från fem till två i samband med den nya mandatperioden då nya styrelser ska utses. Förslaget kom från VD:n för dotterbolagen. Styrelsen ställde sig positiva till förslaget och beslutade att ge VD i Askersunds Rådhus AB i uppdrag att skicka ut förslaget på remiss till partierna. Remissvaren visar att det finns en samsyn att minska antalet suppleanter. Det är bolagsordningen som anger antalet suppleanter och för att genomföra förändringen så har förslag till reviderad bolagsordning för Askersundbostäder AB tagits fram. Förändringar avseende att det ska vara möjligt att skicka kallelse till bolagsstämman även via epost har skrivits in. Övriga ändringar har gjorts för att likrikta bolagsordningarna för kommunens bolag. I och med att årsredovisningar behandlas av kommunfullmäktige numera har stycket om att kalla ledamöterna i kommunfullmäktige till stämman tagits bort i paragraf 11.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
398kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Vid styrelsemötet för Askersunds Rådhus AB 2022-11-14 då styrelsen hade ägardialog med dotterbolagen, togs frågan upp om antalet suppleanter i styrelserna för de kommunala bolagen ska minskas från fem till två i samband med den nya mandatperioden då nya styrelser ska utses. Förslaget kom från VD:n för dotterbolagen. Styrelsen ställde sig positiva till förslaget och beslutade att ge VD i Askersunds Rådhus AB i uppdrag att skicka ut förslaget på remiss till partierna. Remissvaren visar att det finns en samsyn att minska antalet suppleanter. Det är bolagsordningen som anger antalet suppleanter och för att genomföra förändringen så har förslag till reviderad bolagsordning för Askersunds Industrifastigheter AB tagits fram. Förändringar avseende att det ska vara möjligt att skicka kallelse till bolagsstämman även via epost har skrivits in. Övriga ändringar har gjorts för att likrikta bolagsordningarna för kommunens bolag. I och med att årsredovisningar behandlas av kommunfullmäktige numera har stycket om att kalla ledamöterna i kommunfullmäktige till stämman tagits bort i paragraf 11.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
398kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen visar på en negativ avvikelse mot budget med 2 629 tkr. Utfallet blev betydligt sämre än vad som prognostiserats under året. Orsak till detta är bland annat att slutavräkningen från Sydnärkes IT är högre än beräknat (-336 tkr), högre kostnader på fastighetssidan för framför allt fastighetsunderhåll, renhållning och el i lokaler för affärsverksamhet (-1 292 tkr) samt lägre intäkter för försäljning av mark för exploatering (-852 tkr). Även avräkning från Sydnärkes miljönämnd har en negativ påverkan på resultatet (-800 tkr). Det är en avvikelse på cirka 600 tkr jämfört med tidigare prognoser. Fler har utnyttjat friskvårdsbidraget än beräknat (-143 tkr) och kostnaderna för personalkaffe har nästan fördubblats mot budget (-233 tkr).
Kostnaderna för skolskjutsar (-563 tkr) och försäkringar (-573 tkr) överstiger budget och det beror främst på höga priser för drivmedel och att en ny försäkring för investeringsprojekt är tecknad, där premien är kostnadsstyrd och i och med att kommunen har många stora projekt blir den dyrare.
Det som påverkat positivt är att budgeten för marknadsföring, turism och näringslivsutveckling inte utnyttjats fullt ut. Lönekostnaderna har under året varit lägre på grund av sjukfrånvaro, tjänstledighet och annan frånvaro. Kostnaderna för färdtjänst är lägre än förväntat (332 tkr). Extra bidrag har betalats ut till följd av kriget i Ukraina (250 tkr). Arbetsmarknadsenheten visar ett överskott på 544 tkr till följd av högre försäljningsintäkter och bidrag samt lägre lönekostnader. Politisk verksamhet visar ett överskott på 213 tkr vilket beror på lägre kostnader för arvoden och representation.
Av kommunstyrelsens totalt 12 mål har fem mål uppnåtts, 42 procent. Ett mål är delvis uppnått medan sex mål inte är uppnådda.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
950kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningsförvaltningen har under 2022 genomfört kontroll av rutiner och arbetsmoment i enlighet med den av kommunstyrelsen beslutade planen. Alla kontrollerna har kunnat genomföras enligt plan. De brister som föranleder åtgärder redovisas.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Det har inkommit ett medborgarförslag där förslagsställaren har lämnat olika förslag på förbättringar vid bostadsområdet Västra strandparken i Askersunds tätort. Problemen som förslagsställaren lägger fram är: det finns för få parkeringsplatser, dåligt utmärkta parkeringsplatser, parkeringsplatsen för rörelsehindrade respekteras inte, husbilar som upptar många parkeringsplatser och står under lång tid samt fordon som upplevs köra fort.
Förvaltningen föreslår att parkeringsplatserna som finns längst med Strandparksgatan markeras tydligare med målning för respektive parkeringsruta. Vi föreslår även att flytta vägmärket parkering för rörelsehindrade så det blir tydligare för de som parkerar.
Angående husbilar föreslår förvaltningen att inte sätta upp något vägmärke som förbjuder husbilar, då dessa är tillåtna att stå på parkeringen. Däremot föreslår vi att parkeringsbevakning ska öka på platsen så att problemet med långuppställning åtgärdas.
I området råder redan en låg hastighetsgräns på 30km/h, vi kan inte sänka hastigheten mer då denna hastighet är den lägsta som är möjlig att reglera enligt trafikförordningen.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
-
Region Östergötland ställer ut sitt förslag till Rumslig strategi för Östergötland på remiss. Askersunds kommun är som granne till regionen remissinstans. Strategin har ett östgötskt perspektiv och kommer att vara vägledande i såväl mellanregionala som mellankommunala frågor. Den regionala utvecklingsstrategin för Östergötland är utgångspunkt och den rumsliga strategin ger en mer detaljerad bild av den rumsliga utvecklingen.
Det som står skrivet i strategin förefaller överlag vara bra. Problemet är mer vad som inte står där. Förslaget till svar bygger på följande huvudsakliga synpunkter:
- Det finns ett mycket stort fokus på tågtrafik, medan vägtrafik och hamnar är nedtonade
- Det saknas stråkbeskrivningar för besöksnäring och rekreation
- Grannkommuner till Östergötland bör presenteras i kartbild för att bättre förstå det regionala sammanhanget
- Hallsberg bör lyftas fram mer som målpunkt avseende logistik
- Planering för trafik med drönare bör beröras i strategin
- Det är bra att man lyfter fram järnvägsprojektet Stockholm-Oslo i strategin
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
Motala kommun ställer ut sin trafik- och mobilitetsstrategi på remiss. Förslaget till remissvar bygger på följande synpunkter:
Vi framhåller vikten av att lyfta riksväg 50 som en pulsåder inom och mellan våra regioner och mellan E4 och E 20. Detta bör framhållas i flera sammanhang och inte bara under avsnittet som rör kollektivtrafik. Vi påpekar även behovet av att stärka möjligheten till cykelförbindelser över kommungränsen, längs Vättern, samt att strategin bör beröra cykling för rekreation och turism. Med tanke på att planen siktar på 2040 bör den även omfatta avsnitt om drönartrafik.
Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
-
21
Ändring, tillägg till ansökan och överenskommelse om fastighetsbildning Stadskvarn 1:46 och 1:47 i Askersund
2021-09-07 fattade kommunstyrelsen beslut om att teckna kontrakt och godkänna förslaget till fastighetsbildning för fastigheterna Stadskvarn 1:46, 1:47 och 1:55. Nuvarande ägare av fastigheten Stadskvarn 1:46 och del av fastigheten Stadskvarn 1:47 ville vid det tillfället bygga ytterligare ett hus och placera detta på fastigheten Stadskvarn 1:47 som delägs tillsammans med kommunen. Delägaren var villig att släppa sin övriga andel i fastigheten om han erhöll en mindre markdel av Stadskvarn 1:47. Delägaren var dessutom villig att överlåta en stor del av sin helägda fastighet Stadskvarn 1:46 enligt föreslagen överenskommelse. Affären var villkorad med att bygglov kunde erhållas.
Nu föreslås en ändring av ovanstående enligt det förslag som finns i kontraktsförslag eftersom fastighetsägaren i nuläget bestämt sig för att inte gå vidare med byggnation. Ersättningen för överförd mark föreslås oförändrat till 150 000 kronor som ska erläggas av Askersunds kommun. Kommunen erhåller hela fastighetsägarens del av stadskvarn 1:47. Kommunen tar i gengäld ytterligare 10 procent av förrättningskostnaden, totalt tar kommunen 90 procent av förrättningskostnaden.
Bilagor
-
572kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
721kb Ladda ner dokument
-
-
Representanter i kommunala och regionala råd ges möjlighet att lämna en rapport till kommunstyrelsen.
-
Protokoll inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut sedan föregående sammanträde.
-
Meddelanden inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
En redovisning av pågående ärenden per 2023-03-07 delges kommunstyrelsen och läggs till handlingarna.
-
27
Kommundirektören informerar