Möte 2023-06-07
-
Kommunstyrelsen ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
-
Kommunstyrelsen ska godkänna föreliggande dagordning.
-
Vid kommunstyrelsens sammanträde 2023-05-02, § 105, fick socialnämnden i uppdrag att redovisa hur nämnden arbetar för att minska det ekonomiska underskottet. Socialnämnden besöker kommunstyrelsen vid dagens sammanträde för att redovisa uppdraget.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
812kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen delges information om pågående projekt, uppföljning av reinvesteringar 2023, omförhandling av hyror/arrenden, lokalförsörjningsplan samt diskussion kring kommersiella fastigheter.
-
Kommunstyrelsen har i reinvesteringsplan 2023 med plan 2024-2027 (§ 221, KS 2022-11-01) avsatt 2 600 tkr (2023) och 800 tkr (2024) för genomförande av åtgärder på Åmmebergs skola/förskola. Innan arbete påbörjas ska kommunstyrelsen fatta ett startbeslut.
Projektet omfattar åtgärder för att upprätthålla byggnadens värde och tekniska funktion samt åtgärder för förskolans behov av anpassningar i lokalerna för att verksamheten ska kunna bedrivas ändamålsenligt. Byggstart för projektet planeras till sommaren 2023. Verksamheten kan flytta in årsskiftet 2023/2024.
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
814kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har fastställt plan för reinvesteringar av kommunalt ägda byggnader (§ 221, 2022-11-01). Efter det att planen fastställts har luftvärmepumpen på Citycamp gått sönder och behöver bytas ut. Medel för åtgärden (200 tkr) omfördelas från projekt ”Solberga IP, utbyte belysning”. Projektets planerade åtgärder med att byta ut ineffektiv belysning på IP kommer att genomföras men delar (utbyte stolpbelysning) genomförs inte under 2023 utan planeras in för senare genomförande i reinvesteringsplan 2024–2028.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens revisorer har gjort en granskning av informationssäkerhet i Askersunds kommun. Revisionsrapporten har ställts till, och behandlats av, styrelsen och samtliga nämnder i kommunen som nu återrapporterar vilka åtgärder som har gjorts och som planeras att göras med anledning av det som framförts i granskningsrapporten.
I enlighet med kommunens riktlinjer för hantering av revisionens granskningsrapporter har nämndernas svar rapporterats till kommunstyrelsen, som i sin tur ska rapportera till kommunfullmäktige hur granskningsrapporten har behandlats i nämnderna.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Johan Calais (S) har motionerat om att bussar som ej är i tjänst och körs tomma mellan resecentrum och depån på Ullavivägen i Askersunds by ska använda den norra utfarten för att inte onödigtvis åka genom centrum, där problem med såväl trängsel som säkerhet för oskyddade trafikanter kan uppstå. Bussar i linjetrafik med av- och påstigning vid torget föreslås inte påverkas av ändringen.
Länstrafikens avtal med entreprenörerna är konstruerat så att entreprenören får betalt per sträcka och per tid. Den föreslagna vägen är 2 km längre än den nuvarande. Den extra kostnaden på grund av ökad körsträcka och ökad tidsåtgång beräknas av Länstrafiken/Svealandstrafiken till minst 750 tkr per år, vilket skulle innebära antingen minskad annan trafik eller en lösning där kommunen belastas med en extra kostnad.
Utöver detta tillkommer trafiksäkerhetsaspekten. Vänstersvängen på väg från depån, ut från Vretstorpsvägen på riksväg 50, är klassad som hög risk medan vänstersvängen vid utfart från Askersund vid norra infarten klassas som mellanrisk. Frågan har utretts tidigare och vid detta tillfälle kom protester från fackligt håll med motiveringen att trafiksäkerheten för chaufförerna skulle försämras.
Om en förändring ändå skulle genomdrivas i enlighet med motionärens förslag, så måste processen starta åtminstone 18 månader i förväg, då omloppsändringar påverkar trafiken i hela Sydnärke.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
-
Rolf Karlsson (S) har inkommit med en motion om tillgång till handlingar till kommunfullmäktige och nämnder för medborgare. Motionären beskriver hur det kan skapa ett större engagemang om alla har tillgång till de handlingar som ligger som grund för beslut. Idag kan man endast se kallelsen till fullmäktige men inte underliggande dokument som är underlag för beslut.
Det pågår redan ett arbete hos kommunledningsförvaltningen med att publicera handlingar till allmänheten på kommunens nya hemsida när den publiceras. När hemsidan publiceras så kommer medborgare kunna läsa handlingar från kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, socialnämnden, barn- och utbildningsnämnden samt kultur- och tekniknämnden inför sammanträdena. Undantaget är handlingar som innehåller sekretess eller känsliga personuppgifter.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har fått i uppdrag att se över Kommunala pensionärsrådets (KPR) roll och arbetssätt. KPR föreslås organiseras under kommunstyrelsen i stället för under socialnämnden och få ett mindre formaliserat arbetssätt. Förslaget innebär att rådets reglemente upphävs och att kommunstyrelsen i stället beslutar om en arbetsmodell. Det nya arbetssättet skall gälla från och med 2024-01-01.
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har fått i uppdrag att se över roll och arbetssätt för rådet för funktionshinderfrågor (RFF). Rådet föreslås organiseras under kommunstyrelsen i stället för under socialnämnden och få ett mindre formaliserat arbetssätt. Förslaget innebär att rådets reglemente upphävs och att kommunstyrelsen i stället beslutar om en arbetsmodell som ska gälla från och med 2024-01-01.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens reglemente för intern kontroll skall varje nämnd årligen rapportera resultatet från uppföljningen av den interna kontrollen inom nämnden till kommunstyrelsen. En sammanfattning av de brister som påvisats vid internkontrollen 2022 finns i bilaga.
Bilagor
-
181kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt alkohollagen ska kommunen utöva tillsyn över servering av alkoholdrycker samt handlägga ansökningar om serveringstillstånd. Kommunen ska också utöva tillsyn över butiker som detaljhandlar med folköl. Tillsynen kan delas in i en yttre tillsyn som sker på serveringsstället och en inre tillsyn där kommunen kontrollerar tillståndshavarens ekonomiska förhållanden och betalning av skatter och avgifter.
Med tilltagande kostnader under senare år visar det sig nödvändigt med en viss höjning av taxorna för att säkerställa finansieringen av kommunernas handläggning och tillsyn enligt alkohollagen. Taxorna föreslås uppräknas med konsumentprisindex i oktober månad året före avgiftsåret med index i oktober 2023 som bas. Avgifterna avrundas till närmaste hundratal kronor och justeras årligen enligt KPI efter behov.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Under perioden oktober 2022 till oktober 2023 löper de leasingavtal ut som kommunen har för sina skrivare och kopiatorer. Ett stort antal maskiner är uttjänta och inte längre funktionsdugliga och behöver därför bytas ut. För att kunna byta ut maskinerna görs avrop från Addas ramavtal vilket innebär att kommunen hädanefter kommer att äga sina skrivare/kopiatorer istället för att leasa. Den budget som funnits för att betala leasingavgiften kommer därmed att användas för att istället täcka kapitaltjänstkostnader (avskrivningar och internränta).
Nämnderna har i sina budgetäskanden för investeringar 2024–2028 tagit med budget för inköp av skrivare/kopiatorer men redan för 2023 behöver uppskattningsvis 15-20 maskiner bytas ut varför ett anslag på 600 tkr behöver sättas av för ändamålet.
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Barn- och utbildningsnämnden har beslutat att flytta investeringsanslag på 2 mkr från 2024 avseende inventarier till nya Närlunda skola till inköp redan under 2023. Inköpen i år avser inventarier och installationer till Hammars skola men även till andra skol- och förskoleenheter. Då budgetförändringen medför förändringar av kommunens driftkostnader 2023 och 2024 så behöver förändringen godkännas av kommunfullmäktige.
En samlad bild över hur hela anslaget kommer att användas läggs till ärendet innan kommunstyrelsens sammanträde 2023-06-07.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
En budget med plan har arbetats fram avseende driftbudget för åren 2024–2027 och investeringsbudget för åren 2024–2028. I budgeten finns intentionen att så snart som möjligt kunna hålla en stabil resultatnivå som motsvarar 2 % av kommunens skatteintäkter och generella statsbidrag men också att inom planperioden kunna börja minska låneskulden.
Varje nämnd skall ange relevanta verksamhetsmål och handlingsplaner för att kommunfullmäktiges mål ska uppfyllas. Nämnderna ska prioritera sitt arbete inom de ekonomiska ramar som tilldelats. Nämnderna ska säkerställa god planeringsförmåga och strategiskt arbeta med möjligheter och behov för de egna verksamheterna de kommande åren.Varje nämnd skall fatta beslut om budget och verksamhetsplan för den egna verksamheten utifrån kommunfullmäktiges mål och budget. Verksamhetsplanen utgör nämndens huvudsakliga styrdokument för verksamheten. Nämnderna ska i sina verksamhetsplaner redogöra för på vilket sätt de av kommunfullmäktige beslutade program som är relevanta för nämnden, beaktas.
Nämnderna ska vara aktiva och delaktiga i budgetarbetet genom att i samband med beslut om verksamhetsplan ta fram det underlag som behövs för budgetberedning och kommande beslut om budget i kommunfullmäktige. Nämndens arbete ska präglas av långsiktighet och god framförhållning.Nämnderna ska i delårsbokslut och årsbokslut utöver ekonomisk redovisning, redovisa verksamhetsmål och måluppfyllelse samt redovisa av kommunfullmäktige givna uppdrag.
Uppföljning av de av kommunfullmäktige beslutade programmen görs i samband med årsbokslut.Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
747kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen ska kommunstyrelsen föreslå fullmäktige fastställa skattesatsen för det kommande budgetåret, i samband med budgetbeslutet dock senast i oktober månad. Sedan 2022 har Askersunds kommun haft en skattesats på 21,85 % vilket var en sänkning med 0,10 % jämfört med året dessförinnan. Senaste höjning med 60 öre är från 2014. För 2024 är förslaget att skattesatsen blir oförändrad.
Bilagor
-
164kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Samordningsförbund Sydnärke har inkommit med en årsredovisning för 2022. Årets resultat är ett underskott på -351 tkr som flyttas över till 2023. Det egna kapitalet uppgår per 2022-12-31 till 492 tkr.
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes Kommunalförbund har inkommit med en årsredovisning för 2022. Då verksamheten är taxefinansierad ska förbundet redovisa ett resultat lika med 0. För att kunna göra det har 557 tkr i överskott redovisats till resultatutjämningsfond. Resultatet mot budget var ett överskott på 4 202 tkr. Överskottet beror i huvudsak på förseningar vid byggnation av de nya återvinningscentralerna. Även utfallet på köpta tjänster blev lägre än budgeterat. Utfallet för Askersunds kommuns renhållningskollektiv var ett överskott på 630 tkr vilket var ca 1 358 tkr bättre än budget.
Bilagor
-
170kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen förvaltar åtta stiftelser varav utdelning ur stiftelsen beslutas under barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott i tre. De resterande fem beslutas av socialnämndens arbetsutskott. På grund av stiftelsernas storlek revideras två av stiftelserna externt och de andra sex av kommunens beslutade revisor.
Kommunens ekonomiavdelning sköter den löpande förvaltningen och ansvarar för att redovisningen sker enligt bokföringslagen och bokföringsnämndens rekommendationer samt att en årsredovisning upprättas.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunledningsförvaltningen har sammanställt en månadsrapport och prognos för helåret beräknad på utfallet och på nämndernas budgetuppföljningar per 31 maj. Prognosen redovisar ett negativt resultat på -13,5 mkr, vilket är 17,8 mkr sämre än det budgeterade resultatet på 4,3 mkr.
Även om resultatet på sista raden är på samma nivå som vid den föregående kvartalsrapporten så har resultatet egentligen förbättrats med ca 4 mkr. I den här månadsrapporten är hänsyn tagen till lönerevisionens fulla effekt vilket är ca 3 mkr över avsatt anslag samt till reavinstförlusten som bokförts vid försäljningen av fastigheten Verkstaden 8. Däremot så har skatteintäkterna förbättrats något samt att några nämnder har förbättrat sina helårsprognoser.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen har till Lantmäteriet lämnat in ansökan om fastighetsbildning för genomförandet av detaljplan Nordhagen 1:33 m.fl. med aktnummer 1882-P140. Detaljplanen anger att kommunen ska vara huvudman för allmän platsmark. Dock ägs en mindre del av det område som utgörs av allmän platsmark idag av en privatperson, men görs genom frivillig överenskommelse om fastighetsreglering möjlig för kommunen att lösa in. Området är cirka 100 kvm stort.
Ersättningen för marken till fastighetsägaren föreslås till 5000 kr. Ersättningen grundar sig på överenskommelse med fastighetsägaren.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
-
Efter samtal med utvecklingschef har Samhällsbyggnad Sydnärke fått i uppdrag att ta fram förslag på vägnamn, vägsträckningar och områdesnamn inom detaljplanerat område (Detaljplan 1882-P140) Nordhagen.
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit där förslagsställaren önskar att kommunen kompletterar belysningen utmed gång- och cykelvägen mellan Kvarnhagsvägen och Edövägen (förbi Djupviken). Förslagsställaren anser att komplettering bör göras för att höja säkerheten på vägen till bostadsområdet vid Edö.
Tekniska förvaltningen instämmer i att känslan av trygghet skulle öka om sträckan var belyst. En utveckling av gång- och cykelvägen till Edö med belysning finns dock inte med i kultur- och tekniknämndens verksamhetsplan 2023-2027, planerade projekt för utveckling av gata, mark och park. Belysning av sträckan kommer att finnas med som idé inför kommande budgetplanering.
Önskemål om belysning har lämnats in av andra förslagsställare vid andra tidpunkter och andra synpunktskanaler.
Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
22kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
-
25
Remissvar på promemorian Likvärdiga krav på mål och riktlinjer för alla utförare av kommunal verksamhet (Fi2023/01006)
I denna promemoria föreslås att det program med mål och riktlinjer som fullmäktige ska besluta enligt 5 kap. 3 § kommunallagen (2017:725) för sådana kommunala angelägenheter som utförs av privata utförare ska gälla såväl privata utförare som verksamhet som bedrivs av kommuner och regioner i egen regi. Syftet med förslaget är att det ska råda likvärdiga villkor för privata utförare och kommuner och regioner i verksamheter där skötseln av en kommunal angelägenhet lämnats över till privata utförare. Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2024.
Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
-
Ägarna av en fastighet vid Södra Kärraviken har skrivit till Länsstyrelsen och önskar att permanenta sjötrafikregler inrättas för Södra Kärraviken. Detta för att stävja körning med motorbåt och vattenskoter, vilka enligt skrivelsen drar uppblåsbara ringar som ungdomar åker på. Norr om Södra Kärraviken finns naturreservatet Hargemarken, vilket även omfattar två öar i viken, Djupkullen och Måsholmen. Enligt skrivelsen är körningen omfattande och störande för såväl boende som besökare i naturreservatet samt problematisk för djurlivet i området.
Kommunen ges nu möjlighet att besvara remiss om önskemålet att införa sjötrafikregler, vilket idag inte finns för platsen. Förslaget till svar bygger på uppfattningen att befintliga regler i andra lagrum, som 9 kap. 3 § Miljöbalken (1998:808) avseende buller och 20 kap. 3 § Sjölagen (1994:1009) om störning, gör körning med motorbåt och vattenskoter på det sätt som beskrivs i skrivelsen olaglig.
Ett införande av ytterligare regler skulle således inte påverka möjligheten att legalt framföra farkoster på det aktuella sättet. Det skulle bara bli ännu lite mer olagligt. Lösningen torde snarare vara att tillsynsmyndigheten har en konstruktiv dialog med verksamhetsutövaren så att det blir tydligt vad som gäller.
Om ändå sjötrafikregler ska införas i Södra Kärraviken bör detta göras i samband med den totalöversyn av sådana som Länsstyrelsen just nu genomför i skärgården. Vi påpekar också att kommunen är angelägen om dialog, då vi (KoT-nämnden) är ansvariga för sjömärkningen.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
466kb Ladda ner dokument
-
-
Representanter i kommunala och regionala råd ges möjlighet att lämna en rapport till kommunstyrelsen.
-
Protokoll inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
29
Anmälan av ordförandebeslut avseende direktiv till stämmoombud för Vätternvårdsförbundet och Leader Vättern 2023
Kommunstyrelsens ordförande anmäler fattat ordförandebeslut avseende direktiv till stämmoombud för Vätternvårdsförbundet och Leader Vättern 2023.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
281kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens ordförande anmäler fattat ordförandebeslut avseende direktiv till stämmoombud för Hopajola 2023.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
-
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut sedan föregående sammanträde.
-
Meddelanden inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
-
En redovisning av pågående ärenden per 2023-06-07 delges kommunstyrelsen och läggs till handlingarna.
-
34
Kommundirektören informerar