Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Kommunstyrelsen ska utse en justerare att jämte ordförande justera dagens protokoll.
Kommunstyrelsen ska godkänna dagordningen för dagens sammanträde.
Som ett led i att förbättra kommunstyrelsens uppsiktsplikt kallas nämnderna, bolagen och kommunalförbund till kommunstyrelsen för samtal och uppföljning gällande deras verksamheter. Vid kommunstyrelsens sammanträde den 3 juni 2025 kommer Sydnärkes folkhälsoteam på besök för att besvara de stående frågorna samt de frågor som kommunstyrelsens arbetsutskott beslutat om enligt följande:
Bilagor
Återrapportering av åtgärder för att hantera prognosticerade underskott i socialnämnden och barn- och utbildningsnämnden
Kommunstyrelsen får en rapport av socialnämnden och barn- och utbildningsnämnden om vilka åtgärder som vidtas för att komma till rätta med de prognosticerade underskotten i nämnderna.
Bilagor
Kommunstyrelsen får information om genomförda organisationsutredningar.
Bilagor
Revisionen besöker kommunstyrelsen för dialog kring kommunens ekonomi och arbete framåt.
Bilagor
Under cirka ett och ett halvt år har Stationshuset varit uthyrt som platskontor/personalutrymme till Byggnor Närke AB i samband med byggnationen av ett nytt bostadshus bredvid stationshuset. Den 30 september 2024 gick hyrestiden ut och tidigare hyresgäst, Stationen 88 AB skulle komma tillbaka med tillträde den 1 oktober 2024 och fortsätta bedriva kiosk, café- och restaurangverksamhet. Kontraktet gäller till och med den 30 september 2027.
I samband med byte av hyresgäst gjordes en gemensam syn av lokalerna, varvid flera vattenskador upptäcktes på fastigheten, läckande avlopp samt takläckage. Någon felanmälan har inte inkommit från någon av hyresgästerna. Med anledning av vattenskadorna kunde inte hyresgästen tillträda lokalerna den 1 oktober 2024. Reparationer har pågått sedan dess och är nu klara. Hyresgästen har inte behövt betala någon hyra under reparationstiden. I samband med reparationerna har vi också konstaterat att ventilations-systemet inte är dimensionerat för att klara av den typ av verksamhet som är angett i hyresavtalet. Ventilationssystemet är idag inte godkänt. Enligt offert skulle en ombyggnation av ventilationssystemet kosta drygt 800 tkr.
Diskussion angående aktuella frågor i förbundet.
En budget med plan har arbetats fram avseende driftbudget för åren 2026–2029 och investeringsbudget för åren 2026–2030. I budgeten finns intentionen att så snart som möjligt kunna hålla en stabil resultatnivå som motsvarar minst 2 % av kommunens skatteintäkter och generella statsbidrag men också att inom planperioden kunna börja minska låneskulden.
Varje nämnd skall ange relevanta verksamhetsmål och planer för att kommunfullmäktiges mål ska uppfyllas. Nämnderna ska prioritera sitt arbete inom de ekonomiska ramar som tilldelats. Nämnderna ska säkerställa god planeringsförmåga och strategiskt arbeta med möjligheter och behov för de egna verksamheterna de kommande åren.
Varje nämnd skall fatta beslut om budget och plan för den egna verksamheten utifrån kommunfullmäktiges mål och budget. Budget och plan utgör nämndens huvudsakliga styrdokument för verksamheten. Nämnderna ska i sina planer redogöra för på vilket sätt de av kommunfullmäktige beslutade program som är relevanta för nämnden, beaktas.
Bilagor
Enligt kommunallagen ska kommunstyrelsen föreslå fullmäktige fastställa skattesatsen för det kommande budgetåret, i samband med budgetbeslutet dock senast i oktober månad. Sedan 2022 har Askersunds kommun haft en skattesats på 21,85 % vilket var en sänkning med 0,10 % jämfört med året dessförinnan. Senaste höjning med 60 öre är från 2014. För 2026 är förslaget att skattesatsen blir oförändrad.
Bilagor
Revisorerna har inkommit med en revisionsberättelse i samband med att ärendet om årsredovisning och ansvarsfrihet ska bedömas i fullmäktige. Samtliga revisorer tillstyrker ansvarsfrihet och tillstyrker att årsredovisningen för år 2024 godkänns. Revisionsberättelsen riktar en anmärkning mot kommunstyrelsen och kommunfullmäktiges ordförande begär därför in ett yttrande från kommunstyrelsen.
Bilagor
Riksdagen har 23 april fattat beslut att tillåta gårdsförsäljning av den som småskaligt producerar alkohol. Kommunen får ta ut avgift för sin prövning och sin tillsyn. Kommunen bör ta ut samma ansökningsavgift för gårdsförsäljningstillstånd som för permanent serveringstillstånd, 10 000 kr. Den årliga tillsynsavgiften bör vara 5 000 kr per år. Avgift för kunskapsprov bör ingå i ansökningsavgiften för gårdsförsäljningstillstånd. De nya reglerna träder ikraft den 1 juni 2025.
Bilagor
Samhällsbyggnad Sydnärke fick 2021-10-05 §194 uppdrag av kommunstyrelsen att upprätta en detaljplan för aktuellt område. Planförslaget är framtaget för att ge förutsättningar för ägaren till fastigheten Olshammar 11:30 att utöka sin tomt med mark som idag är planlagd som parkmark. Den utökade marken ska användas till en större komplementbyggnad, så byggrätten för komplementbyggnader har utökats.
Bilagor
Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade 2019-01-21 tas fram där frågorna om badplats, vattenområde och bostadsmark behandlas. Planförslaget syftar till att göra nuvarande markanvändning planenlig samt möjliggöra viss anpassning och utveckling av markanvändningen inom planområdet. Planförslaget är framtaget av Structor miljöteknik AB på uppdrag av dåvarande Sydnärkes byggförvaltning.
Planområdets storlek har varierat under planarbetets gång. Bland annat har möjligheten att skapa fler bostäder söder om nuvarande planområde testats. Eftersom detta skapade så många frågor har planområdet åter begränsats till att täcka det område som gällde när planarbetet startade. Hanteringen av strandskydd samt försöken att i denna plan passa på att reglera fler frågor än vad som fanns med i det ursprungliga planuppdraget är huvudskäl till att planarbetet tagit så lång tid.
Samhällsbyggnad Sydnärke bedömer nu att Structor miljöteknik AB:s förslag till detaljplan är redo för att antas.
Bilagor
Askersunds kommuns nuvarande skolskjutsregler fastställdes av kommunfullmäktige den 23 april 2018 och de föreslås nu uppdateras, i första hand av tre anledningar:
De nya reglerna föreslås gälla från och med höstterminen 2025.
Bilagor
Inför varje val ska valnämnden se över valdistriktsindelningen och vid behov föreslå förändringar till kommunfullmäktige som sedan överlämnar förslaget till länsstyrelsen för fastställande senast 1 december året före valår. Enligt vallagen 4 kap. 17 § ska varje valdistrikt omfatta mellan 1000 och 2000 röstberättigade. Om det finns särskilda skäl får ett valdistrikt omfatta färre än 1000 eller fler än 2000 röstberättigade.
Enligt Valmyndighetens riktlinjer för utformning av valdistrikt ska valdistrikten vara rationellt utformade kring ett område så att de röstberättigade får en bra väg till vallokalen. En röstberättigad ska helst inte behöva passera en annan vallokal på väg till sin egen vallokal. Valdistriktets gränser ska också följa befintliga fastighetsgränser. Valdistriktsgränsen får också gärna följa topografiska landmärken, till exempel vattendrag och vägar, som ligger fast mellan valen. Gränserna ska inte gå i sicksack över andra gränser utan helst helt och hållet följa befintliga gränser.
I varje valdistrikt finns flera fastigheter där röstberättigade är folkbokförda. För att placera dessa personer i rätt valdistrikt använder Valmyndigheten adresspunkter. Enligt vallagen ska alla röstberättigade på en fastighet tillhöra samma valdistrikt. Det innebär att om fastigheten har flera adresspunkter och dessa finns i olika valdistrikt, kommer alla röstberättigade bli placerade enligt den adresspunkt där flest röstberättigade bor. Valdistriktsgränser får inte oavsiktligt dela fastigheter. De enda gånger valdistriktsgränser bör dras över fastigheter är när länsstyrelsen uttryckligen beslutat att det finns särskilda skäl att dela en fastighet.
Valkansliet har utifrån Valmyndighetens riktlinjer för utformning av valdistrikt samt med hänsyn till de synpunkter från röstmottagare som inkommit efter det allmänna valet 2022 samt efter valet till Europaparlamentet 2024 utformat förslag på ny valdistriktsindelning. Vid valnämndens behandling av ärendet den 5 maj 2025, §5, beslutade nämnden att föreslå kommunfullmäktige att godkänna förslag på ny valdistriktsindelning med den ändring att Snavlunda valdistrikt ska följa Snavlunda- sockengräns i söder. I det förslag som nu presenteras är Snavlunda valdistrikt ytterligare något utökat i söder för att följa Valmyndighetens riktlinjer om att inte dela fastigheter.
Bilagor
En motion har inkommit med förslag om att införa automatiska svarsmeddelanden vid mottagande av e-post till Askersunds kommun. Motionären lyfter att många medborgare skickar frågor och synpunkter via e-post utan att få någon bekräftelse på att meddelandet har mottagits. Detta kan skapa osäkerhet om ärendet kommit fram.
För att öka transparensen och tryggheten i kontakten mellan medborgare och kommunen föreslås att ett autosvar skickas vid mottagande av e-post till kommunens officiella adresser. Förslaget omfattar samtliga kommunala förvaltningar inom Askersunds kommun samt Sydnärkes Bygg- och miljönämnd, men inte andra gemensamma nämnder där ansvaret åligger respektive hemkommun.
Motionären betonar att ett autosvar inte behöver innehålla någon bedömning eller lösning, utan endast bekräfta mottagandet. Syftet är att skapa tydlighet och förbättra medborgardialogen.
Det är respektive förvaltnings ansvar att säkerställa att inkommande e-post besvaras med ett mottagningsmeddelande, antingen genom autosvar eller personligt svar, beroende på vad som är mest ändamålsenligt utifrån förvaltningens interna rutiner. Det ska alltid garanteras att avsändaren får en bekräftelse på att ärendet mottagits. Hanteringen ska ske i enlighet med förvaltningslagens krav på service och skyndsam handläggning (§6), samt Askersunds kommuns posthanteringsrutiner. Om ovan säkerställs kan förvaltningen avgöra om autosvar eller personligt meddelande är mest lämpligt för bekräftelse på mottagen e-post.
Bilagor
Askersunds kommun förvaltar åtta stiftelser. Barn- och utbildningsnämndens arbetsutskott beslutar om utdelning i tre av stiftelserna. De resterande fem beslutas av socialnämndens arbetsutskott. På grund av stiftelsernas storlek revideras två av stiftelserna externt och de andra sex av kommunens beslutade revisor.
Kommunens ekonomiavdelning sköter den löpande förvaltningen och ansvarar för att redovisningen sker enligt bokföringslagen och bokföringsnämndens rekommendationer samt att en årsredovisning upprättas.
Bilagor
Kommunstyrelsen har inför 2025 beslutat om nämndmål 5:3, som innebär att en samlad kommunikationsstruktur ska utvecklas och implementeras för att säkerställa en tydlig, transparent och regelbunden rapportering av rapporteringsmått till kommunfullmäktige. Syftet är att öka transparensen, stärka kunskapsöverföringen och främja ambassadörskap inom kommunens verksamheter.
Den 8 april 2025 beslutade kommunstyrelsen att anta en riktlinje för styrmodell samt en uppdaterad målstruktur. I samband med detta beslutades att begreppet ”rapporteringsmått” ersätts med ”indikatorer”. Indikatorer definieras som specifika kvantitativa mått som används för att övervaka och rapportera framsteg till nämnder och kommunfullmäktige. Genom regelbunden rapportering kan både framgångar och förbättringsområden identifieras, vilket i sin tur kan ligga till grund för uppdrag till förvaltningen.
Indikatorerna kommer att uppdateras löpande och distribueras till kommunstyrelsen. De indikatorer som är aktuella för rapportering till kommunfullmäktige kommer att ingå i den ordinarie skriftliga rapporteringsstrukturen, med första tillfälle i samband med delårsrapporteringen hösten 2025.
Bilagor
Handlingar presenteras vid kommunstyrelsens sammanträde den 3 juni.
Kommunstyrelsen beslutade 2024-06-04 § 113 att godkänna kommunens första lokalförsörjningsplan för Askersunds kommun 2025-2029. En uppdatering av gällande lokalförsörjningsplan har nu gjorts.
Lokalförsörjningsplanen lägger grunden för en långsiktig planering av underhåll, reinvesteringar och nybyggnation av Askersunds fastighetsbestånd. Den kommunövergripande planen sammanställer nämndernas lokalbehov utifrån volymförändringar, nya verksamheter, organisationsförändringar, planerade förbättringar eller andra förändrade förutsättningar och behov av reinvesteringar och underhåll i byggnader och installationer.
Planens identifierade behov för reinvesteringsåtgärder och strategiska investeringar utgör underlag för budgetberedningens arbete inför budget 2026 med plan 2027-2030.
Bilagor
Projektet för att skapa en nationell cykelled runt Vättern syftar till att utveckla ett sammanhängande nätverk av cykelleder som både främjar friluftsliv och turism, samt bidrar till ökad folkhälsa och hållbara transportlösningar. Cykelturism är en viktig del av besöksnäringen och innebär möjligheter för såväl lokalbefolkning som turister att utforska regionen på ett miljövänligt sätt.
Avsiktsförklaringen syftar till att formalisera samarbetet mellan de kommuner som ingår i projektet, samt att skapa en tydlig rollfördelning mellan de berörda aktörerna. En central del i projektet är att kommunen ansvarar för att säkerställa sträckningen av cykelleden inom sitt område, inklusive markavtal, och för att aktivt delta i dialogen med Trafikverket för att få leden godkänd som nationell cykelled. Genom denna avsiktsförklaring säkerställs ett strukturerat och samordnat arbete för projektets genomförande.
Bilagor
Revisorerna genomförde en granskning av informationssäkerheten i kommunen 2023. Nu har en uppföljande granskning genomförts för att kontrollera om respektive nämnd/styrelse har lämnat svar kring de synpunkter och åtgärdsförslag som lyfts fram och vilka åtgärder som faktiskt vidtagits.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit, med uppmaning till kommunen att iordningställa 100 nya villatomter i Askersund stad, inom en femårsperiod. Förslaget till svar redovisar befintligt utbud av kommunala tomter samt pågående och beställda detaljplaner för nya tomter, vilket sammantaget relativt stämmer överens med förslagsställarens intentioner. Dock är endast en del av de befintliga och planerade tomterna så stora som 1500–2000 kvm, vilket förslagsställaren önskar. Svaret berör även behovet av balans mellan kommunal och privat exploatering samt marknadens koppling till världsläget.
Bilagor
Det har inkommit ett medborgarförslag om att Askersunds kommun bör ersätta det traditionella nyårsfyrverkeriet i hamnen med en lasershow. Syftet är att minska negativ påverkan på djur, människor och miljö. Förslagsställaren hänvisar till exempel från andra kommuner, som Söderhamn och Lidköping, där man infört alternativa lösningar. Förslaget inkluderar även en önskan om att kommunen ska införa nya regler för användande av fyrverkerier för att minimera användandet i största möjliga grad.
Nyårsfyrverkeriet i Askersund anordnas av Rotary, inte av kommunen. Det innebär att kommunen inte ansvarar för beslut om evenemangets utformning. Däremot kan en dialog föras med Rotary om alternativa sätt att fira nyår på, exempelvis med en lasershow.
Kommunen har redan idag lokala ordningsföreskrifter som begränsar användningen av fyrverkerier och där det krävs polistillstånd. Det är viktigt att dessa regler efterlevs, både för att minska störningar för människor och djur, och för att öka tryggheten i det offentliga rummet. Ansvar för att dessa ordningsföreskrifter efterlevs ligger hos polisen, som har befogenhet att ingripa vid överträdelser. Kommunen ansvarar för att upprätta och informera om dessa regler samt att samverka med polisen vid behov för att säkerställa att de följs. Lokala ordningsföreskrifter finns bland annat att ta del av på kommunens webb askersund.se.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit angående gångstråken på torget i Askersund. Förslagsställaren anser att gångstråkens kortsidor behöver synas och skyltas bättre. Gångare tvingas ut i vägen då bilar även parkerar på gångstråken. På vintern föreslår förslagsställaren att en portal sätts upp med en tydlig skylt att parkering är förbjuden, som dock inte ska hindra snöröjning.
Askersunds kommun har som ambition att utföra åtgärder på torget inom några år. Kommunstyrelsen har fastställt ett uppdragsdirektiv gällande Askersunds torg och omgivande miljöer. Vid åtgärder på torget och dess omgivning måste vi ta hänsyn till dess långa historik och kulturmiljö och gå varsamt fram. Vi kommer även att ta hänsyn till tillgänglighetsaspekten vid genomförandet.
Bilagor
Mårsätters gård ansöker om tillstånd för att anlägga en solcellspark på fastigheterna Dalby 1:18 och Dalby 1:80. Länsstyrelsen fattar beslut i frågan och kommunen ges genom samrådet möjlighet att bidra med synpunkter och lokalkännedom.
Förslaget till svar bygger på att vi kompletterar uppgifterna i ansökan, bland annat med information om transporter av farligt gods, undersökningstillstånd i området samt kommunens hållning avseende alternativ användning av jordbruksmark. Även aspekter avseende naturvård framhålls och vi informerar också om vilka delar av anläggningen som kräver bygglov.
Bilagor
Svar på remiss av promemorian Utökad registerkontroll i utbildningsväsendet och en ny grund för avskiljande av studenter
Askersunds kommun har fått remiss gällande promemorian Utökad registerkontroll i utbildningsväsendet och en ny grund för avskiljande av studenter, i svaret framförs att kommunen i huvudsak ställer sig positiv till promemorians förslag då de bedöms vara proportionerliga och rättsligt välgrundade. Samtidigt betonas vikten av att beakta de administrativa konsekvenserna, samt att om brukligt tillhandahålla tydliga riktlinjer för att säkerställa rättssäkerhet och ett enhetligt arbetssätt för arbetsgivare.
Bilagor
Svar på remiss av (SOU 2025:29) En översyn av uppdrag, verksamhet och förutsättningar för Samhall AB
Regeringen har genom SOU 2025:29 En översyn av uppdrag, verksamhet och förutsättningar för Samhall AB genomfört en omfattande utredning av Samhalls verksamhet, styrning och framtida inriktning. Syftet är att säkerställa att Samhall även framöver kan erbjuda meningsfulla och utvecklande arbeten för personer med funktionsnedsättning som har nedsatt arbetsförmåga. Remissen innehåller flera förslag för att förbättra kvaliteten i verksamheten, stärka individens utvecklingsmöjligheter och bredda tillgången till skyddade arbeten.
Askersunds kommun ställer sig generellt positiv till utredningens ambition att höja kvaliteten i verksamheten och förbättra styrningen av Samhall. Kommunen betonar dock att Samhalls begränsade närvaro i mindre kommuner innebär att mycket av ansvaret för målgruppen redan i dag faller på kommunens arbetsmarknadsenhet och olika förändringar inom detta kan medföra att trycket ökar ytterligare på kommunala resurser.
Askersunds kommun anser att Samhalls uppdrag fortsatt är av stor vikt, men att verksamheten behöver bli mer flexibel och tillgänglig även i mindre kommuner. Kommuner bör även ges bättre stöd i att utveckla kompletterande former av sysselsättning där Samhall inte har lokal närvaro.
Bilagor
Ordförande anmäler fattade delegationsbeslut sedan föregående sammanträde.
Protokoll inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
Meddelanden inkomna till kommunstyrelsen sedan föregående sammanträde redovisas och läggs till handlingarna.
En redovisning av pågående ärenden per 2025-06-03 delges kommunstyrelsen och läggs till handlingarna.
Kommundirektören informerar